PTSS vs depressie

Wat is het?

Personen met een PTSS (post Traumatisch Stress Syndroom) hebben een grotere kans om depressief te worden. Beide diagnoses worden ook vaak gesteld bij een persoon. Personen vermijden al vaak plaatsen of komen minder buiten, door de depressie kan dit worden versterkt.

Een depressie kan de klachten van een PTSS versterken. Van een depressie kunt u nare gebeurtenissen/gedachten overhouden die kunnen leiden naar een trauma. Voor de negatieve gedachten word vaak anti depressiva voorgeschreven.

De gedachten aan een trauma, kunnen een persoon erg somber laten voelen of depressief. Hierdoor kan het zijn dat de gedachten vaak en veel terug komen en de persoon een groot deel van de dag bezig is met deze gedachten. De gedachten nemen als het als het ware over, het kan een persoon erg beperken in dagelijks leven.

Het is voor PTSS en depressie alle beid lastig om positieve gedachten te hebben of positief te praten. De gedachten zijn vaak negatief en dit maak ook erg somber. Het probleem maakt dat het lastig is om in de toekomst te kijken en hier een planning voor te maken met bijvoorbeeld een doel.

Bij een PTSS en een depressie hebben personen vaak te maken met aanvallen of stemmingswisselingen in het gedrag. De gedachten kunnen als een soort tornado door het hoofd gaan. Bij iemand met een depressie is dit vaak lastig stop te zetten. Door hebben deze vaker hoofdpijn of buikpijn, van de spanning en stress. Hierdoor komen prikkels bij deze personen vaak anders binnen, prikkels storen meer en komen vaak harder binnen.Dit kan zorgen voor overprikkeling.

Personen met een PTSS trekken zich vaak terug en zijn opzoek naar rust. Door een depressie in combinatie met de PTSS kan het erg lastig zijn de rust te vinden. Hierdoor kan het zijn dat ze persoon vaker en langer onrustig is of zich zo voelt.

Zo begint u:

Stap 1 Achterliggende oorzaak. Schema’s bijhouden kan u helpen bij het duidelijk in beeld brengen van de klachten en signalen die u ervaart. Als u depressief bent komt u vaak minder buiten. Waarom wou u niet naar buiten? Wat heeft u eraan gedaan op het toch te proberen? Wat is de de achterliggende oorzaak,te veel gedachten, te somber? Hoe vaak komt dit in een week voor? Houd een dagboek bij waar u alle signalen en momenten in noteert en neem deze mee naar uw behandelaar. Zo heeft u een goed beeld en kan de hulp beter worden afgestemd.

Stap 2 De nachtrust word bij een PTSS vaak verstoord door nachtmerries, herbelevingen of piekeren. Bij een depressie is dit vaak pikeren en overdenken van problemen. Zorg voor voldoende nachtrust door bijvoorbeeld gedachten van u af te schrijven of ontspanningsoefeningen of yoga te doen. Beweeg actief zodat u stress minder is waardoor u beter kunt slapen. Houd in een dagboek bij hoeveel uur u geslapen heeft en wat de reden was dat u minder sliep. Schrijf ook de dagen van goed slapen op, wat heeft u die dag anders gedaan?

Stap 3 Door de stress/prikkels/overprikkeling die u van de gedachten heeft is er meer spanning op de spieren dan normaal. Hierdoor kan het zijn dat u schouders sneller gaan vastzitten. Door dagelijks minimaal 10 minuten te trekken en te strekken kunt u pijnlijke schouders of onderrug voorkomen.

Stap 4 Afleiding zoeken voor de sombere geachten en de stress, door het op te schrijven, te gaan sporten door yoga. Maak een activiteitenplan wat u gaat doen als het even minder gaat. Houd een vaste volgorde aan die makkelijk te onthouden is. Word de volgorde gewoon maak dan een lijstje. Zo heeft u vele optie hoe u beter en meer rust kunt krijgen en aanvallen kunt voorkomen of kunt voor komen dat u meer depressief word.

Stap 5 Maak de depressie en PTSS bespreekbaar met iemand die u vertrouwd. Hoe kan de persoon u helpen, wat zou u graag willen? Wat kan de persoon voor u betekenen? Maak samen een crisisnoodplan.

Stap 6 Vraag hulp bij de psycholoog om de PTSS en depressie te bespreken en te zoeken naar een juiste behandeling wel of niet met medicatie. Vaak word eerst EMDR voorgeschreven voor het verminderen van de trauma’s. Dit kan verlichting brengen bij het depressief voelen. Hierbij een klik met de psycholoog belangrijk om uw meer op uw gemak te voelen, waardoor u meer open kan praten. Emdr is een zware therapie waar u na een sessie last van kan hebben door middel van gedachten of nachtmerries.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen stappenplan heeft u een duidelijk beeld van een depressie en PTSS en wat u eraan kunt doen.

Tips:

  • lotgenoten groepen voor PTSS en depressie.
  • houd zoveel mogelijk een vaste structuur aan en probeer in het ritme te blijven
  • probeer te denken in mogelijkheden

Waarschuwingen:

  • heeft u last van een depressie of PTSS of een combinatie, zoek hulp en wacht niet te lang. Het laten oplopen van de diagnoses kan zorgen voor veel schade aan de gezondheid.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.