Sociaal isolement

Wat is een sociaal isolement?

Een sociaal isolement is dat personen niet meer buiten komen en min mogelijk met de samenleving te maken willen hebben. De personen hebben vaak weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, schulden problematiek en/of psychische problematiek. Een sociaal isolement is vaak een keuze van de persoon, die niet weet hoe het probleem op te lossen en hierdoor steeds verder weg zakt.

Wanneer zit iemand in een sociaal isolement?

Wanneer de persoon steeds vaker iemand of iets gaat mijden. De persoon heeft geen zin in contact en wil vaak op dat moment geen contact, maar een paar uur later heeft de persoon vaak spijt van het niet openen van de deur of het opnemen van de telefoon. Dit komt door de stemmingswisselingen, de persoon voelt angst of paniek wanneer word gebeld, en word dan boos of verdrietig, na dat dit is gezakt gaat de persoon nadenken en mist dan toch het contact.

Wat zijn de kenmerken van iemand in een sociaal isolement?

De personen hebben vaak de gordijnen dicht in het gehele huis en gaan zelden open, houd de deuren en ramen gesloten, er word weinig gelucht, heeft vaak een lege brievenbus, is zelden te vinden op openbare plekken, vermijden van contact met naasten en hulpverleners, door het niet openen van de deur of het niet opnemen van de telefoon. De personen hebben vaak een vol hoofd en hebben dan vaak een depressie, ze hebben ook regelmatig ruzie of conflicten in het contact.

Om het contact te mijden, gaat in tegen het menselijke, om het goed te praten en er beter mee te kunnen leven bedenken de personen vaak smoezen voor zich zelf, zoals bijvoorbeeld de telefoon gaat, dan word ach ik ben nu bezig, als ze mij nodig hebben en als het echt belangrijk bellen ze wel terug. Als de deurbel gaat word het, ach er was al die tijd toch niemand, niemand heeft mij geholpen, dan had je er maar jaren geleden moeten zijn, nu ben je te laat, zoek het uit.

Waarom zou iemand willen leven in een sociaal isolement?

Is er iets gebeurt waardoor uw gedrag is veranderd? Een sociaal isolement komt niet van de een op de andere dag, hier gaan meestal een aantal jaren overheen. In de meeste gevallen gaat hier vooraf een trauma of een ernstige gebeurtenis. Door een opstapeling van nare gebeurtenissen word het voor de persoon, steeds lastiger mee te gaan in de maatschappij. De gebeurtenissen zorgen ervoor dat de persoon dit vaak herbeleeft en hierdoor angst of stress ervaart van andere personen. Waardoor de persoon dit zoveel mogelijk gaat vermijden en het geen contact hebben voor lief neemt.

De hulpverlener die het gesprek wilt met de persoon of de persoon die gehele dag last heeft van de deurbel van de hulpverlener? Hulpverleners hebben vaak het contact met de persoon, wanneer de persoon niet de deur opent, gaan de hulpverleners, 20x aanbellen omdat ze contact willen. Dat de hulpverlener 1x aanbelt is genoeg voor de persoon om een bui uit te lokken zoals stress of angst. Wanneer een hulpverlener 20x aanbelt is de persoon in de bui en reageert vanuit de bui dus of de persoon word heel boos of is muis stil. Deze bui kan voor een persoon dan heel lang duren en kan hierdoor een gehele dag bezig zijn met het verwerken ervan. De trigger van deze persoon is het geluid van de bel, de persoon weet niet wie er aan de deur staat, omdat hij niet heeft gekeken. Het geluid van de bel roept herinneringen op.

De persoon voelt zich niet welkom in de samenleving, de persoon voelt zich niet begrepen, de persoon voelt zich niet gehoord, de persoon is leed aangedaan, heeft vriendschappen verloren, is vaak van een koude kermis thuis gekomen. Door geen contact meer is het zoals de persoon dit voelt, de persoon word al jaren niet begrepen en voelt zich alleen staan in de problematiek, doordat de persoon iedere keer dezelfde leed ervaart (herbelevingen aan trauma) als de deurbel gaat, heeft de persoon liever geen contact dan wel.

De persoon kan ook problematiek hebben en daarom zich van de samenleving afzetten zoals bij schulden. Wanneer het incassobureau aan de deur staat of wanneer er beslag word gelegd op de inboedel. In dit geval is het niet verstandig dit gedrag te vertonen, door het weigeren van een deurwaarder word uw schuldenproblematiek niet opgelost, door het snel verhuizen/ander onderkomen, loopt u weg voor de problematiek.

Hoe komt u zelf uit een sociaal isolement?

Wanneer u eruit wilt komen, moet u eerst weten hoe het is gekomen dat u nu in een isolement leeft. Hoe lang heeft u erover gedaan voor het zo is geworden, het kost u minimaal het zelfde aantal jaren om er weer uit komen. Het kost u veel energie en veel doorzettingsvermogen, maar waar een wil is is een weg. Het isolement word alleen opgelost als er weer controle is, als er weer een balans is in uw leven.

Het is belangrijk triggers te herkennen, aan te pakken en ze op te lossen. Wanneer u weet waarom u angstig, bang of boos bent, kunt u de trigger van te voren stoppen. In het algemeen schema kunt u stress, paniek, onrust, angst, trauma, slapen, eten en triggers bij houden. Door het volledige overzicht te hebben weet u waar de problematiek ligt, dit geeft meer inzicht. In het algemeen hele dag kunt u een eind oordeel geven van de dag, hoe goed is uw dag verlopen was het goed dan geeft u een 5 als het slecht was een 0 of 1. Wat zorgde ervoor dat u trigger zo aanwezig was vandaag? Hoeveel last heeft u van de trigger gehad en wat heeft u gedaan om de trigger te stoppen?

Dagplanning met structuur, ritme, regelmaat en vaste activiteiten.

Door structuur in uw leven aan te brengen zal het makkelijker zijn om naar buiten te gaan of iets te ondernemen. Plan dagelijks activiteiten, minimaal 3, in door u aan uw schema te houden en de geplande activiteiten na te komen, word u isolement kleiner.

Naast het inplannen van activiteiten is het belangrijk om afspraken na te komen en deze overzichtelijk te noteren. Door afspraken niet na te komen, word u niet geholpen en is de kans groot dat u zo blijft zitten. In het schema kunt u alle belangrijke afspraken bij houden en u kunt er bij noteren met wie u de afspraak heeft, waarom en waar de afspraak is. Het begin van een nieuwe start.

Verhoogde kans depressie

Door binnen te blijven zitten, gaat het niet beter met u en loopt u een verhoogde kans op een depressie. Wanneer u depressief bent, heeft u nog minder zin iets te doen en gaat u zich nog meer afsluiten. Hoe meer u zit, hoe meer u gaat piekeren, hoe meer gedachtestromingen u heeft. Door het inplannen van activiteiten en afleiding te zoeken, gaat u zich beter voelen en zien dat het niet zo slecht is zoals het in uw hoofd zit.

  • Bedenk voor u zelf 10 punten wat u gaat doen en plan deze minimaal 3x per week.
  • Koop iets leuks voor u zelf, dit is goed voor uw zelfvertrouwen.
  • Start een hobby of iets wat u vaker kan gaan doen zoals knutselen, puzzelen of hardlopen.
  • Begin met het opschrijven van de gedachten waar u het meest mee zit, door het van uw af te schrijven geeft u weer iets meer lucht en hiermee kunt u het verwerken.

Hang deze afleidingsschema op een duidelijke zichtbare plek waar u regelmatig langsloopt, zodat u vaak aan uw activiteiten word herinnerd.

Het BG schema

Om uw emoties en gevoelens onder controle te houden is het belangrijk te weten wanneer en hoe vaak deze voorkomen. Het 4b  en 5G schema geeft u inzicht in uw emotie en gevoelens en hoe erg deze zijn in een week. Wat is er voor nodig om het boos minder boos te laten zijn? Waarom gaf u uw gedrag een 5 en is dit geen 6, wat is er voor nodig om dit een 6 te laten worden?

Angst schema

Heeft u last van angsten? Wat veroorzaken de angsten? Heeft u last van oude herinneringen of maakt een deurbel u bang, omdat er een bepaald persoon voor de deur kan staan? Zorg dat het voor u duidelijk is waar de angst vandaan  komt, door het invullen van het angstschema, wanneer u weet waar uw angst vandaan komt, kunt u dit bespreken met de persoon aan de deurbel. Bedenk samen een oplossing voor de deurbel, zodat u minder angstig word.

Voedingsschema

Vaak hebben mensen in een sociaal isolement een verkeerd voedingspatroon. Door dat ze zich in de steek gelaten voelen en het niet meer zien zitten, gaan ze niet of nauwelijks eten. Het voedingspatroon is minimaal en er worden regelmatig maaltijden overgeslagen. Zorg ervoor dat u goed blijft eten, zo minder u eet, hoe slechter u zich voelt. Door het voedingsschema bij te houden krijgt u inzicht in uw eigen voedingspatroon en komt u er achter of u veel te weinig eet en wat u hier aan gaat doen. Houd het schema een aantal weken bij om weer meer balans te vinden.

Hoe haalt u iemand uit een sociaal isolement?

  1. Geef de persoon zoveel mogelijk vertrouwen, laat de persoon op uw steunen, zodat de persoon op u kan bouwen.
  2. Geef de persoon het gevoel dat u klaar staat voor de persoon en dat de persoon altijd contact met u mag opnemen, ook midden in de nacht en dat u dan ook het gesprek aan gaat. Problematiek heeft geen klok.
  3. Regel zaken voor de persoon. Laat de persoon zien dat u echt de persoon wilt helpen, door acties, verbeteringen. Woorden heeft de persoon genoeg gehoord maar weinig actie.
  4. Leg de persoon geen druk op of verplichtingen
  5. Kom alle afspraken na, op tijd, maak geen loze belofte
  6. Wees altijd eerlijk en duidelijk en geef informatie mee zodat de persoon dit kan nalezen.
  7. Meld de persoon ruim van te voren wanneer een afspraak en waar deze overgaat.
  8. Weet wat de triggers zijn van de persoon, zodat u de persoon niet onnodig overprikkeld. Door niet steeds overprikkeld te worden, heeft de persoon meer rust in het contact en kan de persoon meer en sneller vertrouwen opbouwen.
Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie