Trauma

Wat is een trauma?

Een trauma is een gewelddadig incident die uw leven in de greep houd. Door het trauma word het lastiger een gewoon normaal leven te lijden. Een trauma kan komen door lichamelijk of geestelijk geweld.

Hoe ontstaat een trauma?

Een trauma ontstaat door dat personen heftige dingen meemaken. Aan het trauma word u dagelijks herinnerd door bijvoorbeeld geuren, geluiden of een soort gelijke situatie. Doordat het dagelijks aanwezig is beïnvloed het uw dagelijkse leven.

Wanneer is een trauma een PTSS?

Niet elk trauma is een PTSS. Een PTSS trauma heeft u als u niet meer kunt slapen door nachtmerries, als u het trauma herbeleeft, als u functioneren er onder lijd en als u dagelijks hierdoor veel stress en onrust ervaart. Niet ieder persoon reageert hetzelfde op het trauma, hierdoor is het lastig vast te stellen of het om een PTSS gaat. Een klein trauma zoals fietsongeluk, kan binnen enkele weken van zelf verdwijnen, een groot trauma zoals huiselijk geweld, kost langer de tijd om het te verwerken.

Wat zijn de risico’s van een trauma?

Door een trauma kunnen personen plaatsen of personen gaan vermijden, deze plaatsen en personen herinneren de persoon te veel aan de situatie van het trauma. De persoon wilt niet steeds geprikkeld worden door een trauma, hij loopt er voor weg. Zorg ervoor dat de persoon voldoende ondersteuning heeft, hier voldoende over praat, om dit te voorkomen.

Door het trauma is het voor de persoon moeilijker een sociaal leven op te bouwen en deze te onderhouden. Het trauma heeft een invloed op het dagelijks functioneren van de persoon, als hij hier bij word ondersteund, kan de persoon beter mee in de samenleving.

Door een trauma krijgt een persoon te maken met veel stress en onrust wat een depressie/burn-out/PTSS zou kunnen veroorzaken. Van de stress hebben deze personen vaak last van hoofdpijn, tot het trauma is opgelost.

Wat kunt u doen aan een trauma?

Om van een trauma af te komen kunt u leren omgaan met trauma door EMDR te volgen. Alleen door hulp bij uw trauma is het mogelijk op een juiste manier van uw trauma af te komen.

Schrijf u trauma zo uitgebreid mogelijk op, hiermee verwerkt u gelijk het gehele trauma, door het op te schrijven kunt u het trauma van u afschrijven. Het verslag kunt u meenemen voor een aangifte of voor een behandeling, waardoor de hulp beter kan aansluiten.

Bedenk een manier hoe u het beste met het trauma om kan gaan, door te blijven zitten word het trauma groter door het herhalen van de situatie. Als u last krijgt van uw trauma, gaat u bijvoorbeeld schoonmaken, naar de sportschool of een uur hard fietsen. Als u weet wat u kan doen voordat uw trauma hoog opspeelt, kunt u veel leed voorkomen.

Zijn er dingen die u aan het trauma herinneren, dan kunt u deze omzetten naar iets positiefs. Bijvoorbeeld als u een witte Corsa ziet rijden krijgt u angst, omdat daar de persoon altijd in reed. Door de angst ziet u hem nu in elke Corsa. Hierdoor zou u eerder een straat verder rijden, dan de straat in rijden ook al is dit korter. De angst is zo groot dat hij in die auto zit, dat het u totaal beïnvloed. Het is een idee in uw hoofd, dat hij achter het stuur zit in elke Corsa die rond rijd. Om de angst te doorbreken en de controle te vinden, kunt u de auto controleren door de voorruit te kijken wie er achter stuur zit en te letten op de kleur van de auto. Hierdoor weet en ziet u dat dit niet het geval is, hierdoor word u na verloop van tijd minder angstig voor de auto.

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie