Slaapmedicatie

1 Wat is het?

Een op de tien Nederlanders gebruikt slaappillen. Vaak gebruiken oudere of personen met psychische problematiek. Slaapmedicatie heeft u in verschillende vormen: inslaper en doorslapers of een combinatie van beide. De meest voorgeschreven slaapmedicatie zijn benzodiazepinen en Temazepam. Slaapmedicatie is een hulpmiddel voor op de korte termijn en bij acute problemen.

Een slaapmedicatie geeft vaak het gevoel dat u beter en meer slaapt en dat u beter op staat. Vaak slaapt u beter, doordat er door de medicatie niet mogelijk is te piekeren of u heeft minder last van nachtmerries. Slaapmedicatie stopt gedachten zodat het makkelijker word om in te slapen en door te slapen. Meestal duurt het ongeveer 1 uur na inname dat de medicatie gaat werken. Het verkort 20-30 minuten van het inslapen.

Tips

  • Ga overdag of vroeg in de avond sporten. Probeer een alternatief te bedenken wat u kunt doen om beter te gaan slapen door bijvoorbeeld overdag heel actief te zijn.
  • Doe een uur voor het slapen iets ontspannends door het doen van yoga of ademhalingsoefeningen.
  • Doe geen dutjes overdag, dit verstoord het dag nacht ritme en hierdoor slaapt u ‘s nachts minder goed.
  • Houd een vast ritme aan in de tijd dat u naar bed gaat en opstaat.
  • Neem geen koffie ‘s avonds en neem geen alcohol om in te slapen.
  • Neem twee tot drie uur voor het naar bed gaan geen vast voedsel. Heeft u nog trek neem dan een liga of een toetje.
  • Zorg voor een rustige, koele slaapkamer en een lekker bed. Kom alleen in uw slaapkamer om te slapen. Gebruik de slaapkamer niet als werk-, studeer- of tv-kamer. Zorg dat de kamer is opgeruimd.
  • Als het slapen niet lukt, sta dan op en ga in een andere kamer iets anders doen. Ga pas weer naar bed als u moe bent. Zet een muziekje op die u rust geeft. Zet niet de tv aan hierdoor blijft u langer wakker.

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.