Sociaal isolement

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Een sociaal isolement is dat personen niet meer buiten komen en min mogelijk met de samenleving te maken willen hebben. De personen hebben vaak weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, schulden problematiek en/of psychische problematiek. Een sociaal isolement is vaak een keuze van de persoon, die niet weet hoe het probleem op te lossen en hierdoor steeds verder weg zakt. Wanneer de persoon steeds vaker iemand of iets gaat mijden. De persoon heeft geen zin in contact en wil vaak op dat moment geen contact, maar een paar uur later heeft de persoon vaak spijt van het niet openen van de deur of het opnemen van de telefoon. Dit komt door de stemmingswisselingen, de persoon voelt angst of paniek wanneer word gebeld, en word dan boos of verdrietig, na dat dit is gezakt gaat de persoon nadenken en mist dan toch het contact.

De personen hebben vaak de gordijnen dicht in het gehele huis en gaan zelden open, houd de deuren en ramen gesloten, er word weinig gelucht, heeft vaak een lege brievenbus, is zelden te vinden op openbare plekken, vermijden van contact met naasten en hulpverleners, door het niet openen van de deur of het niet opnemen van de telefoon. De personen hebben vaak een vol hoofd en hebben dan vaak een depressie, ze hebben ook regelmatig ruzie of conflicten in het contact. Om het contact te mijden, gaat in tegen het menselijke, om het goed te praten en er beter mee te kunnen leven bedenken de personen vaak smoezen voor zich zelf, zoals bijvoorbeeld de telefoon gaat, dan word ach ik ben nu bezig, als ze mij nodig hebben en als het echt belangrijk bellen ze wel terug. Als de deurbel gaat word het, ach er was al die tijd toch niemand, niemand heeft mij geholpen, dan had je er maar jaren geleden moeten zijn, nu ben je te laat, zoek het uit.

Verhoogde kans depressie. Door binnen te blijven zitten, gaat het niet beter met u en loopt u een verhoogde kans op een depressie. Wanneer u depressief bent, heeft u nog minder zin iets te doen en gaat u zich nog meer afsluiten. Hoe meer u zit, hoe meer u gaat piekeren, hoe meer gedachtestromingen u heeft. Door het inplannen van activiteiten en afleiding te zoeken, gaat u zich beter voelen en zien dat het niet zo slecht is zoals het in uw hoofd zit.

Is er iets gebeurt waardoor uw gedrag is veranderd? Een sociaal isolement komt niet van de een op de andere dag, hier gaan meestal een aantal jaren overheen. In de meeste gevallen gaat hier vooraf een trauma of een ernstige gebeurtenis. Door een opstapeling van nare gebeurtenissen word het voor de persoon, steeds lastiger mee te gaan in de maatschappij. De gebeurtenissen zorgen ervoor dat de persoon dit vaak herbeleeft en hierdoor angst of stress ervaart van andere personen. Waardoor de persoon dit zoveel mogelijk gaat vermijden en het geen contact hebben voor lief neemt.

De hulpverlener die het gesprek wilt met de persoon of de persoon die gehele dag last heeft van de deurbel van de hulpverlener? Hulpverleners hebben vaak het contact met de persoon, wanneer de persoon niet de deur opent, gaan de hulpverleners, 20x aanbellen omdat ze contact willen. Dat de hulpverlener 1x aanbelt is genoeg voor de persoon om een bui uit te lokken zoals stress of angst. Wanneer een hulpverlener 20x aanbelt is de persoon in de bui en reageert vanuit de bui dus of de persoon word heel boos of is muis stil. Deze bui kan voor een persoon dan heel lang duren en kan hierdoor een gehele dag bezig zijn met het verwerken ervan. De trigger van deze persoon is het geluid van de bel, de persoon weet niet wie er aan de deur staat, omdat hij niet heeft gekeken. Het geluid van de bel roept herinneringen op.

De persoon voelt zich niet welkom in de samenleving, de persoon voelt zich niet begrepen, de persoon voelt zich niet gehoord, de persoon is leed aangedaan, heeft vriendschappen verloren, is vaak van een koude kermis thuis gekomen. Door geen contact meer is het zoals de persoon dit voelt, de persoon word al jaren niet begrepen en voelt zich alleen staan in de problematiek, doordat de persoon iedere keer dezelfde leed ervaart (herbelevingen aan trauma) als de deurbel gaat, heeft de persoon liever geen contact dan wel. De persoon kan ook problematiek hebben en daarom zich van de samenleving afzetten zoals bij schulden. Wanneer het incassobureau aan de deur staat of wanneer er beslag word gelegd op de inboedel. In dit geval is het niet verstandig dit gedrag te vertonen, door het weigeren van een deurwaarder word uw schuldenproblematiek niet opgelost, door het snel verhuizen/ander onderkomen, loopt u weg voor de problematiek.

Mensen hebben een aantal zaken zeker nodig om psychisch gezond te blijven, zoals ontspanning, opruimen, training, voeding, beweging, slapen en sociaal. Door de juiste balans in de punten blijft u psychische gezond, met bovenaan positief denken.

Stap 2 Het maken van een doel

Door positief naar de wereld te kijken, ziet u mogelijkheden, ziet u kansen en ziet u leven er rooskleurig uit. Waar ben ik trots op vandaag, wat heb ik vandaag bereikt? Hierdoor voelt u zich goed en bent u positief gestemd. Bij veel psychische problematiek word er door de personen vaak negatief gedacht, dit zorgt ervoor dat personen in depressies komen. Door deze gedachten te trainen en op te schrijven kunnen ze verminderen en minder erg worden. Door positief te denken, zie u minder negatieve dingen, dit geeft meer rust in uw hoofd en uw levensstijl.

Leermomente

Bezoek wat vaker plekken die u bent gaan vermijden. Ga rustig op een bankje zitten en blijf er 15 minuten zitten, wen aan de omgeving. Als het na een kwartier niet goed voelt bekijk dan wat het probleem is, wat maakt het dat het niet goed voelt? Zet u gedachten om naar iets wat wel leuk was op die plek en blijf met die gedachten even zitten, Wanneer u weggaat en de volgende keer terug komt is het minder angstig. Door deze plekken weer een op te zoeken verwerkt u een deel. Hierdoor word het makkelijker weer na buiten te gaan.

Wanneer u eruit wilt komen, moet u eerst weten hoe het is gekomen dat u nu in een isolement leeft. Hoe lang heeft u erover gedaan voor het zo is geworden, het kost u minimaal het zelfde aantal jaren om er weer uit komen. Het kost u veel energie en veel doorzettingsvermogen, maar waar een wil is is een weg. Het isolement word alleen opgelost als er weer controle is, als er weer een balans is in uw leven. Probeer hier alles aan te doen om er weer uit te komen.

Gevoelens/gedachten

Somber voelen hoort bij een gevoel, komt het omdat u boos bent, bang of bedroefd bent? De emotie achter de somberheid is belangrijk om te weten voor het aan pakken van de problematiek. Het schema geeft u inzicht in uw gevoelens en gedrag, door het schema bij te houden voor een week, weet u welke emotie en welk gevoel het grootst is en direct moet worden aangepakt. Het is belangrijk om uw emoties en gevoelens weer terug in balans te brengen. Dit kunt doen door ze noteren in het BG schema .Bespreek deze gevoelens en gedachten met anders, zo deze persoon hierin u kan begeleiden en mee kan denken in een oplossing.

Bekijk het positief, verandering is mogelijk en waar een wil is, is een weg. Op dit moment bent u in of op de rand van een sociaal isolement. Wilt u zo blijven zitten en verder niks doen of wilt u weer terug in de maatschappij en mee doen net als iedere ander? Wat is er voor nodig om het laatste voor elkaar te krijgen? Hoe kunt u uzelf motiveren om een stap te zetten in de goede richting? Wat kan u zelf doen om uw situatie te veranderen? Het is belangrijk een trigger te herkennen, aan te pakken en ze op te lossen. Wanneer u weet waarom u angstig, bang of boos bent, kunt u de trigger van te voren stoppen.

Beweging/voeding

Voldoende actieve beweging van minimaal 30 minuten per dag. Door voldoende beweging, bent u actief op een dag, wat een goede nachtrust met zich meebrengt. Door veel bank hangen word u lui, dit brengt vaak gedachten mee, uw voelt zich minder actief en uw heeft minder zin iets te doen. Door voldoende te blijven bewegen heeft u minder last van gedachten en voelt u zich actiever en vindt u het leuk om iets te gaan ondernemen, u heeft veel meer energie.

Door 3 gezonde maaltijden, houd u een goed balans in uw lichaam. Door gezond en voldoende te eten, krijgt uw lichaam alle benodigde vitamine en mineralen binnen die nodig zijn voor een gezond lichaam. Door regelmatig ongezond te eten, is uw kans op overgewicht groot en daarnaast is het slecht voor al uw organen. Het in balans houden van een gezond voedingspatroon is makkelijker, dan de overtollige kilo’s eraf te halen en weer de balans terug te brengen.

Door zelfrespect te hebben kunt een heel eind komen, door ervoor te zorgen dat u uw kansen vergroot door bijvoorbeeld scholing of het volgen van een opleiding om een betere functie bij het bedrijf te krijgen. Hoe meer zelfrespect, hoe verder u komt, hoe meer u van u zelf houd, hoe beter het met u gaat.

Problematiek

Een mens functioneert beter in een groep dan alleen. Een persoon alleen, is eenzaam en voelt zich vaak niet goed. Daarom is het belangrijk om sociale contacten te hebben, die hierbij kunnen ondersteunen. Hierbij kunt u denken aan het samen dingen doen, samen problematiek aanpakken of gewoon een leuk uitje.

Door problematiek aan te pakken en te weten waar de problematiek vandaan komen. Door problematiek te laten zitten, word de problematiek alleen maar groter. Door het aan te pakken en te erkennen, ontdekt u snel hoe makkelijk het eigenlijk is en vraagt u zich af waarom u dat niet eerder had gedaan. Door in het trigger schema u triggers te noteren kunt u meer inzicht krijgen in prikkels die u ervaart en wat dit met u doet, door dit te weten, kunt u de volgende keer de trigger voor zijn.

Planning

Door structuur in uw leven aan te brengen zal het makkelijker zijn om naar buiten te gaan of iets te ondernemen. Structuur, ritme en regelmaat zijn heel belangrijk en makkelijk aan te brengen met een dagplanning. Het ritme van elke dag op tijd opstaat, op tijd naar bed gaat, gezond en op tijd eet, voldoende sport heeft u minder kan op depressies. De structuur van het op vaste tijden dingen doen zorgt ervoor dat het lichaam er aan went. Bijvoorbeeld bij het op tijd opstaan, als u een week, de wekker zet op 7 uur, dan is uw lichaam na een week gewent om, om 7.00 op te staan. Na een week word u vaker eerder wakker als dat uw wekker afgaat. De regelmaat zorgt ervoor dat het lichaam eraan went en dat het meer automatisch gaat en hierdoor steeds makkelijker gaat. Door het bijhouden van een dagplanning kunt u structuur, ritme en regelmaat aan brengen in uw leven.

Afspraken na te komen en deze overzichtelijk te noteren. Door afspraken niet na te komen, word u niet geholpen en is de kans groot dat u zo blijft zitten. In het schema kunt u alle belangrijke afspraken bij houden en u kunt er bij noteren met wie u de afspraak heeft, waarom en waar de afspraak is. Het begin van een nieuwe start.

Een opgeruimd huis, geeft u rust en ontspannen sfeer en een thuisgevoel. In een rommelig huis, voelt u zich niet snel thuis, komen weinig/minder mensen en u word er door opgejaagd. Door alles netjes te hebben gesorteerd en alles op een vaste plek kunt u alles snel en makkelijk terug vinden en heeft u geen last van zoeken naar een speld in een hooiberg. Door het overzicht in de administratie aan te brengen heeft u minder kans op schulden. Door het overzicht te hebben over u spullen, uw woning en administratie krijgt u rust, ritme en structuur.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.