schulden administratie

Hoe bewaar ik mijn schulden administratie?

Er zijn vele mensen die de administratie bewaren in de beroemde schoenendoos. Goed, om te horen dat u het probleem met uw administratie wilt gaan aanpakken.

Nadelen van de administratie in een schoendoos bewaren.

Het is niet verstandig om het te bewaren in een schoenendoos. Door u administratie zo te bewaren bent u al gelange tijd het overzicht kwijt in uw administratie en waarschijnlijk u financiële zaken ook.

Door de gehele administratie in 1 doos te doen, verliest u het gehele overzicht, belangrijke papieren is lang zoeken en misschien niet te vinden. Belangrijke afspraken loopt u mis,rekeningen worden makkelijker vergeten en/of niet betaald.

Voordeel van een geordende administratie.

Met een geordende administratie heeft u altijd overzichten over uw administratie, belangrijke papieren en financiële zaken. Een geordende administratie zorgt voor meer rust.

Door het op orde te houden weet u welke zaken er spelen,  waar u nog zaken moet regelen, waar u kunt besparen en welke polissen en overbodige abonnementen u heeft, weet u hoe u schuldpreventie kan toepassen om schulden te voorkomen..

De gemiddelde administratie neemt zo’n 20 minuten per week in beslag. Door dit op een vaste dag in de week te doen, blijft uw administratie op orde.

Stap 1 Aanschaf producten

Hoe wilt u uw administratie gaan bewaren? Dit is mogelijk in  mappen met tabbladen en of bewaardozen met deksel.  Maak een keuze hierin wat u het makkelijkste lijkt en schaf de producten aan.

Mappen kunnen zijn alleen  voor verzekeringen of meer algemeen voor alle vaste lasten. Neem voor per diensten, verzekering, polis 1 map. Stuurt het bedrijf maar weinig post dan kunt u er voor kiezen dit in 1 map te bewaren.

Stap 2 Sorteren & weggooien

Neem u de gehele administratie uit de doos en sorteer deze in stapels van vaste lasten, polissen , loon, garantiebewijs/bonnen en overige. Voordat u papieren weggooit, kunt u het artikel lezen over de bewaarplicht welke papieren u moet bewaren en welke weg kunnen.

Stap 3 Verdeling mappen

Verdeel de papieren over de mappen,  ieder onder een apart tabblad  met naam. Bewaar alles van 1 verzekering en of huur bij elkaar. Hoe u de verdeling maakt ligt aan hoeveel verschillende vaste lasten u heeft en wat u zelf makkelijk lijkt. Bij weinig vaste lasten kunt u ervoor kiezen het in aparte mappen te doen en zo heeft een overzicht van 5 jaar bij elkaar.

Stap 4 Plannen

Plan in uw agenda een vaste betaaldag. Op deze dag betaald u alle vaste lasten in een keer zodat u deze niet kunt vergeten. Deze kunt u ook instellen bij internetbankieren zodat ze automatisch worden betaald.

Maak een vaste administratie dag en plan deze in uw agenda. Kies bij voorkeur een rustig moment in het weekend.

Plan uw budget en houd een goed overzicht over uw financiële zaken. Leg een budget map  en eventuele schulden map aan om een nog overzichtelijkere administratie te hebben en om het overzicht te houden over u inkomsten en uitgaven.

Stap 5 Bijhouden

De binnen gekomen post is belangrijk deze direct te openen  en te  verwerken waar nodig. Door post te laten liggen en dan vaak vergeten kunnen achterstanden ontstaan en grote misverstanden. De verwerkte post kunt u direct op de juiste plaatst opbergen.

Ruim 1x per jaar de mappen op, gooi overbodige papieren/polissen, garanties weg. Let hierbij op dat u deze papieren bewaard volgens de bewaarplicht (zie link stap 2)

Met vriendelijk groet,

Ilona

Hebt u schulden of geldproblemen of vindt u het lastig om met geld om te gaan? Schuldhulp geeft informatie en tips over schuldhulpverlening, schulden aanpakken en het voorkomen van het krijgen van nieuwe schulden. Zelf uw schulden regelen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.