Slaapmedicatie

1 Wat is het?

Een op de tien Nederlanders gebruikt slaappillen. Vaak gebruiken oudere of personen met psychische problematiek. Slaapmedicatie heeft u in verschillende vormen: inslaper en doorslapers of een combinatie van beide. De meest voorgeschreven slaapmedicatie zijn benzodiazepinen en Temazepam. Slaapmedicatie is een hulpmiddel voor op de korte termijn en bij acute problemen.

Een slaapmedicatie geeft vaak het gevoel dat u beter en meer slaapt en dat u beter op staat. Vaak slaapt u beter, doordat er door de medicatie niet mogelijk is te piekeren of u heeft minder last van nachtmerries. Slaapmedicatie stopt gedachten zodat het makkelijker word om in te slapen en door te slapen. Meestal duurt het ongeveer 1 uur na inname dat de medicatie gaat werken. Het verkort 20-30 minuten van het inslapen.

2 Herkennen

  • Slecht slapen: klacht die betrekking hebben op te lange tijd tot het inslapen, te vaak ontwaken ’s nachts, moeite om dan weer in slaap te vallen, te vroeg wakker worden, onrustig dromen en/of niet uitgerust wakker worden.
  • Slapeloosheid (insomnie): minstens driemaal per week slecht slapen gepaard gaande met slechter functioneren overdag, zoals moeheid, slaperigheid, prikkelbaarheid, verminderde concentratie en prestatie.
  • Slaapmedicatie remmen uw zenuwstelsel af, u wordt hiervan sloom en slaperig.
  • Slaapmedicatie werken kalmerend u wordt rustiger en voelt zich minder angstig
  • Slaapmedicatie zorgen dat uw spieren verslappen, waardoor u meer rust krijgt.
  • Slaapmedicatie verdoofd het hoofd, waardoor het mogelijk is om te slapen. Als de medicatie niet is uitgewerkt, is de kans groot dat u zich overdag vermoeid voelt.
  • De slaapmedicatie word door de huisarts of door psychiater voorgeschreven. Op korte termijn kan het helpend zijn, om een beter slaapritme te ontwikkelen.
  • Door het gebruik van de medicijnen kunt u een beter slaapritme ontwikkelen. Door het in te nemen geeft u aan uw lichaam aan dat het tijd is om te gaan slapen. Maar op de lange termijn kan het gevolgen hebben.
  • De slaapmedicatie neemt niet de oorzaak van het probleem weg. De reden waarom u niet kunt slapen word niet bekeken en niet aangepakt.

3 Behandeling

  • Slaapmedicatie word vaak voorgeschreven door een huisarts, deze schrijft een recept voor maximaal 5 a 10 tabletten per keer.
  • De meeste slaapmedicatie word kortdurend voorgeschreven, maar ook regelmatig voor een langere periode. Slaapmedicatie mag eigenlijk maximaal 2 weken.
  • Het stoppen met slaapmedicatie kan erg lastig zijn. Dit komt omdat het lichaam went aan de medicatie. Het kan zijn dat u zonder niet kunt slapen of makkelijk inslaapt. Dit duur ongeveer een week dat u uit u zelf weer kan slapen.
  • Slaapmedicatie werkt beter als het als een zo nodig medicatie word gebruikt bijvoorbeeld 1 dag wel 1 dag niet 1 dag wel
  • Na 6 weken is er een evaluatie, wat vond u van het medicijn? heeft het geholpen?
  • Oxazepam word steeds vaker voorgeschreven als slaapmedicatie. Dit medicijn is een rustgevend medicijn maar geen slaapmedicijn. Vaak worden andere medicijnen voorgeschreven die een rustgevend effect hebben. De medicijnen worden voorgeschreven op de bijwerkingen.

4 Gevolg

  • Op de lange termijn is het zeer verslavend en word de dosis regelmatig aangepast. Door het direct te stoppen is het`vaak dat u niet uit u zelf kunt slapen. Dit kost enkele weken voor het mogelijk is.
  • Door steeds medicatie te gebruiken voor het slapen komt u in uw eigen slaappatroon en leert uw lichaam af om te gaan slapen wanneer u moe bent. Hierdoor moet u zichzelf aan leren om weer zelfstandig in te slapen en door te slapen.
  • Bij slaapmedicatie word het afgeraden om auto te rijden, met machines te werken en alcohol drinken.
  • Wanneer de dosis te hoog is, kan het zijn dat u zich erg moe voelt overdag, het gevoel of u niet heeft geslapen. Geef dit aan bij de arts.
  • Slaperigheid, vermoeid, sufheid kunnen optreden, deze zijn gevaarlijk als u bijvoorbeeld werkt met machines of deel neemt in het verkeer.
  • Een verminderde coördinatie, hierdoor kan het zijn dat het lastiger word om u te uiten of te spreken. Bij bijvoorbeeld het pakken van een kopje naast het kopje pakken.
  • Spierzwakte en krachteloosheid in de spieren, hierdoor kan het voorkomen dat u meer dingen laat vallen. De ogen kunnen meer wazig gaan zien of dubbelzien of zwarte vlekjes.
  • Slaapmedicatie heeft een verslavende werking. Dit komt door de stoffen in de tabletten. De meest voor geschreven slaapmedicatie zijn inslapers. Deze zorgen ervoor dat het makkelijker word om in te slapen en door te slapen. Een doorslaper zorgt ervoor dat u minimaal 8 uur slaapt.
  • Signalen zoals nachtmerries kunnen na stoppen wee terugkomen, omdat ze nog niet zijn behandeld.

5 Plan

  1. Vraag de arts of uw slaapmedicatie kan in combinatie met andere medicatie.
  2. Lees de bijsluiter van de slaapmedicatie zodat u weet wat de bijwerkingen kunnen zijn, let hier extra op.
  3. Het is belangrijk om niet in 1 keer te stoppen met medicatie, overleg met uw arts wat een goed afbouwsysteem is. Houd bij wat er veranderd of niet goed gaat en bespreek dit met de arts.
  4. Probeer een paar dagen uit of het zonder medicatie lukt om te gaan slapen. Door bijvoorbeeld de medicatie wat later in te nemen of niet te nemen. Probeer elke dag opnieuw. Voelt u zich zonder medicatie uitgerust?
  5. Houd een slaapdagboek bij. Zo kan worden vastgesteld of u verkeerd slaapgedrag en voor het achterhalen van oorzaken. Heeft de medicatie gevolgen voor uw dagelijks leven?
  6. Vaak helpt het als het slaapgewoonte worden veranderd, door een beter slaapritme, op tijd gaan slapen.
  7. Wat zijn de bijwerkingen van de slaapmedicatie? Slaapt u beter? Heeft u geprobeerd een paar dagen zonder te slapen en hoe ging dit? Schrijf zoveel mogelijk op over de bijwerkingen van de medicatie en bespreek deze met uw arts.
  8. Pak de oorzaak van de slaapproblematiek aan. Heeft u bijvoorbeeld veel last van piekeren, probeer overdag zoveel mogelijk van u af te schrijven en zoek en werk aan een oplossing. Deze problematiek verdwijnt niet na het starten en/of stoppen met de slaapmedicatie.
  9. Vraag aan de huisarts een verwijzing voor een slaapcursus
  10. Vraag lotgenoten hoe ze met de slaapmedicatie omgaan en wat ze met de bijwerkingen doen.
  11. Kijk of u met homeopathische middelen kunt gaan gebruiken zoals sint janskruid, groene thee of passiebloem. Van deze kruiden staat bekent dat ze een rustgevende werking hebben. Vraag om advies aan bijvoorbeeld de tuinen.

Tips

  • Ga overdag of vroeg in de avond sporten. Probeer een alternatief te bedenken wat u kunt doen om beter te gaan slapen door bijvoorbeeld overdag heel actief te zijn.
  • Doe een uur voor het slapen iets ontspannends door het doen van yoga of ademhalingsoefeningen.
  • Doe geen dutjes overdag, dit verstoord het dag nacht ritme en hierdoor slaapt u ‘s nachts minder goed.
  • Houd een vast ritme aan in de tijd dat u naar bed gaat en opstaat.
  • Neem geen koffie ‘s avonds en neem geen alcohol om in te slapen.
  • Neem twee tot drie uur voor het naar bed gaan geen vast voedsel. Heeft u nog trek neem dan een liga of een toetje.
  • Zorg voor een rustige, koele slaapkamer en een lekker bed. Kom alleen in uw slaapkamer om te slapen. Gebruik de slaapkamer niet als werk-, studeer- of tv-kamer. Zorg dat de kamer is opgeruimd.
  • Als het slapen niet lukt, sta dan op en ga in een andere kamer iets anders doen. Ga pas weer naar bed als u moe bent. Zet een muziekje op die u rust geeft. Zet niet de tv aan hierdoor blijft u langer wakker.

 

Geplaatst in S