Ptss schema

PTSS schema

Wat u nodig heeft:

  • de ptss signalen
  • het ptss schema
  • een map voor de schema’s te bewaren

Zo begint u:

  1. Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed.
  2. Stap 1 Welk signaal wilt u gaan onderzoeken? Van welk signaal heeft u het meeste last?
  3. Stap 2 Frequentie = Hoe vaak kwamen de signalen voor? Hoe veel last heeft u ervan gehad op de dag?
  4. Stap 3 Ernst = Hoe ernstig was het signaal? 1 is niet erg, 10 is zeer ernstig. Waarom is het dit getal geworden en zou het niet 2 minder of 2 meer kunnen zijn? Wat is het verschil? Wat is er nodig om dit 2 punten minder te laten zijn?
  5. Stap 4 Trigger = Van welke trigger had u last? Was het van geuren, geluiden, mensen, gedachten of plaatsen? Wat heeft u gedaan om de trigger te voorkomen? Hoe heeft u de trigger aan gepakt en is de bui verminderd?
  6. Maak voor u zelf een lijst met signalen die u opvallen bij u zelf die te maken kunnen hebben met de ptts, maak hiervoor gebruik van het ptss schema.
  7. Hoeveel van de signalen komen overeen met de lijst hieronder aangeven?
  8. Hoe vaak kwamen deze voor? Wat was u aan het doen op dat moment?

Hoe vaak houd ik het schema bij? Het schema moet u dagelijks bij houden om een goed overzicht te hebben van uw klachten en hoe vaak deze voorkomen. Daarnaast ik belangrijk om wekelijks het schema te vergelijken met de week ervoor. Zijn er dingen veranderd, in positieve zin? Waar moet u deze week harder aandacht besteden?

Het verwachte resultaat:

In het PTSS symptomen schema kunt u erachter komen hoeveel last heeft van bepaalde PTSS symptomen. In het schema gaat het over hoe u kunt omgaan met de klachten die u nu heeft, ofwel de gevolgen van de nare gebeurtenis. Met het schema leert u hoe u kunt omgaan met klachten zoals nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen, hoe u uw denken en zelfbeeld kunt veranderen. In het schema kunt u aangeven wat de signalen zijn, hoe erg deze zijn en wat de trigger hiervan was.

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is.

  • U herkent de signalen van een ptss van u zelf en u heeft meer inzicht welke signalen u heeft en hoe vaak deze aanwezig zijn.
  • Hoe vaker een signalen voorkomt hoe groter de kans op ptss

Schema

Wanneer u deze punten onder controle kunt houden kunt u overweg met uw PTTS. Wanneer het door u PTSS komt, kunt u dit voor een week bijhouden, door de signalen te noteren en uw bewust te zijn met de signalen. Van welke PTSS signalen heeft u de afgelopen week last gehad? Hoe vaak zijn deze signalen aanwezig geweest? Welk cijfer zou u de signalen geven? Weet u wat de trigger was van de signalen, kwam dit door geuren, geluiden, mensen, dingen, gedachten of een plaats? Wanneer u dit PTSS signalen schema, een week bijhoud weet u of het van de PTSS komt of dat het iets anders is

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.