signalen herkennen schrijfoefening

1 Wat is het

De signalen is er belangrijk als u problematiek wilt aanpakken. Door deze oefening kunt u leren signalen te herkennen en meer inzicht hierin te krijgen. Het doel van deze oefening: Het leren erkennen, omgaan en het zoeken van oplossingen, om signalen minder voor te laten komen.

2 herkennen

Stel u de vragen:

  • Welke signalen heb ik?, Hoe herkent u deze bij uzelf?
  • Van welke heb ik het meeste last?, Hoe vaak komen de signalen voor?
  • Hoe voelt u zich dan?, Hoe voelt u zich ervoor?, Hoe voelt u zich erna?,
  • Wat is er gebeurt van te voren?,
  • Wat zijn mogelijke oplossingen? Wat gaat u normaal doen om het signaal te verminderen? Wat zijn dingen die u kunt gaan doen aan activiteiten of ontspanning?

5 Plan

  1. Zet een cirkel op het midden van het papier.
  2. Schrijf alle signalen die u heeft rond om de cirkel, schrijf alles op wat opkomt. Hoe meer de signalen voorkomen of hoe ernstiger de signalen zijn hoe dichterbij de cirkel. Hoe minder hoe last u ervan heeft, hoe verder weg.
  3. Zet een cirkel om de 15 belangrijkste signalen, die vaak voorkomen.
  4. Zet met een andere kleur een cirkel om de 5 prioriteiten die u wilt gaan aanpakken.
  5. Schrijf deze 5 signalen over op een papier. Welke wilt u als eerste gaan aanpakken? Welke komt daarna en daarna?
  6. Schrijf de mogelijkheden op en welke hulp u nodig heeft hiervoor.
  7. Maak een schema van het signaal dat u heeft zoals
  8. Maak een lijstje van 10 activiteiten die u kunt gaan doen in geval van bijvoorbeeld stress. Als ik stress heb ga ik ….. doen. Hang het lijstje op een vaste plek waar u regelmatig langsloopt. Zo word u steeds herinnert aan de oplossingen.
  9. Plan vaste momenten waar u relax oefeningen gaat doen of ademhalingsoefeningen. Hoe vaker u dit oefent hoe makkelijker u de stress aankunt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.