ptss en vuurwerk

Wat is het?

Personen met een PTSS hebben al meer last van geluiden, die voor andere personen minder hinderlijk zijn. Er word elk jaar al vroeg (oktober) in het jaar vuurwerk afgestoken. Voor personen die hooggevoelig zijn of een trauma hebben kan dit telkens een trigger zijn, hierdoor kunnen de per personen overprikkeld raken door de knallen is de kans op een aanval groot.

De harde knallen kunnen herinneringen aan een gebeurtenis van het trauma. Door de knal herbeleefd de persoon de situatie van toen. Dit komt vooral voor bij personen die het trauma hebben opgelopen door geweld of oorlog. Maar de meeste personen met een PTSS hebben last van vuurwerk.

Veel vuurwerk knallen zijn niet te voorkomen of af te schermen zeker als het niet de laatste week van het jaar is, dan kunt u het meer verwachten. Door 1x vuurwerk kan het zijn dat een persoon daar een paar uur last van ervaart, door extra stress, extra prikkels en daarvan bij moet komen. Als het vuurwerk te verwachten is word het makkelijker om het aan te kunnen maar meestal maar voor enkele uren.

De week voor oud en nieuw is het voor personen met een PTSS extra zwaar. De personen zijn de gehele week extra gestresst, hebben het zwaarder en hebben meer herbelevingen dan anders in het jaar. Omdat het vuurwerk maar blijft doorgaan blijft de persoon extra alert hierop, hierdoor nemen spanningen, stress, angst, negatieve gedachten of paniek toe.

Vuurwerk voor een persoon met PTSS is hetzelfde als vuurwerk voor een hond. Een hond kruipt weg of gaat trillen dit is bij deze personen niet anders. De persoon kan hartkloppingen of migraine krijgen op oud en nieuw van het vuurwerk, vaak komt voort uit de stress of angst ervoor. Omdat het vuurwerk niet stopt op oud en nieuw raakt de persoon niet uit de aanval. Deze neemt alleen toe, tot het moment dat de vuurwerk minder word.

Zo begint u:

Stap 1 Maak een plan hoe u de week voor oud en nieuw gaat aanpakken. Wat kunt u doen de geluiden het minst te horen? Bijvoorbeeld op 31-12 kunt u het niet vermijden.

  • de tv langzaam wat harder te zetten, wen elke keer even aan de geluiden op het nieuwe volume.
  • Het overstemmen van het vuurwerk, zet zo laat mogelijk de koptelefoon op, hoe later u hem op zet hoe meer effect om 24.00 uur
  • bedenk u op oud en nieuw, dat dit de finale is van al het vuurwerk en dat het na 2 uur ook weer over is. Dit maakt het makkelijk om het te verwerken en accepteren en hoe u het ervaart.
  • wat kunt u doen bij een aanval, extra stress?
    • Leg het crisisnoodplan en telefoonnummers klaar en zorg dat alles al eerder in huis is. Leg zoveel mogelijk op een vaste plek en leg alles klaar.
    • Behoud zoveel mogelijk de rust, door yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen. Probeer van te voren wat extra te slapen.
    • Maak er een niks moet alles mag dag van. Het is lastig te zeggen hoe de PTSS reageert op het vuurwerk.

Stap 2 probeer zoveel mogelijk te oefenen met momenten van vuurwerk voor deze tijd. Probeer de signalen herkennen, bijvoorbeeld veel meer stress, veel gedachten. Hoe kunt u de tijd verkorten? Wat heeft u hiervoor nodig?

Stap 3 Hoe zijn de jaren hiervoor geweest? Wat waren de struikelpunten? Hoe heeft u deze toen aangepakt? Leer zoveel van eerdere jaren en dit vormt de basis voor dit jaar. Wat zou u er aan kunnen verbeteren? Schrijf na de feestdagen op hoe het dit jaar ging en wat u volgend jaar anders zou veranderen. Voor volgend jaar heeft u een beter plan.

Stap 4 Wat zouden u naasten kunnen doen? Wilt u de dag samen doorbrengen of is dit te veel voor u? Probeer afspraken met de naasten wat ze kunnen doen, wat u wel zou willen en wat u niet wilt.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld wat vuurwerk doet met een persoon met PTSS en hoe u zelf met het vuurwerk kunt omgaan.

Tips:

  • vraag advies bij een PTSS forum of lotgenotengroep

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.