PTSS en rouw

Wat is het?

Rouw is een zeer lastige periode.  Op overlijden en alle woorden die erbij horen, zit een groot taboe maar door het bespreekbaar te maken kan het voor naasten makkelijker zijn te verwerken en zijn uw wensen al besproken dit maakt het makkelijker als het geregeld moet worden. Iedere dag overlijden er mensen, het is eigenlijk iets “normaals”. Verwerken is heel persoonlijk, met emoties als verdriet, pijn, eenzaamheid en woede. Er is geen vaste manier om te verwerken het kan op vele manieren. Doe waar u zich goed bij voelt, dit kan regelmatig veranderen, na de hand de tijd.

Als een persoon overlijd die dicht bij u staat is het extra lastig om het te accepteren. Als een persoon ziek was of al op leeftijd was is het makkelijker te accepteren. Het overlijden heeft tijd nodig om te verwerken. Bij sommige is een dag genoeg en andere hebben er na een jaar nog veel last van. Rouwen heeft geen vastte tijd dat u het verwerkt moet hebben, neem er de tijd voor. Hoe minder het verwerkt is hoe groter de kans dat het een trauma word. Veel mensen ervaren fysieke klachten in de periode van rouw, de personen hebben meer last van stress of spanningen in de spieren. Ook slaapt een persoon vaak minder goed en piekert meer.

Er word gesproken van traumatische rouw als u psychische klachten krijgt van de naasten die is overleden, die u dagelijkse leven beperken. Dit word persisterende complexe rouwstoornis (PCRS) genoemd en hoort bij de diagnose PTSS. Als een naasten overlijd kan het als traumatisch worden ervaren en kan het zijn dat mensen hier een PTSS van oplopen. Dit heeft vaak te maken met hoe dichtbij de persoon naast u stond en hoe de begrafenis word geregeld.

Voor mensen met een PTSS die al een trauma hebben, kan het harder aankomen en kan het sneller een nieuw trauma worden. Voor mensen met een PTSS is het vaak lastig om dingen te verwerken. Bij overlijden van een naasten kan het heel lang duren voor de persoon er beter mee om kan gaan.

Zo begint u:

Stap 1 Het regelen van een begrafenis is al erg stressvol, personen met een PTSS kunnen hier vaak erg slecht tegen. Het kan zijn dat een persoon het liever op een andere manier doet. De persoon trekt zich vaak terug om de rust te zoeken. Een persoon met PTSS heeft al veel stress van zichzelf, deze stress erbij kan snel lijden tot aanvallen en stemmingswisselingen. Vraag u naasten hiermee rekening bij het regelen, het is geen onwil maar het word snel te veel.

Stap 2 Blijf niet de gehele dag bezig met het regelen, neem om de paar uur een rust pauze. Door maar door te gaan geeft meer stress en krijgt u meer last van aanvallen. Als u na de pauze terug komt heeft u meer energie dan achter elkaar door gaan. Hierdoor bereikt u meer uit eindelijk. Probeer een manier te vinden om om te gaan met met emoties als verdriet, pijn, eenzaamheid en woede. Bijvoorbeeld door het doen van Yoga, praten, afleiding zoeken, het opschrijven.

Stap 3 Hoe wilt u afscheid nemen? Vele mensen vinden het kijken in de kist erg vervelend. Het kan zijn als u dit wel doet dat het beeld niet snel minder word. Hierdoor herdenkt u de persoon met dit beeld en blijft u verdrietig. Vooral voor mensen met een PTSS kan het zijn dat ze het moment van de begrafenis vaak herbeleven.

Stap 4 Wat wilt u zeker niet? Een begrafenis kan niet worden overgedaan. Zaken die minder goed gingen denk u na de begrafenis nog regelmatig over na. Deze punten zorgen dat een begrafenis nog minder goed word ervaren. Wat maken uw punten erg als het toch zou gebeuren?

Stap 5 Maak het overlijden en de punten waar u mee zit of niet weet mee om te gaan bespreekbaar met mensen die u vertrouwd. Zij kunnen ondersteunen en helpen door de moeilijke periode. Pak zo snel mogelijk weer u oude ritme op, dit zorgt voor afleiding. Let hierbij op dat u het niet te veel wegstopt, dat komt na elke jaren harder terug. Maak een stappenplan hoe u gaat verwerken en wat u kunt gaan doen als u stappenplan niet voldoende is.

Stap 6 Leer de persoon te herdenken aan de hand van de leuke momenten die u heeft meegemaakt samen, zoals vakanties of leuke uitjes. Herdenk de persoon op de dag van de verjaardag, dit was altijd een leuke dag en hierdoor word het minder zwaar. Maak bijvoorbeeld een collage met allemaal leuke momenten en hang deze op als schilderij.

Stap 7 Plan deze dag het eerste als een dag dat u niks gaat doen. De eerste paar jaar zijn erg lastig op de dag van het overlijden. De persoon krijgt dan beelden of herinneringen aan de dag tot herbelevingen aan de dag, of hij daar op dit moment is.

Stap 8 Maak een gedenkplek, zoals de persoon was. Maak bijvoorbeeld zelf een urn voor de persoon, zoals het voorbeeld hiernaast. In het kistje is plek voor andere bijzondere dingen die u graag van de persoon wilt bewaren. Bovenop zit een hartje. Als u uw hart over het hartje legt en u sluit uw ogen en u denk aan de persoon krijgt u een goed gevoel van de persoon, rust. (yoga)

Omdat u iets heeft gemaakt met een gevoel voor de persoon verwerkt u een deel en kunt u het makkelijker accepteren. Het geeft een goed gevoel.

Het verwachte resultaat:

N het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld van rouw en hoe u er een trauma van kunt krijgen.

Tips:

  • Vraag lotgenoten om hun ervaring en tips
  • Vraag een rouwcoach om hulp, deze zijn gespecialiseerd in rouw, het omgaan met rouw en het verwerken.
  • Denk goed aan uw zelf neem op tijd rust en eet gezond en probeer meer te bewegen om de stress kwijt te raken.

Waarschuwingen:

  • Van rouw kunt u een trauma op lopen. Heeft u veel moeite met het overlijden, neem contact op met de huisarts. Laat het niet oplopen tot het een PTSS is. Hoe sneller u het aanpakt hoe korter het traumatische blijft.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

1 thought on “PTSS en rouw”

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.