ptss geheugenproblemen korte termijn

Wat is het?

Van een PTSS kunt u geheugenproblemen krijgen. Door de vele gedachten in uw hoofd, ofwel een vol hoofd is het lastiger alles te onthouden. Vaak onthoud u de zaken van de korte termijn minder goed, maar bijvoorbeeld een week later herinnerd u zich het wel. Het trauma staat vaak op de voorgrond, uw gedachten en geheugen is hier een groot deel van de dag mee bezig. Hierdoor lijkt het of u minder opneemt van de wereld om u heen en u zich het niet kan herinneren. Hoe meer last u heeft van het trauma hoe minder het geheugen andere zaken opslaat, waardoor u meer vergeet.

Het lichaam is bezig met stress en het omgaan met de stress, het onderdrukken of het er laten zijn. Bij kost veel energie maar zorgen er voor dat u minder nadenkt over zaken van het moment. Het korte termijn geheugen word aangetast door het trauma en de stress en de gedachten wat onbehandeld is.

Bij een PTSS krijgt u vaak anti depressiva voor geschreven. Dit dempt de gedachten maar hierdoor kunt u het ook minder makkelijk onthouden.

Voor iemand met een onbehandelde PTSS kan het erg lastig zijn een gesprek te voeren en zich bij het gesprek te houden en de informatie op te slaan. Meestal word een gesprek een warboel voor de persoon. De gedachten gaan vaak snel en het trauma is aanwezig. De persoon moet zich concentreren op het gesprek wat meer inspanning vraagt. Aandachtig luisteren om te antwoorden. Hierdoor kan het zijn dat de persoon geen antwoord weet in het gesprek of voor zich uit staart. Wanneer dit gebeurt word het gesprek als het ware gewist en weet de persoon niet meer hoe het gesprek begon of wat er net is gezegd of gevraagd.

Het geheugen gaat beter werken als u minder pieker gedachten heeft en het trauma is verwerk en meer op de achtergrond staat. Hierdoor krijgt u meer rust in uw hoofd en kunt u beter na denken over het hier en nu en in het voeren van gesprekken.

Zo begint u:

Stap 1 Komt het geheugen te kort door een vol hoofd of pieker gedachten? Of is er iets anders aan de hand? Hoe vaak vergeet u dingen in een week? Wat waren dit voor dingen? Maak een overzicht van uw geheugen in een dagboek met schema, schrijf op wat minder goed gaat. Houd dit enkele weken bij en maak het bespreekbaar.

Stap 2 Werkt u geheugen een stuk minder laat het onderzoeken in het ziekenhuis. Zij kunnen u advies geven wat u kunt doen om ergere te voorkomen of het korte termijn geheugen te verbeteren.

Doe zelf onderzoek naar uw geheugen. Kijk een programma op tv. Probeer aan het eind te herinneren wat u aan het begin zag en hoe het verder ging? Hoe goed lukt dit? Door dit vaak te doen traint u uw geheugen.

Stap 3 Bent u onder behandeling voor uw PTSS? Vraag advies aan de psycholoog of de persoon van EMDR. Neem uw schema en dagboek mee, zo kunt aan de hand van de schema’s uitleggen waar het niet goed gaat.

Stap 4 heeft u binnenkort een gesprek bereid het voor en oefen het met een naasten zodat u zelfverzekerd overkomt en u weet wat u kunt verwachten. Probeer u vele gedachten te stoppen met een ademhalingsoefening.

Stap 5 heeft u last van problematiek met het korte termijn geheugen? Houd uw geheugen dagelijks actief .

  • Speel regelmatig kaart en geheugenspelletjes om het geheugen te blijven trainen. Probeer de dag uitdaging van microsoft solitaie Collection, 5 leuke kaart spellen.
  • Schrijf dingen op in uw agenda als extra geheugensteun

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld hoe het korte termijn geheugen veranderd bij een PTSS.T

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.