PTSS vs paniekstoornis

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Wat is het?

Het zijn 2 verschillende diagnoses die veel met elkaar te maken hebben. Beide horen bij de groep angst. Beide kunnen apart worden gesteld een combinatie komt zelden voor dan is het een PTSS.

Er is sprake van een paniekstoornis als bij iemand terugkerende aanvallen van hevige angst en paniek optreden.Vaak is dit per week en soms enkele keren op een dag.

Er is sprake van een PTSS als een trauma heeft opgelopen en hier minimaal 6 maanden last van heeft met herbelevingen. Bij PTSS is een persoon voortdurend angstig en het gevoel dat er elk moment weer wat ernstigs kan gebeuren. Bij hypochondrisch komt dit ook voor maar de persoon denkt de hele tijd dat het allerergste aan de hand is.

2 herkennen

Zo begint u:

Stap 1 Bij een PTSS komt de angst door trauma en herbeleving, bij paniek kan voorkomen door andere dingen zoals paniek door een situatie waar iemand zich niet fijn voelt. Bij een paniek aanval komt de angst in eens opzetten 0-100 in 1 sec. Een aanval komt altijd onverwachts. Dit gevoel kan kort zijn of enkele uren duren. Bij een PTSS hebben vaak de gehele dag het gevoel van angst of paniek en zijn daarom extra alert op de omgeving.

Stap 2 Van een PTSS trauma kunt u veel angst ervaren van het trauma en een angst/paniek stoornis ontwikkelen. Dit gebeurt meestal naar het horen van onverwachte geluiden of harde geluiden. Hierdoor krijgt de persoon stress aanvallen of last van paniekaanvallen. Bij een paniek aanval komt het vaak door een trigger of de situatie waar de persoon zich in bevindt. Van regelmatige paniekaanvallen kunt u een trauma oplopen en hierdoor een PTSS.

Stap 3 Wat merkt u tijdens een paniekaanval?  Veel stress, vol hoofd, pijnklachten? Hoe zou u een aanval van uzelf omschrijven en uitleggen aan iemand anders? De signalen zijn beide onrust, stress, slaapproblematiek en verminderde eetlust, hoofdpijnklachten of lichamelijke problematiek. Neemt een signalen overzicht van de paniekstoornis en vergelijk deze met de signalen van uw zelf, hoe meer overeenkomsten hoe groter de kans dat u een paniekstoornis heeft, dit geldt ook voor andere diagnoses.

3 behandeling

De behandeling van PTSS is vaak EMDR. Voor een paniekstoornis kunt u bij de GGZ leren omgaan met te paniek. Voor beide geld dat het niet valt te genezen en het een kwestie is van het leren omgaan met de signalen.

4 gevolgen

Het lichaam reageert op angst door bijvoorbeeld hartkloppingen, misselijkheid en duizeligheid. Dit verergerd de angst. Bij een PTSS reageert het lichaam door bijvoorbeeld hoofdpijn of hartklachten. Deze vicieuze cirkel kan zich ontwikkelen tot een volledige aanval van angst, paniek en/of stress.

Bij paniekaanvallen hebben personen de angst om de controle over zichzelf te verliezen of ‘gek’ te worden. Bij een PTSS hebben personen door de herbelevingen veel angst, paniek en stress in combinatie en kunnen hierdoor de controle tijdelijk verliezen.

Om prikkels te vermijden, vermijden vaak plekken of plaatsen dit geld voor beide diagnoses. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen en te zien als een uitdaging om met de situatie om te gaan.

5  Plan

Stap 2 Het maken van een doel

Stap 1 Het leren omgaan met de signalen van de paniek en trauma en het herkennen van de signalen die naasten zouden kunnen merken.

Stap 2 Het duidelijk krijgen welke mogelijkheden er zijn

Stap 3 Plan maken

Stap 1 Wat kan u helpen de aanval te verminderen en /of te stoppen?  Maak een overzicht met punten zoals afleiding met het afleidingsschema of ontspanning door yoga of meditatie.

Stap 2 Wat levert extra paniek of stress op? Bepaalde plaatsen of personen? Situatie’s of drukte? Schrijf de punten duidelijk op in het dagboek en houd de schema ‘s bij om een duidelijk overzicht te krijgen van de ernst van de problematiek. Hoe kunt u de punten aanpakken zodat het minder angstig is? wat is hiervoor nodig? Wat zouden naasten hierin kunnen betekenen?

Stap 3 Zoek hulp bij lotgenoten of GGZ die u kunnen helpen in het proces en het onder controle krijgen van de paniek en trauma

6 naasten

Omgaan met een paniekstoornis is voor naasten vaak lastig en zwaar. De paniek is vaak onverwacht en hierdoor kunnen naasten ervan schrikken en even niet weten wat ze kunnen doen. Dit geld ook stress of angst aanvallen van een PTSS. Het is belangrijk om een crisisnoodplan te maken en deze te bespreken met  de naasten. Zo weet de naasten wat zij kan doen en hoe ze u het beste kunnen helpen. Deze kunt u oefenen met toepassen bij minder hevige aanvallen.

Schrijf met de naasten de signalen op die bij paniek aanwezig zijn en op welke momenten dit vaak voorkomt. Door dit samen te doen, is er voor beide een duidelijk beeld en hierdoor kan de naasten u beter ondersteunen en begrijpen.

Door praten kan een paniekaanval of trauma worden verwerkt, vaak word er door de persoon regelmatig over gesproken, dit is alleen omdat de situatie nog niet is verwerkt en de persoon de situatie niet kan loslaten.

 

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.