PTSS

Waarvoor staat de afkorting?

De afkorting PTSS staat voor Post Traumatisch Stress Stoornis/Sydroom.

Wat is het?

PTSS is een opgelopen trauma wat zich herhaaldelijk in het hoofd afspeelt. Hierdoor ervaart de persoon dagelijks veel stress of onrust. Er is een ptss voor 1 trauma’s of er is een complexe PTSS als er meerdere trauma’s zijn of een chronische ptss.

Hoe krijgt u het?

PTSS kunt u krijgen naar het zien of beleven van een nare of traumatische gebeurtenis. Niet alle gebeurtenissen worden ook een trauma. Wanneer een diagnose gesteld word heeft de persoon al 6 maanden naar herinneringen aan de gebeurtenissen. Deze gedachten net echt lijken of de persoon het herbeleeft op dat moment.  Er zijn vele beroepen die de kans op een PTSS laten toe nemen, zoals de brandweer, politie, militairen. Bij deze beroepen word de PTSS gezien als een beroepsziekte.

  • Politie, douane, beveiligers met PTSS = schietincident, gevecht/geweld bij arrestatie,
  • Brandweer met PTSS = Grote brand levens redden, brand met gevaarlijke stoffen, gebouwen die op in storten staan, mensen bevrijden uit auto of auto ter water.
  • Ambulance, spoed eisende hulp met PTSS = zwaar gewonden of noodsituaties, slachtoffers van verkeersongeval, reanimeren en rouw
  • Militair met PTSS = uitzending naar oorlog gebied, zwaar gewonden, rouw
  • Piloot met PTSS = vliegtuig gebrek in de lucht, noodlading, vliegtuigkaping,
  • Hulporganisaties met PTSS = vluchtelingen met boot aankomst of in de winter waren op lesbos, gebied met oorlog, rebellen of hongersnood, rouw
  • Burger met PTSS = Geestelijk, lichamelijk geweld, bedrijf of verkeersongelukken, scheiding, rouw, aanslagen, pesten of discriminatie, emotionele schade van een bedrijf/school in brand, bij een ontploffing bij een bedrijf waar nog werknemers bezig waren, gewapende overval bij bedrijf waar u werkt.

Wie stelt de diagnose?

Een psychiater van de Geestelijke Gezondheid Zorg stelt de diagnose, naar een aantal gesprekken en het afnemen van vragenlijsten.

 

De signalen van PTSS

PTSS, Post Traumatisch Stress Syndroom, ontstaat wanneer een trauma niet kan worden verwerkt en de spanning van het trauma aanwezig blijft. Bekende PTSS symptomen zijn:

  • Herbeleven van het trauma.
  • Vermijden van dingen die aan het trauma doen denken.
  • Negatieve gedachten of stemmingen.
  • Gevoelens van hulpeloosheid.
  • Verstrakking van spieren.
  • Hyperactivatie.
  • Dissociatie.

Naast de hierboven beschreven symptomen zijn er nog ander andere symptomen die zowel bij PTSS, chronische stress, als ook bij een burn-out kunnen voorkomen:

  • Slapeloosheid of ’s-nachts vaak wakker worden.
  • Verhoogde waakzaamheid.
  • Extreme gevoeligheid voor licht en geluid.
  • Angstgevoelens en/of paniekaanvallen.
  • Overdreven emotionele reacties waaronder huilbuien en woede-uitbarstingen.
  • Hevig dromen en nachtmerries.
  • Prikkelbaarheid en stemmingswisselingen.
  • Concentratiestoornissen.
  • Een verminderd vermogen om met stress om te gaan.
  • Een verminderd libido.
  • Je ‘leeg’ voelen of versuffing, onverschilligheid.
  • Je hulpeloos voelen.
  • Vergeetachtigheid en geheugenverlies.
  • Geen of minder genegenheid kunnen tonen naar anderen.
  • Weinig energie hebben, chronische vermoeidheid.
  • Een verminderde weerstand.
  • Psychosomatische klachten.
  • Depressieve gevoelens.

Hoe word het behandeld?

Voor het vaststellen van de diagnose gaat u eerst lang de huisarts en vraagt u een verwijsbrief voor GGZ. Na het inleveren van de verwijsbrief, 6 weken, krijgt u een intakegesprek, na 7 weken, krijgt u een afspraak met een psychiater. Deze stelt de diagnose vast aan de hand van vragenlijsten en enkele gesprekken. GGZ staat voor Geestelijke GezondheidsZorg. Bij alle GGZ in Nederland is het mogelijk om een trauma te bespreken met een verpleegkundige, psycholoog of psychiater. Niet alle GGZ hebben de mogelijkheid om EMDR te volgen of om PTSS specialisten te spreken.

EMDR is er voor zowel volwassen als kinderen, word gegeven voor het verwerken van een trauma. Hierbij word de persoon in een soort hypnose gebracht en word de gedachte waar de persoon het meest mee zit naar voren gehaald. Deze word besproken, terwijl u de vinger van de begeleider volgt. Het doel is om de situatie minder aanwezig te laten zijn in uw hoofd en het leed ervan te verzachten. Stabilisatiecursus/ EMDR. Medicatie word deels vergoed, EMDR alleen bij aanvullende pakket.

Er is geen formule om uit te rekenen hoe lang en hoeveel behandelingen u nodig heeft om weer van uw trauma af te komen. Het heeft te maken met de ernst van het trauma, hoeveel trauma’s, de gesteldheid, de ernst van de signalen en hoe lang het duurt voor een persoon over het trauma is. Dit is per persoon verschillend, de ene verwerkt zaken, sneller als een ander.

  • een klein trauma binnen het jaar is de behandeling 5-8 EMDR grote kans dat trauma verdwijnt
  • een klein trauma na het jaar is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen
  • een groot trauma binnen het jaar is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen
  • een complex trauma is de behandeling 5-8 EMDR met grote kans op restverschijnselen

Voor een PTSS om de stress te verminderen worden vaak antidepressiva gegeven , PMT ontspanningsoefeningen of Yoga. Door de dagelijkse stress is het nodig elke dag minimaal 30 minuten de Yoga oefeningen te doen. Dit ontspant alle spieren waardoor een persoon met PTSS minder snel last krijgt van de spieren.

 

PTSS schema

Wat u nodig heeft:

  • de ptss signalen
  • het ptss schema
  • een map voor de schema’s te bewaren

Zo begint u:

  1. Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed.
  2. Stap 1 Welk signaal wilt u gaan onderzoeken? Van welk signaal heeft u het meeste last?
  3. Stap 2 Frequentie = Hoe vaak kwamen de signalen voor? Hoe veel last heeft u ervan gehad op de dag?
  4. Stap 3 Ernst = Hoe ernstig was het signaal? 1 is niet erg, 10 is zeer ernstig. Waarom is het dit getal geworden en zou het niet 2 minder of 2 meer kunnen zijn? Wat is het verschil? Wat is er nodig om dit 2 punten minder te laten zijn?
  5. Stap 4 Trigger = Van welke trigger had u last? Was het van geuren, geluiden, mensen, gedachten of plaatsen? Wat heeft u gedaan om de trigger te voorkomen? Hoe heeft u de trigger aan gepakt en is de bui verminderd?
  6. Maak voor u zelf een lijst met signalen die u opvallen bij u zelf die te maken kunnen hebben met de ptts, maak hiervoor gebruik van het ptss schema.
  7. Hoeveel van de signalen komen overeen met de lijst hieronder aangeven?
  8. Hoe vaak kwamen deze voor? Wat was u aan het doen op dat moment?

Hoe vaak houd ik het schema bij? Het schema moet u dagelijks bij houden om een goed overzicht te hebben van uw klachten en hoe vaak deze voorkomen. Daarnaast ik belangrijk om wekelijks het schema te vergelijken met de week ervoor. Zijn er dingen veranderd, in positieve zin? Waar moet u deze week harder aandacht besteden?

Het verwachte resultaat:

In het PTSS symptomen schema kunt u erachter komen hoeveel last heeft van bepaalde PTSS symptomen. In het schema gaat het over hoe u kunt omgaan met de klachten die u nu heeft, ofwel de gevolgen van de nare gebeurtenis. Met het schema leert u hoe u kunt omgaan met klachten zoals nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen, hoe u uw denken en zelfbeeld kunt veranderen. In het schema kunt u aangeven wat de signalen zijn, hoe erg deze zijn en wat de trigger hiervan was.

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is.

  • U herkent de signalen van een ptss van u zelf en u heeft meer inzicht welke signalen u heeft en hoe vaak deze aanwezig zijn.
  • Hoe vaker een signalen voorkomt hoe groter de kans op ptss

Schema

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is

De ptts coach kan u helpen bij het omgaan met een ptss. De coach heeft 8 jaar ervaring herkennen van de signalen en de aanpak

Wij horen graag uw reactie