Schrijfoefening 6 Sombere gedachten

Wat is het?

Het opschrijven van uw sombere gedachten, kan uw inzicht geven in uw gedachten. Door het met pen en papier op te schrijven, schrijft u het van u af en krijgt u de mogelijkheid tot anders denken.

Zo begint u:

Stap 1 Door een dagelijks dagboek bij houden, kunt dagelijks de negatieve gedachten opschrijven, waar u op dat moment mee zit. Door dit elke dag te doen, kunt u na een week zien waar de echte problematiek ligt van uw sombere gedachten.

Stap 2 Het eerst belangrijk te weten hoe u aan deze gedachten komt? Wat maken deze gedachten somber? Welk gevoel heeft u bij deze gedachten? Hoe meer u over u sombere gedachten nadenkt, hoe somberder u word. Hoe meer sombere gedachten, hoe vaker een persoon depressie is of word.

Sombere gedachten komen vaak door gebeurtenissen die als zwaar worden beschouwd of omdat er veel dingen tegen zit. Van sombere gedachten kunt u alleen afkomen als u weet wat de oorzaak is van de gedachten. Sombere gedachten kunt u oplossen in 4 stappen, namelijk herkennen signalen en emotie, van u afschrijven en afleiding. Sombere gedachten komen niet van zelf er is dan iets gebeurt wat u somber maakt.

Stap 3 Door de trigger te zoeken, kunt u zich beter gaan voelen en heeft u meer zicht op de problematiek. Door een week bij te houden van de triggers komt u er achter wat de grootste triggers zijn. Door uw gedachten te noteren, in het trigger schema, kunt u zien hoe somber en of u direct actie moet ondernemen of dat u een andere oplossing zoekt.

Stap 4 Neem na het schrijven een leuk moment in uw gedachten, deze gedachten komen dan vaker terug na het schrijven, wanneer u dit kan toepassen na het schrijven kunt u het ook proberen voor het schrijven en steeds verder uitbreiden.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een idee hoe u van sombere gedachten af kunt komen door het op te schrijven.

Tips:

  • Zet het journaal voor een week uit, in het journaal zit vaak negatief nieuws en dit beïnvloed uw sombere gedachten, of u word sombere van het journaal, of door de beelden word u ergens aan herinnerd. Zet daarnaast sociaal media uit en zoek een andere manier voor activiteiten en communicatie. Door even niet het nieuws te volgen, mist u weinig, maar uw gedachten kunnen even tot rust komen. Zoals bijvoorbeeld het nieuws over de aanslagen, dit komt regelmatig in het nieuws en hierdoor maakt u zich sneller zorgen of gaat u meer piekeren, wat als het hier is, wat moet ik dan?

Waarschuwingen:

  • laat sombere gedachten niet te lang oplopen. De kans op een depressie neemt toe.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.