Schrijven over trauma

1 Wat is het?

Voor minder ernstige trauma kunt u trauma’s van u afschrijven en de kans is groot dat het trauma verdwijnt. Meervoudige trauma’s zijn vaak complex, maar het schrijven kan wel bijdragen aan het deels verwerken van het trauma. Schrijftherapie kan helpen bij een PTSS, trauma, depressie en andere soortgelijke diagnoses.

Soms werkt schrijven beter dan praten over een trauma, het anoniem en niemand weet dat u erover schrijft. Het uitspreken roept vaak veel vooroordelen op. Door de gedachten op te schrijven, schrijft u het als het waren uit u hoofd. Op dat moment heeft u er minder last van. Vaak gaat u anders kijken naar het trauma en kunt u oplossingen bedenken of aanpassingen.

2 Herkennen

  • Wat wilt u opschrijven over het trauma? Aan de hand van schema’s, stappenplannen, schrijfoefeningen of in de vorm van een dagboek?
  • Hoe u iets opschrijft is niet belangrijk, het gaat om de gedachten op papier zetten.
  • Het opschrijven kan helpen met het verwerken van ernstige stukken van het trauma. Het laat de gedachten los waardoor u meer kunt denken over andere dingen. Door over het allerpijnlijkste te schrijven, komt de verwerking op gang.
  • Het opschrijven kan inzicht geven in de omliggende problematiek.
  • het opschrijven van de emoties en gevoelens achter het trauma kunnen opluchten. Het opschrijven hoeft niet altijd netjes te zijn, het kan ook naar uw gevoel uit boosheid of woede wat is aangedaan.
  • Schrijf niet alleen over de negatieve dingen van een trauma, maar kijk verder hoe u kunt herstellen, wat u verder wilt, wat de mogelijkheden zijn. Schrijf een positief stukje.
  • Schrijf zoveel mogelijk in verschillende stemmingen op verschillende momenten op een dag.

3 Behandeling

  • Het opschrijven van trauma’s of gebeurtenissen kan helpen als lijndraad tijdens een gesprek.
  • Lees af en toe terug wat u heeft geschreven, bent u het er nog meer eens? Wat heeft u ervan geleerd? Wat zou u anders doen?

4 Gevolg

  • Door te lang te schrijven kan het zijn dat u gedachten erger worden en u meer hoofdpijn krijgt van het nadenken en malen over het trauma.
  • vaak bij het bijhouden van een dagboek word er over de gebeurtenis geschreven maar niet over het leed en de pijnklachten erachter. Hierdoor is het van u afschrijven, maar word het stukje inzicht gemist om de pijn anders aan te pakken of oplossingen te zoeken.
  • Schrijf niet net voor het slapen gaan, het trauma houd u nog bezig, waardoor de nachtrust minder word of u slechter in slaap valt.
  • Door te lang door te schrijven put u uw zelf uit probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen.

5 Plan

  • Voor het schrijven over het trauma kunt u gebruik maken van de methode zoals een 5g schema of 4b schema. Aan de hand van de stappen kunt u het duidelijk opschrijven en geeft een duidelijk beeld van het trauma. In de schema kunt u de oorzaak en gevolgen schrijven, wanneer u dit enige tijd bijhoud heeft u een duidelijk beeld van hoe het verloop is van het trauma.
  • Voor sommige personen is het fijn om de gedachten aan de trauma’s op te schrijven, over het hier en nu wat er in het hoofd omgaat, als een dagboek. Schrijf zoveel mogelijk u hoofd leeg. Schrijf zo vaak u wilt om uw hoofd leeg te maken, zorg ervoor dat het wel een rustige werking heeft. Is dit niet het geval schrijf dan iets minder.
  • Regel 5 minuten inleven, 45 minuten, schrijven, 15 minuten afleiding zorgt voor een goed resultaat.
  • Ga op een rustige plek zitten waar u niet gestoord word, zet alle afleiders als telefoons uit.
  • Stel een maximale tijd in dat u gaat schrijven, door te lang door te schrijven kunnen gedachten juist meer opkomen en is het moeilijker er een eind aan te maken. Hierdoor kan het zijn dat u daarna de hele nacht er nog over denkt.
  • Ga naar het schrijven iets leuks of iets ontspannends doen, zoals yoga wat helpt bij het loslaten van het schrijven.
  • Stuur brieven niet op die u heeft geschreven voor iemand uit emoties. Bewaar ze en kijk er later nog eens na, vind u dat het opgestuurd moet worden dan kunt u dit als nog doen. Vaak kunnen zulke brieven kwetsend overkomen voor de andere.
  • Heeft u na enkele weken nog veel last van het trauma is het raadzaam toch een verwijsbrief te halen en u aan te melden voor emdr.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.