Rugpijn

Wel doen:

  1. Achter overbuigingen als de cobra helpen u w wervelkolom in vorm te houden. Liggende draaibewegingen houden de wervelkolom soepel en werken kalmerend. Zet u handen op de grond en maak een bok, draai uw heupen in een cirkel rond, de spieren komen zo los.
  2. op uw houding letten en zitten en lopen en staan afwisselen. Probeer dagelijks 30 minuten actief te bewegen.
  3. blijf bij pijn in beweging maar doe geen sporten met hoge schokbelasting, zoals hardlopen. Beperk u tot zachte yoga oefeningen zoals de kathouding of een stukje fietsen op een rustig tempo.
  4. Zachte buikspieroefeningen. Door het verstrekken van uw buikspieren legt u een korset aan dat de onderrug ondersteunt. leg bij liggende buikspieroefeningen uw handen met de handpalmen plat op de grond onder uw onderrug of buig uw benen tijdens de oefeningen.
  5. altijd meteen warming-up beginnen om uw spieren op te warmen. De zonnegroet is hier een goede oefening voor.

Niet doen

  1. Voor overbuigingen kunnen rugklachten verergeren wanneer u over strekt. Hierdoor vlakt de curve in de onderrug af, metals gevolg dat de wervels in dit gebied worden samengeperst. En dat kan pijn of irritatie veroorzaken.
  2. te lang in dezelfde houding blijven zitten of staan.
  3. pijn problematiek vermijden door zo min mogelijk te bewegen
  4. doorgaan met buikspieroefeningen als u het in uw rug voelt trekken. Doe zeker geen zittende buikspieroefeningen als de boot.
  5. in het wilde weg gaan sporten of aan yoga beginnen. Zo maakt u de kans op blessures groter.