Slaapproblematiek

1 Wat is het?

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat in Nederland 1 op 5 personen last heeft van slaapproblematiek. Het onderzoek is gedaan onder personen van 12 jaar en ouder. Er is gebleken dat er veel problematiek word ervaren met het in slaap vallen, het slecht doorslapen of dat de personen erg vroeg wakker zijn.

De normale slaaphouding is slapen op uw zij door de ontsteking is dit tijdelijk niet mogelijk. Het is een verandering van uw slaaphouding. Zoals u normaal inslaap valt blijft hetzelfde. De houding op uw zij is vaak in elkaar gekropen. De houding op uw rug is vaak kaars recht. Door de rechte houding is het lastiger om in slaap te vallen.

Maar door het slapen op de rug kunt u nekklachten en rugklachten voorkomen. Door het slapen worden de rug nek en wervelkolom beter ondersteund en blijven beter in de s vorm.

De aanbevolen dagelijkse nachtrust is 8 uur. De tijden die u aangeeft van 4 uur tot 9 uur is 5 uur nachtrust. Dit betekent in de nacht 4 uur te kort. Wanneer een persoon 1 uurtje gaat liggen is hij minder uitgerust en vaak meer vermoeid, als de persoon meerdere uren slaapt.

Normaal duurt het 20 minuten voordat een persoon inslaapt. De tijd die u dan overhoud is 4,5 uur per nacht. Alleen in uw diepe slaap hersteld uw lichaam zich.

De uren die u later op de dag slaapt haalt wel het te kort in maar niet voldoende. Om goed uitrust te zijn is een nachtrust aan 1 stuk erg belangrijk. Hoe meer onderbroken de nachtrust of slaap hoe minder uitgerust u bent.