PTSS

3 Behandeling

Voor het vaststellen van de diagnose gaat u eerst lang de huisarts en vraagt u een verwijsbrief voor GGZ. Na het inleveren van de verwijsbrief, 6 weken, krijgt u een intakegesprek, na 7 weken, krijgt u een afspraak met een psychiater. Deze stelt de diagnose vast aan de hand van vragenlijsten en enkele gesprekken. GGZ staat voor Geestelijke GezondheidsZorg. Bij alle GGZ in Nederland is het mogelijk om een trauma te bespreken met een verpleegkundige, psycholoog of psychiater. Niet alle GGZ hebben de mogelijkheid om EMDR te volgen of om PTSS specialisten te spreken.

Wie stelt de diagnose?

Een psychiater van de Geestelijke Gezondheid Zorg stelt de diagnose, naar een aantal gesprekken en het afnemen van vragenlijsten.

Trauma

Een trauma van 1 schokkende gebeurtenis of voor langere tijd blootgesteld aan geweld of oorlog. En schokkende gebeurtenis valt goed te behandelen. Als het voor langere tijd is, is dit er lastig. Hoe langer het trauma in stand word gehouden en niet word behandeld, groeit het trauma, hoe lastiger het is om deze voldoende te behandelen.

Een onbehandeld trauma zit vaak op de voorgrond in het hoofd en is de gehele dag aanwezig. Als het niet word behandeld gaat het het dagelijks leven beïnvloeden. Bij een ptss is het lastig vast te stellen of het vanuit de PTSS komt of door een depressie, dat u zich meer somber of down voelt. De diagnoses overlappen elkaar in de signalen. Een PTSS word behandeld met EMDR een depressie met anti depressiva en gesprekken.

Een PTSS valt te behandelen en bij een klein trauma kan het helpen en de klachten verminderen. Bij een groter trauma of een meervoudig trauma is dit vaak niet mogelijk. Met de PTSS moet een persoon leren omgaan en zal er niet meer van afkomen. Hoeveel last een persoon heeft van de PTSS is afhankelijk van hoe goed de persoon ermee overweg kan. Door bijvoorbeeld de signalen te herkennen en het trauma te behandelen met een EMDR. Het verwerken van een trauma en de PTSS is een zeer langzaam proces en kan erg lang duren voordat u een verbetering ervaart.

De huilbuien verminderen als de trauma’s worden behandeld met traumatherapie. Hier word het ergste deel van het trauma afgevlakt waardoor het minder ernstig in het hoofd aanwezig is, het word een normaler beeld om naar te kijken. Wanneer het is afgevlakt zijn er minder buien. Voor de angstgevoelens kunt u medicatie krijgen of een cursus volgen. De angst neemt af al het trauma is verwerkt met EMDR

Een meervoudig trauma moet behandeld worden, wanneer dit niet gebeurt heeft het trauma veel invloed op uw dagelijkse leven. Een enkel trauma is een keuze, het ligt eraan hoeveel last u ervan heeft. Hoe complexer de trauma’s zijn hoe lastiger het is ze te behandelen. Meervoudig trauma is een gehele dag in herbelevingen of gedachten aan in het hoofd. Hierdoor is de persoon bijna de gehele dag bezig met het trauma. Het is belangrijk te leren leven met de trauma’s.

Traumaverwerking

De genezing van een PTSS heeft te maken met hoe goed het met u gaat, hoe gezond u leeft en meer van deze factoren. Hoe gezonder u bent hoe meer kans op een groter herstel. Daarnaast heeft het te maken met de ernst van het trauma dat u heeft opgelopen. Bij een zeer ernstig trauma kan het zijn dat u minder goed hersteld als bij een minder ernstig trauma. De duur van het trauma bepaalt mede of herstel mogelijk is. Bijvoorbeeld een trauma die u net heeft opgelopen is beter te behandelen als een trauma die u jaren heeft.

EMDR is er voor zowel volwassen als kinderen, word gegeven voor het verwerken van een trauma. Hierbij word de persoon in een soort hypnose gebracht en word de gedachte waar de persoon het meest mee zit naar voren gehaald. Deze word besproken, terwijl u de vinger van de begeleider volgt. Het doel is om de situatie minder aanwezig te laten zijn in uw hoofd en het leed ervan te verzachten. Stabilisatiecursus/ EMDR. Medicatie word deels vergoed, EMDR alleen bij aanvullende pakket. Na de EMDR hebben veel personen nog last van restklachten van de PTSS. Deze kunnen bestaan uit angst, stress of stemmingswisselingen.

Er is geen formule om uit te rekenen hoe lang en hoeveel behandelingen u nodig heeft om weer van uw trauma af te komen. Het heeft te maken met de ernst van het trauma, hoeveel trauma’s, de gesteldheid, de ernst van de signalen en hoe lang het duurt voor een persoon over het trauma is. Dit is per persoon verschillend, de ene verwerkt zaken, sneller als een ander.

  • een klein trauma binnen het jaar is de behandeling 5-8 EMDR grote kans dat trauma verdwijnt
  • een klein trauma na het jaar is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen
  • een groot trauma binnen het jaar is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen
  • een complex trauma is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen

Het PTSS symptomen schema

Met het schema kunt u erachter komen hoeveel last heeft van bepaalde PTSS symptomen. In het schema gaat het over hoe u kunt omgaan met de klachten die u nu heeft, ofwel de gevolgen van de nare gebeurtenis. Met het schema leert u hoe u kunt omgaan met klachten zoals nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen, hoe u uw denken en zelfbeeld kunt veranderen. In het schema kunt u aangeven wat de signalen zijn, hoe erg deze zijn en wat de trigger hiervan was.

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is.

  • U herkent de signalen van een ptss van u zelf en u heeft meer inzicht welke signalen u heeft en hoe vaak deze aanwezig zijn.
  • Hoe vaker een signalen voorkomt hoe groter de kans op ptss

Schema

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is

  1. Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed.
  2. Welk signaal wilt u gaan onderzoeken? Van welk signaal heeft u het meeste last?
  3. Frequentie = Hoe vaak kwamen de signalen voor? Hoe veel last heeft u ervan gehad op de dag?
  4. Ernst = Hoe ernstig was het signaal? 1 is niet erg, 10 is zeer ernstig. Waarom is het dit getal geworden en zou het niet 2 minder of 2 meer kunnen zijn? Wat is het verschil? Wat is er nodig om dit 2 punten minder te laten zijn?
  5. Trigger = Van welke trigger had u last? Was het van geuren, geluiden, mensen, gedachten of plaatsen? Wat heeft u gedaan om de trigger te voorkomen? Hoe heeft u de trigger aan gepakt en is de bui verminderd?
  6. Maak voor u zelf een lijst met signalen die u opvallen bij u zelf die te maken kunnen hebben met de ptts, maak hiervoor gebruik van het ptss schema.
  7. Hoeveel van de signalen komen overeen met de lijst hieronder aangeven?
  8. Hoe vaak kwamen deze voor? Wat was u aan het doen op dat moment?

Hoe vaak houd ik het schema bij? Het schema moet u dagelijks bij houden om een goed overzicht te hebben van uw klachten en hoe vaak deze voorkomen. Daarnaast ik belangrijk om wekelijks het schema te vergelijken met de week ervoor. Zijn er dingen veranderd, in positieve zin? Waar moet u deze week harder aandacht besteden?