relaxoefening

1 algemeen 2 schouders 3 emoties 4 lichaam 5 benen 6 piekeren 7 rug 8 hoofdmassage 9 ademhaling 10 nekrol 11 schouderdraai 12 massage nek 13 telmeditatie 14 hartmeditatie 15 mundra

Wat is het

De oefening kan helpen bij het geheel ontladen na een zware dag. Deze oefening zorgt voor een totale ontspanning van het lichaam.

Zo begint u:

  1. Maak een vuist van uw hand benoem het alfabet van a tot z en laat de hand weer open gaan. Draai daarna de schouder 3 keer. Alle energie is naar uw vuist gegaan door het inspannen van de vuist heeft de energie op andere plekken verminderd.
  2. Vouw de handen in elkaar. Duw ze zo ver mogelijk naar beneden en houd even vast. Laat ze terug komen tot knie hoogte en houd even vast. Er staat nu spanning op uw handen en armen. Houd deze even vast en kom dan langzaam terug naar begin.
  3. Zet de handen tegen elkaar. Duw ze zo hard mogelijk de handpalmen tegen elkaar. Strek de rug uit en maak een holle rug, schouders naar achter, even vast houden.
  4. Maakt een bolle rug, de schouders naar achter even vast houden. Kom langzaam terug naar begin.
  5. Zet de vingers op de knokkels met een beetjes druk. De vingers wijzen naar beneden. Om en om links en rechts, zodat u hand en onderarm een hoek van van 90 graden maken, houd aan elke kant even vast.
  6. Breng de armen omhoog en de vinger wijzen naar boven. Beweeg de linker schouder naar de handen. En daarna de rechter. Draai een rondje met de schouders.
  7. Zet u handen tegen elkaar met lichte druk en tel tot 100. Bij de 30 , 60 en 80 getallen neemt u een diepe zucht. De armen kunnen hierdoor even trillen maar houd de oefening zo lang mogelijk vol. De energie verplaatst zich op dat moment om rust in de spieren te krijgen.
  8. Leg uw handen op uw buik met lichte druk. Voel de druk op de buik en breng uw gedachten naar deze druk. Herhaal deze oefening een aantal keer. Na een paar minuten merkt u dat uw benen zwaar beginnen te worden en dat uw lichaam begint met ontspannen. Wanneer u zit op een stoel zorg ervoor dat uw rug recht is en dat deze leunt tegen de leuning.
  9. Maak een gestrekte rug, sluit u ogen, de handen in elkaar en draai de vingers naar uw buik. Breng u armen in de lucht en houd dit even vast. Nu voelt u de spanning die vanuit uw armen naar beneden gaat. Doe u ogen open en rek u uit.
  10. Ga staan met een beide benen op de grond en zet uw benen iets uit elkaar. Zet uw platte handen tegen elkaar en steek ze in de lucht. Wanneer u dit even vast houd voelt u de energie vanuit u handen naar uw tenen gaan en lijkt het of uw de energie geeft aan de grond. Na een paar minuten laat uw uw armen weer naar beneden tot heup hoogte en maak een vegende beweging met uw handen die uit elkaar gaan.

Het verwachte resultaat:

  • In het begin heeft u regelmatig spierpijn klachten, doordat u de spieren anders beweegt. Na een aantal keren zal dit verminderen.
  • Door de oefeningen kunnen stress klachten en rugklachten verminderen

Tips:

  • Maak regelmatig u schouder spieren los, door een oefening, door bijvoorbeeld de schouders alleen 5 x te draaien