PTSS

4 Gevolgen

1 Wat is het?

De ernst van PTSS: Een militair is gewend om te gaan met druk en hij heeft geleerd hieronder te presteren. Het uithoudingsvermogen, ontspannen en reageren op situaties is groot en sterk aanwezig. Zijn niet schrikachtig of bang om situaties aan te gaan en weten in de grootste situatie een oplossing te bedenken.  Elke dag beroven 22 veteranen met PTSS in Amerika zichzelf van het leven.

Hoe langer een PTSS duurt, hoe erger de PTSS. Hoe chronischer en complexer, hoe erger de signalen. De strijd tegen de PTSS en de signalen op de lange termijn verliest u, de signalen zijn erger en worden alleen maar erger. Hier valt niet meer tegenop te vechten. Met een chronische of complexe of een combinatie PTSS is de kans nihil om er weer vanaf te komen. Het doel is dan om het leefbaar te maken en te houden, de personen zullen er dagelijks veel last van hebben en moeten dagelijks vele oefeningen doen.

2 Herkennen

  • Veel signalen van een PTSS als deze onbehandeld is of niet geheel herstel verergen vaak op de lange termijn.
  • Bij een langdurige chronische PTSS gaat het allang niet meer over het trauma waar uw PTSS mee begon, over die 1 nare gebeurtenis. Er zijn veel dingen bij gekomen, zo gaat het lichamelijk steeds minder, word vaak het sociaal leven minder en word u minder serieus genomen. Dagelijks takelt u, langzaam aan steeds verder af. Het is een dagelijks gevecht tegen de signalen.
  • Met PTSS bent u dagelijks bezig met het vinden van de rust en zorgen dat de signalen zo min mogelijk zijn, hierdoor is er geen tijd voor andere dingen. Doordat de PTSS nooit zal overgaan heeft u nog veel klachten, ook na een behandeling zullen er restklachten blijven. Na 3 jaar kan u met chronische en/of complexe PTSS last krijgen van onderstaande signalen.
  • Brontofobie is een van de meest voorkomende angsten, is een abnormale angst voor onweer, in het bijzonder voor donder/donderslagen. Dit komt omdat voor al de eerste donder onverwacht en hard is, dit zorgt voor een schrikreactie. Dit is net zo bij vuurwerk.
  • Nyctofobie is niet meer kunnen slapen in een donkere kamer, en alle plekken vermijden die schimmig en duister zijn. Het omgedraaide is ook mogelijk dat u zich beter voelt in het donker dan in het licht.
  • Agorafobie is situaties vermijden vanwege de gedachte dat ontsnappen moeilijk zal zijn. Wanneer u altijd onthoud hoe u ergens bent gekomen weet u ook de weg terug of als u bij binnenkomst de nooduitgang zoekt, hoeft u niet in paniek te raken, hierdoor word de fobie minder.

3 Behandeling

PTSS kunt u laten behandelen met EMDR of traumatherapie

4 Gevolg

Regelmatig, vaker en langdurige depressief of suïcidaal problematiek.

  • Negatief gestemd, praten, denken.
  • Het leven word blijvend in het verleden, een goede toekomst zit er vaak niet in. Door dat de gedachten vaak negatief zijn, en zeker in het begin nog met het trauma te maken hebben, maalt u dagelijks over negatieve gedachten. Hierdoor word steeds meer depressief, omdat er weinig positieve dingen in uw hoofd komt.
  • Door het herhalen bij hulpverlening, de diagnoses en het bespreken van uw problematiek, gaat u meer negatief denken en hierdoor ook negatief praten. Hierdoor houd u uw meer vast aan de signalen die steeds worden gezegd.
  • Door de omgang van de maatschappij, de gedachten en problematiek, worden personen vaker en langdurig depressief. Door te blijven denken over het trauma en problematiek en geen oplossing te kunnen vinden, word u suïcidaal.

Blijvende malende gedachten, overdenken, piekeren, herbeleven van alles.

  1. Grotere kans op psychoses en hallucinaties, verward gedrag. De blijvende malende gedachten gaan over het dagelijks leven, uw problematiek en vaak nare gebeurtenissen. De gehele dag bent u bezig met de gedachten om onder controle te krijgen, deze komen de gehele dag op.
  2. Overdenken/ piekeren, de gehele dag al de gedachten, dit gebeurt herhalend op een dag. Het zijn allerlei gedachten, niet perse trauma gericht.
  3. De herbelevingen veranderen van het trauma in dagelijkse aller daagse zaken die u steeds opnieuw beleeft en ervaart. Zoals een gesprek bij de rechtbank kunt u weken later nog precies terug halen en beleven. Mensen denken dat u verward gedag vertoont of verward bent, maar dit is uw volle hoofd waar u op dat moment geen weg mee weet.
  4. heeft u last van een depressie of PTSS of een combinatie, zoek hulp en wacht niet te lang. Het laten oplopen van de diagnoses kan zorgen voor veel schade aan de gezondheid.
  5. Houd de depressie bij PTSS goed in de gaten. Ga op tijd naar een arts om hulp te vragen en laat het niet verergeren.PTSS en depressie kunnen bij niet behandelen uw leven gaan beheren. Zie herkennen.

Concentratie en geheugen problematiek.

  1. Geen of minder genegenheid kunnen tonen naar anderen. Weinig energie hebben, chronische vermoeidheid. Een verminderde weerstand.
  2. Psychosomatische klachten. Depressieve gevoelens. Lezen – stop door vermoeidheid, te moe om te lezen – grotere achteruitgang – niet meer kunnen lezen. De gedachten zijn meer op de voorgrond ipv dat u een gesprek kunt voeren.
  3. Vaker dan 2x per week iets vergeten of gesprekken niet kan terug halen duid op geheugenproblematiek. Daarnaast krijgt u vaak een verminderd tijdbesef, hoe lang duurt een uur of ik heb net bezig maar bent al uren verder. Het is daarom belangrijk om dagelijks het geheugen en concentratie te trainen, door bijvoorbeeld spelletjes te doen, te blijven lezen en begrijpend te lezen of door puzzels te maken.
  4. Daarnaast is het aan te raden om een PTSS dagboek bij te houden voor al uw gedachten, om deze van u af te schrijven. Het hoofd is te vol om u hoofd bij het boek te houden en het lezen word uitgesteld. Door de vele gedachten, vol hoofd, stress, neemt het hoofd minder op. Door dat het steeds niet lukt, stopt u met lezen of gaat u steeds minder lezen. Hierdoor word het probleem groter.

Blijvende stress

  1. De stress zal niet meer verdwijnen en is blijvend, de gehele dag 24 uur 7 dagen per week 365 dagen in het jaar. De stress word alleen maar meer, vaker en langer, hierdoor moet u steeds iets nieuws bedenken om een leefbaar niveau te halen en dit duurt dan langer voor u bij het niveau bent.
  2. Ogen dicht voelt beter dan ogen open, Ogen dicht geeft rust, ogen open onrust. Door de gedachten en uw stress word u steeds meer prikkelbaar en overgevoelig, hier gaat u elke dag tot toppunt of erover heen. Hierdoor heeft u meer last van stemmingswisselingen. Hierdoor kunnen buien sneller opkomen zoals boos.
  3. Dagelijks uren lang zuchten omdat u hoofd te veel heeft. Door het zuchten ontspant u en worden de gedachten minder. Door de dagelijkse stress krijgt u het sneller benauwd en/of kort ademig.

Vastzittende en stijve spieren, aangetast zenuwstelsel.

  1. Door de stress gaan spieren vastzitten, wat tot erge pijn kan lijden. De stress zit in het gehele lichaam van uw kleine teen tot uw hoofd, er is geen ontkomen aan. Door de stress, angst en paniek is de kans zeer groot op hartklachten. Vaak pijn onder in de rug als tussen de schouders.
  2. De schouder trekken naar elkaar toe en geeft een stekende pijn. Steeds erger wordende stekende hoofdpijn. Bij lichte stress alleen gewone hoofdpijn, bij langdurige stress word de hoofdpijn meer een migraine iedere dag.

Het vermijden van plaatsen en personen.

  1. Door te veel stress of prikkels worden plaatsen vermeden. Door prikkels op te lopen, is de kans groot dat u een bui oploopt, om dit te voorkomen, gaat u niet naar deze plaatsen, u wilt tenslotte niet de gehele dag overprikkeld zijn.
  2. Door weinig naasten en/of hulp komt u in een sociaal isolement. Naasten hebben vaak weinig begrip voor de situatie, vaak zeurt u over de problematiek of er is geen interesse van de naasten om u te helpen.

Verminderd zelfvertrouwen of achterdocht

  1. De gedachten neem de overhand en hierdoor veranderd u stemming en uw gevoel u raakt onzeker over uw zelf. Doordat er er erg negatief word gedacht over PTSS verminderd u zelfvertrouwen. Door de weinige kansen die u nog heeft. Ik kan het toch niet goed doen, ik kan het niet, ik ben te ziek. .
  2. Door niet geholpen worden bij uw problematiek of niet begrepen worden. Door het niet juist stellen van andere problematiek. Doordat de maatschappij het niet accepteert.
  3. Door kleine kans op werk, komt er een afstand van de maatschappij. Bedrijven veroordelen u op de gestelde diagnose, maar weten vaak niet wat het inhoud.
  4. Dagelijks functioneren gaat achter uit, zowel lichamelijk als geestelijk. Geen zin meer dingen aan te pakken. Te moe iets te doen, te veel gedachten of te veel stress en prikkels.

Herbelevingen van het trauma. Vermijden van dingen die aan het trauma doen denken. Negatieve gedachten of stemmingen. somber voelen, Gevoelens van hulpeloosheid. Verstrakking van spieren. Hyperactivatie. Dissociatie. Je ‘leeg’ voelen of versuffing, onverschilligheid. Je hulpeloos voelen.

Slapeloosheid of ’s-nachts vaak wakker worden.

  • Hevig dromen en nachtmerries. Door de vele herhalende gedachten en het piekeren is het lastiger te slapen en hierdoor ontstaan slaapproblematiek en een slaap te kort. Chronische vermoeidheid, gehele dag moe, niet uitgerust opstaan, uit geput. Gaan slapen met hoofdpijn is opstaan met hoofdpijn, slapen met hartklachten is opstaan met hartklachten. Een steeds groter wordend slaap te kort, slaapproblemen, hierdoor meer gevoeliger.
  • Blijft niet te lang lopen met vermoeidheidsklachten, onderzoek de klachten en pak ze aan voor u chronisch vermoeid bent. Door chronisch vermoeid te zijn is het lastig om dingen te gaan ondernemen. Er zijn veel dagen dat het minder gaat en enkele dagen goed. De kans op werk neemt af.
  • slaaptekort en slaapproblematiek die op andere gebieden ook gevolgen veroorzaakt. Wacht niet te lang met het zoeken naar hulp. Heeft u enige tijd niet goed geslapen, vraag gelijk hulp en wacht niet tot u een groot slaapprobleem heeft of een slaaptekort.
  • angststoornis door de nachtmerries Vermijd zoveel negatieve dingen of gesprekken. De persoon is hier erg gevoelig voor, iets negatiefs kan bij de persoon enkele dagen in het hoofd blijven draaien, dit roep vaak negatieve herinneringen op. Zo krijgt u een opstapeling van negativiteit en hierdoor is de kans groot op een aanval.

Verhoogde waakzaamheid.

  • Dagelijks extra alert, waakzaam, Hierdoor krijgt u meer onrust en stress ervaart.
  • Meer angst en paniek door het niet weten wat er gaat gebeuren. Hierdoor krijgt u een chronische extra alertheid en chronische stress en onrust.
  • Prikkels blijvend bij ieder ding, bij elk geluid of geur word u geprikkeld, dus iedere keer schrik u, heeft u stress of heeft u angst

Emoties

  • De trauma’s nemen de overhand in het hoofd en er valt niet te zeggen wanneer er een bui aankomt. Dit maakt het erg lastig om de huilbuien tegen te houden. Soms kan een persoon een bui voelen aankomen, maar omdat het zo snel gaat is het vaak al te laat. De emotie is van het een op het andere moment zeer hevig, dit is ook bij angst, paniek of stress. De persoon moet leren met de buien overweg te kunnen en deze zo goed mogelijk onder controle te krijgen.
  • Voor personen met een PTSS is het lastig de toekomst te zien en deze in te plannen. Hierdoor kan het vaak overkomen als uitzichtloos of het lost toch niet op. Dit brengt veel gedachten en emoties met zich mee. Waardoor de persoon meer last heeft van stemmingswisselingen en van het ene op het andere moment in tranen kan uitbarsten.
  • Door de nare situaties die een persoon met PTSS heeft meegemaakt is er een vergrote kans op een angststoornis of chronische angst. Hoe langer iemand met de signalen van angst blijft rondlopen hoe groter de kans op een angststoornis. Door de angststoornis word het leven van de persoon anders en word het dagelijks omgaan met angst en stress.

Geheugen

Van een PTSS kunt u geheugenproblemen krijgen. Door de vele gedachten in uw hoofd, ofwel een vol hoofd is het lastiger alles te onthouden. Vaak onthoud u de zaken van de korte termijn minder goed, maar bijvoorbeeld een week later herinnerd u zich het wel. Het trauma staat vaak op de voorgrond, uw gedachten en geheugen is hier een groot deel van de dag mee bezig. Hierdoor lijkt het of u minder opneemt van de wereld om u heen en u zich het niet kan herinneren. Hoe meer last u heeft van het trauma hoe minder het geheugen andere zaken opslaat, waardoor u meer vergeet.

Het lichaam is bezig met stress en het omgaan met de stress, het onderdrukken of het er laten zijn. Bij kost veel energie maar zorgen er voor dat u minder nadenkt over zaken van het moment. Het korte termijn geheugen word aangetast door het trauma en de stress en de gedachten wat onbehandeld is.

Bij een PTSS krijgt u vaak anti depressiva voor geschreven. Dit dempt de gedachten maar hierdoor kunt u het ook minder makkelijk onthouden.

Voor iemand met een onbehandelde PTSS kan het erg lastig zijn een gesprek te voeren en zich bij het gesprek te houden en de informatie op te slaan. Meestal word een gesprek een warboel voor de persoon. De gedachten gaan vaak snel en het trauma is aanwezig. De persoon moet zich concentreren op het gesprek wat meer inspanning vraagt. Aandachtig luisteren om te antwoorden. Hierdoor kan het zijn dat de persoon geen antwoord weet in het gesprek of voor zich uit staart. Wanneer dit gebeurt word het gesprek als het ware gewist en weet de persoon niet meer hoe het gesprek begon of wat er net is gezegd of gevraagd.

Het geheugen gaat beter werken als u minder pieker gedachten heeft en het trauma is verwerk en meer op de achtergrond staat. Hierdoor krijgt u meer rust in uw hoofd en kunt u beter na denken over het hier en nu en in het voeren van gesprekken.

Aan de hand van 19 vragen, kunt u er achter komen of u een PTSS heeft. De PTSS zelftest geeft u inzicht, in uw gedachten en beleving over een gebeurtenis of herinnering, die u de afgelopen week terugkerend gevoelt of opgemerkt heeft. Door een overzicht te maken van de gebeurtenis, krijgt u een duidelijk beeld van de problematiek en kunt u gerichter zoeken naar de juiste ondersteuning.

De test is gemaakt voor iedereen die iets naars, gevaarlijks, bedreigend, heeft mee gemaakt. De PTSS zelftest is voor professionals, hulpverleners, beroeps PTSS en burgers te gebruiken.

Als u op 8 of meer vragen met ja kan beantwoorden, dan heeft u mogelijk last van een posttraumatisch stress stoornis. Het is belangrijk u dit verder laat onderzoeken. Print deze pagina uit en neem deze mee, naar uw huisarts en vraag een verwijzing voor ondersteuning.