Scheiding

1 Wat is het?

Het vertrek van vader uit het gezin heeft een grote invloed op de kinderen. Ze missen nu een belangrijk persoon in hun leven. Dat u nog geen besluit heeft genomen maakt het extra lastig voor uw kinderen. Omdat het gezin al deels uit elkaar is, is het lastig de situatie van het gedrag aan te pakken, omdat het nu in twee huizen afspeelt. Voor beide kinderen is het erg verwarrend.

Zorg dat u kinderen er niet onder lijden dat beide ouders gescheiden wonen, maak er geen vecht scheiding van. De kinderen krijgen dit ook mee. Voor hen zijn beide ouders even belangrijk. Dat u het beide niet goed kan vinden, daar hoeft het contact met de ouder niet anders van de worden. Wanneer u dit goed voor u zelf op een rijtje zet en het duidelijk maakt voor uw kinderen, zullen uw kinderen er minder stress en last van ervaren.

Voor uw kinderen is het vaak erg lastig om te verwerken en het gebeurt in hun ogen plotseling. Kinderen denken vaak dat aan hun ligt en dat maakt het dat het voor kinderen erg verwarrend kan zijn. Hoe duidelijker u bent naar de kinderen hoe beter ze het kunnen verwerken. Het gescheiden wonen betekend niet gelijk dat ze een van beide ouders niet meer ziet of contact meer is.

Door de scheiding kan een kind zich verlaten voelen door een ouder en loopt hierdoor een grote kans op een verlatingsangst. De andere ouder word dagelijks gemist, wat oude herinneringen op roept, hierdoor kan een kind meer heimwee ervaren en loopt het hechtingsproces van ouder-kind een risico.

Wat en hoeveel u kind begrijp van de scheiding is van een aantal factoren afhankelijk. Hoe jonger het kind, hoe meer plaatjes en korte duidelijke taal er nodig is, om het uw kind te laten begrijpen.

2 Herkennen

Kinderen van 0-4 kunnen zicht niet/tot moeilijk uiten over de situatie, ze hebben nog geen voldoende woordenschat om dit uit te leggen. De kinderen reageren op de omgeving, op het gedrag van andere, dit is vaak stressvol en brengt veel spanning met zich mee.

Kleuter van 4-6 jaar leggen de schuld van de scheiding bij henzelf neer en hebben het gevoel van afwijzing, hierdoor veranderd het gedrag van uw kind in stemmingswisselingen zoals boosheid en woede. De kleuter is als het ware 1 ouder verloren en is bang de andere ouder ook te verliezen. Door het traumatische verlies, trek uw kind zich terug en is liever in zijn eigen wereld die goed is. Hierdoor leeft u kind in een fantasie wereld. Voor de kleuter is duidelijke informatie erg belangrijk, uw kleuter zit met veel vragen, over hoe gaat het nu verder? Kan ik papa nog wel zien? Hoe ziet de toekomst er verder uit, wat gaat er gebeuren?

Door de verhuizing moet het kind verplicht afscheid nemen van school en vrienden. Dit zorgt er voor dat de verlatingsangst kan groeien. Het kind zal zijn oude vrienden missen en heeft weinig tot geen contact meer. Hierdoor zal een kind de eerste tijd geen nieuwe contacten leggen en het vaak lastig nieuwe contacten te maken. De eerste tijd in de nieuwe woning zal het kind zich eenzaam voelen en geen zin hebben iets te doen.

3 Behandeling

  1. Bij de uitleg is het voor uw kind van belang dat u, uw gedrag uitlegt aan uw kind. De kinderen het het jaren lang ruziën van de ouders gezien gehoord en mee gemaakt. Hierdoor heeft het kind een trauma opgelopen, wanneer het kind ergens anders ruzie hoort of ziet zal het worden herinnerd aan de ouders. Door uw gedrag uit te leggen, kunt u het trauma verminderen, minder ernstig maken. Heeft u nog jonge kinderen dan kan het zijn dat het gedrag van de ouders word gekopieerd en dat de kinderen dit gedrag ook gaan vertonen.
  2. De ouders komen vaak regels niet na, zoals bezoeken, als ouders dit niet doen, dan nemen kinderen dit over. Voor kinderen is het al lastig genoeg dat ze op 2 plekken wonen, als de regels dan niet worden naar geleefd, geeft dit extra stress voor uw kind. Hierdoor word van het kind verwacht een keuze te maken tussen beide ouders, het kind heeft geen zin in elke keer gezeur en blijft dan liever op 1 plek. Hierdoor word het onnodig lastig gemaakt voor het kind.

4 Gevolg

In het kort: 1 De scheiding 2 Contact ouders 3 Beleving van het kind 4 Gescheiden wonen

  1. Dus het kind maakt 4 traumatische dingen mee in korte tijd bij een goed lopende scheiding. Hoe traumatisch de bovenstaande punten zijn ligt aan de uitleg en duidelijk van de ouders en hoe goed u kind dit begrijpt. Het kind heeft een PTSS opgelopen wanneer het last heeft van nachtmerries, slaapproblematiek, last van prikkelbaar zijn, concentratieproblemen en of herbelevingen heeft. Doordat dit in een zeer korte tijd gebeurt, is de kans op PTSS zeer groot. Door een scheiding loopt een kind een vergroot risico om een verminderde hechtheidsrelatie te krijgen.
  2. Bij een vechtscheiding word gedacht aan het belang van de ouders en komt het kind op een 2de plek. Dat u wilt gaan scheiden van uw partner en dat een hoop emoties met zich mee brengt, is zo, maar blijf ten alle tijden denk aan uw kind en het belang van uw kind. Hiervoor heeft u kind niet gekozen uw kind ziet, voelt en ervaart dit anders als u. Ooit wou u samen een kind, wou u samen ouders worden en toen het kind werd geboren kon het geluk niet op. Ook al gaat het nu minder in uw relatie, uw bent degene die uw kind de juiste weg kan wijzen.
  3. Door de scheiding word er een bezoekersregeling opgestart, hierdoor is het kind een paar dagen in de week bij de andere ouder, voor een kind betekend dit dat het wekelijk op en neer moet pendelen. Hierdoor gaat het oude vertrouwde ritme veranderen. Doordat het kind de andere ouder maar af en toe ziet, heeft het kind niet de mogelijkheid om de ouders als gelijke ouders te zien. Maak voor het kind een bezoekschema waarop het kan zien hoelang, wanneer en hoe lang het nog duurt, tot het volgende bezoek. Dit zorgt ervoor dat uw kind duidelijkheid heeft, over de bezoeken en er zeker van kan zijn dat het kind dan de andere ouder kan zien.
  4. Door een vechtscheiding loopt een kind en ouders een trauma op en ontwikkelt hiermee een PTSS. Wanneer ouders gaan scheiden is het kind altijd de dupe. Als het aan het kind ligt, gaan de ouders niet scheiden, maar het kind heeft hier geen zeggenschap in. De ruzies en woede die de ouders tegen elkaar laten zien, ziet, hoort en beleeft het kind. Daarnaast gaat het kind ergens anders wonen en naar een nieuwe school, waardoor er afscheid moet worden genomen op de oude school en van de vrienden, waar daarna minder of geen contact meer mee is. Als kinderen 12+ jaar zijn worden ze vaak uitgenodigd in de rechtbank om te getuigen of hun verhaal te doen.

5 Plan

  1. Bedenk belangrijke punten die de scheiding aangeven. Waarom wilt u uit elkaar? Wat is de belangrijkste reden? Hoe wilt u het u kind gaan uit leggen, aan de hand van de praktijk of door middel van een boek of pictogrammen? Hoe oud is uw kind? Wat weet uw kind van uw relatie?
  2. Het heeft gevolgen voor uw kind. Wat gaat uw kind merken van de scheiding? Moet uw kind verhuizen naar een andere stad? Moet uw kind afscheid nemen op school en/of van vrienden? Is er nog een mogelijk hen te zien? Hoe gaat u afscheid nemen op school en hoe verteld u uw kind dat het naar een andere school gaat? Begin ruim van te voren uit te leggen dat u kind gaat verhuizen en dat het afscheid moet  nemen, zo kan uw kind zich goed voorbereiden op de gebeurtenis en zal het minder klachten met zich mee brengen.
  3. Waar kan uw kind terecht met vragen en of problematiek? Bent u vaak thuis of werkt u veel? Welke problematiek verwacht u dat uw kind gaat krijgen, stress, angst, paniek? Hoe leert u uw kind om om te gaan met deze signalen? Leer uw kind een dagboek bij te houden om de gedachten op te schrijven waar uw kind last van heeft, door het op te schrijven verwerkt uw kind al een deel van het probleem. Leer uw kind ontspanningsoefeningen zoals yoga, hierdoor komt uw kind weer tot rust en kan het beter slapen. Voor het bijhouden van de signalen en de bijbehorende trigger kunt u het algemeen schema gebruiken.
  4. Hoeveel bezoek momenten heeft u kind per maand? Wat word er van uw kind verwacht? Hoe vaak kan het gaan logeren? Hoe wilt u de bezoeken regelen? Maak een overzicht van de bezoekdagen van uw kind op een kalender zodat uw kind zich beter kan voorbereiden op een bezoek en het voor uw kind duidelijk is wanneer het weer de andere ouder ziet.
  5. Welke regels vind u belangrijk om te behouden? Wat mag u kind wel en wat niet? Maak een overzicht met vaste nieuwe regels, die bij beide ouders hetzelfde zijn. Zoals bijvoorbeeld het slapen bij beide ouders om de zelfde tijd. Dit voorkomt een hoop problematiek bij de andere ouder en het is duidelijk voor uw kind.
  6. Evalueer de bezoeken en logeerpartijen zodat u een duidelijk beeld heeft hoe het is geweest, mochten er problemen zijn kunt u deze direct bespreken, dit voorkomt dat uw kind grotere problematiek krijgt.

👤

E-GGZ & E-CGG Soebar
Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

🎖

De knop is er voor de lezers van de site en geven een beeld van welke informatie gezocht en goed bevonden word op de website. De knop is om de schrijver te bedanken voor het plaatsen van het artikel, omdat u het een goed artikel vond of het graag wilt delen met de mede lezers van de website. Het is de waardering voor een artikel, bijvoorbeeld voor het plaatsen van het artikel of om het artikel te schrijven voor de website. Voor de schrijver is het fijn om te weten dat het artikel goed is en nieuwe informatie bevat. Door een bedankje op het artikel weet de schrijver dat het artikel iemand heeft geholpen of dat de informatie goed en duidelijk is.

Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

@ggz

👥

Het doel van de website is de taboe van schulden problematiek en van psychische problematiek verkleinen en samen te zoeken naar een oplossing voor de problematiek. Personen, naasten en behandelaar zoveel mogelijk te informeren over de psychische problematiek en het bevorderen van de signalen te verminderen. Het voorkomen en oplossingsgericht werken aan schulden en budgetvoorlichting. Het stimuleren en bevorderen van de financiële zelfstandigheid, van een goede financiële gezondheid, van gezond omgaan met geld, van zelf het overzicht te hebben en de grip te houden over uw financiële zaken en uw administratie.



Artikelen: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Thema's: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Soebar.nl is een kenniscentrum en schrijft artikelen met adviezen en tips als informatief en educatief. De artikelen geven voorbeelden van diagnose, het herkennen en hoe u ermee om kunt gaan. De artikelen zijn geen vervanging voor een huisarts of hulpverlener.

©

Er rust copyright op de teksten, foto’s en andere afbeeldingen van de Soebar.nl ™ op deze website. De © Copyright is geldig voor de gehele website van soebar.nl™, vanaf 2009 tot 2018. Alle rechten zijn voorbehouden aan deze website. De website is beschermd tegen kopiëren. Voor de teksten geld dat er geen teksten mogen worden gebruikt en worden geplaatst op andere websites, ook niet met bron vermelding.

Alle artikelen, blogs, links, afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Soebar.nl ™ geeft geen toestemming voor het gebruik van haar logo door derden, zonder uitdrukkelijke toestemming. Foto’s en andere afbeeldingen op deze website mag u niet gebruiken.
Geplaatst in S