Schrijfoefeningen voor gedachten

Wat is het?

In het dagboek komen alle schema’s en aantekeningen over signalen, uw gezondheid, uw diagnose, uw gedachten en uw gevoelens. Doel: is door het bijhouden van een dagboek om de signalen te herkennen en erkennen. door het dagelijks op schrijven van uw gedachten gevoelens en emoties kunt u emoties gevoelens en gedachten herkennen, erkennen en veranderen. Door het overzicht te bewaren over uw trigger kunt u de tiggers herkennen erkennen aanpakken en voorkomen. Door de schema’s uit het dagboek kunt u nieuwe kleine doelen maken, om te werken aan verbetering en aan uw toekomst.

Wat u nodig heeft:

  • schrift
  • schema ‘s

Zo begint u:

Koop een map of een schrift waar u alles in bij gaat houden.

Het makkelijkste is een schrift met tabbladen.  Het dagboek heeft u dagelijks nodig, neem daarom een schrift met een plastic voorkant deze scheuren minder snel. Neem de schema die voor u van toepassing zijn over en zet deze achter de tabbladen en plan een vast moment op de dag dat u het dagboek bijhoud en doe dit dagelijks. Maak op de eerste pagina een overzicht wat waar zit in uw schrift. Aan het eind van de dag op een vast moment bijvoorbeeld na het eten. Start met een dagboek voor uw gedachten en gevoelens en schrijf hier dagelijks in hoe u, u zich voelt.

Gedachten en Gevoel

Schrijven over emoties kan u helpen de emoties en gevoelens meer onder controle te houden. Het dagboek kan u helpen de gevoelens van de dag te delen, zonder er uitgebreid over te praten. Hoe kunt u dit aanpakken, wat is hiervoor nodig? Om er  achter te komen wat u kunt doen in een bui is het uit proberen van activiteiten, voor, tijdens en na een bui. Door dit regelmatig te doen weet u wat er op een gegeven moment werkt.

Gedrag

Door het dagelijks bij te houden krijgt u een ritme en een structuur in een nieuwe gewoonte waardoor het naar een tijd automatisch gaat.

Gebeurtenis

Door bij te houden waar problematiek ligt als u ergens naar toe gaat en wat dit voor u in houd, weet u wat u moet doen om de trigger achter het vermijden van een plaats of persoon te voorkomen.

Gevolg

Door het bijhouden van het dagboek kun u ergere problematiek voorkomen. Herken erken en bedenk oplossingen voor de problematiek. Neem actie en wees extra alert op de signalen, weet waar ze vandaan komen en wat u er mee moet en wanneer het tijd is om extra hulp in te schakelen.

Vergelijk de bevinden met de weken ervoor. Wat is het verschil? Is er vooruit gang? Welke punten kunt u verbeteren aankomende week? Maak een klein doel, wat u volgende week bereikt wilt hebben en wat haalbaar is. Plan de week erop een groter doel en herhaal uw eerste doel. Bereid zo het maken van doelen steeds verder uit.

Vul dagelijks de schema’s in, die op u van toepassing zijn of waar u aan wilt werken.

Het verwachte resultaat:

Blijf altijd consequent in het bijhouden van het dagboek. Door de signalen dagelijks op te schrijven, ze te begrijpen, ze te kunnen herkennen en erkennen en ze ze kunnen voorkomen kunt u de problematiek in de wisselingen van het gedag aanpakken. Een dagboek kunt u bijhouden om zelf meer zicht te krijgen en problematiek te begrijpen en u kunt het bijhouden om duidelijk te maken aan uw behandelaar welke klachten u heeft, hoe vaak deze voorkomen en hoeveel last u ervan heeft, zodat uw behandelaar hier beter op in kan spelen en uw beter kan ondersteunen en begeleiden.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.