PTSS overgevoelig voor geluid

Wat is het?

Personen met een PTSS zijn vaker gevoeliger dan zonder de diagnose. De personen hebben veel stress. Een persoon die veel stress ervaart heeft meer last van hooggevoeligheid. Hier door is de alertheid ook meer aanwezig en word een combinatie van meerdere punten.

De persoon heeft meer last van prikkels, is meer alert en is hooggevoelig. Prikkels van harde geluiden kunnen zorgen voor herbelevingen aan het trauma. De persoon is vaak extra alert op de omgeving, in een bescherming modus, hierdoor komen prikkels meer binnen, hierdoor worden meer geluiden gehoord.

De harde geluiden van een sirene, komen bij hooggevoelige mensen nog harder binnen, hierdoor gaat er een knop aan die stress of onrust geeft. Hierdoor kunnen personen snel overgevoelig raken. Beide hebben vaak te maken met een schrikreactie op een hard geluid of iets onverwachts en voelen zich niet op hun gemak in drukte.

De drukte in het hoofd zorgt er ook voor dat u meer en sneller prikkels binnen krijgt. De gedachten zijn er een gehele dag, hierboven op komen de omgevingsgeluiden en huisgeluiden, dit kan regelmatig dan zorgen voor te veel prikkels. Om minder prikkels te ervaren vermijden personen personen of plaatsen en trekken zich vaker terug.

Zo begint u:

Stap 1 Waarvan word u hooggevoelig? Komt dit door geluiden of geuren? Hoe kunt u de geluiden negeren? Wat maakt het bij u los? Houd voor een week een dagboek bij zoals bijvoorbeeld veel stress door geluiden van autodeuren. Na een week heeft u een duidelijk beeld wat de trigger is of zijn van extra gevoeligheid. Hierdoor kunt u de signalen herkennen en vaker eerder stopzetten. Zoek oplossingen voor de triggers bijvoorbeeld voor de stress een actieve sport of vol een cursus voor de stress en ermee om te gaan.

Stap 2 Wat kunt u doen om de hooggevoeligheid te verbeteren? Wat gaat u doen als het te hoog oploopt? Om minder gevoelig te zijn is een goede nachtrust en ontspanning belangrijk waar u de spanning kan loslaten. Als het niet lukt de rust te vinden ga dan eerst iets actiefs doen, zoals wandelen of fietsen. Als de prikkels te hoog oplopen kunt u gebruik maken van het crisisnoodplan, in 4 simpele stappen leert u de aanval aan te pakken en te verminderen.

Stap 3 Schrijf de gedachten zoveel mogelijk van u af en maken problemen bespreekbaar en zoek oplossingen waar mogelijk. Vraag hulp van naasten u te ondersteunen en mee te zoeken.

Stap 4 Vraag hulpverleners voor hooggevoelige personen tips en adviezen, hoe u makkelijker overweg kan met de hooggevoeligheid. Vraag in lotgenootgroepen hoe andere personen dit aanpakken

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld hoe het komt dat u gevoeliger bent met een PTSS en wat u eraan zou kunnen doen.

Tips:

  • Probeer zoveel mogelijk de rust te houden door het doen van ademhalingsoefeningen en yoga. Herhaal dit dagelijks enkele keren.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.