PTSS en piekeren

Wat is het?

Het piekeren van iemand met een PTSS komt vaak door het opgelopen trauma en de gedachten eraan. PTSS en piekeren horen bij elkaar. Voor een diagnose word gesteld is het een onzekere tijd, maar ook als er de diagnose is blijft het onzeker. Er zijn kansen om van een PTSS af te komen, maar dan moet u erop tijd bij zijn, zo snel mogelijk na de gebeurtenis. Duurt dit wat langer word de kans kleiner. Dan gaat het piekeren over hoe moet ik omgaan met … Wat kan ik nog wel doen? Hoe moet ik dat doen?

Het piekeren houd de persoon vaak uit de nachtrust, waardoor te persoon te weinig slaapt en nog meer gaat piekeren. De gedachten worden vaak in stand gehouden door er steeds weer opnieuw over te beginnen of er aan herinnerd te worden, hierdoor kan het voorkomen dat een persoon het 6x heeft overdacht voordat het rust geeft. Met het piekeren word gezocht naar een oplossing, maar de gedachten nemen de persoon mee en hierdoor kan hij een 1/2 dag zitten te piekeren, zonder oplossing.

Personen met een PTSS zijn vaak onzeker en hebben weinig zelf vertrouwen. Door de onzekerheid gaan de personen plekken of personen vermijden. Ook door de herbelevingen aan een trauma kunnen hiervoor zorgen. De persoon overdenkt een tijdje voordat het echt naar buiten gaat. Het heeft een plan wat ie gaat doen, hoe het gaat lopen en als er iets mocht gebeuren een noodplan. Personen met een PTSS piekeren over drukke locaties, doen van boodschappen, stress volle situaties en het vinden van een snelle manier om toch boodschappen te doen, kortste route, ik heb alleen dit nodig.

Het piekeren komt vaak voor bij onduidelijkheid of dat personen niet weet wat er word verwacht of gaat komen. Er komen allerlei ideeën op die allemaal mogelijk zijn. Bij iemand met PTSS worden deze gedachten vaak tot uit en treuren bekeken wat er verder nog mogelijk is. Zolang een situatie geen duidelijk einde heeft zal de situatie hem bezig houden.

Zo begint u:

Stap 1 Schrijf de gedachten zoveel mogelijk van uw af. Wat maken de gedachten zo aanwezig? Wat is er vervelend aan? Wat zou een oplossing zijn? Houd een dagboek bij met de gedachten, welk cijfer krijgt het vandaag? Wat is er voor nodig om het cijfer morgen beter te laten zijn? Maakt deze bespreekbaar bij uw behandelaar en of naasten.

Stap 2 Houd het piekeren u wakker, probeer de gedachten te veranderen met muziek of door het doen van een yoga oefening. Door in u zelf mee te zingen kunt u de gedachten loslaten en valt u in slaap. Zeg tegen uw zelf stop het is genoeg, ik denk er niet meer over. Probeer aan leuke dingen te denken zoals een vakantie of een feest. Vraag eventueel slaapmedicatie bij uw behandelaar.

Stap 3 Leer gedachten los te laten, door bijvoorbeeld actief te gaan hard lopen of te gaan sporten. Door actief bezig te zijn met iets anders, vind u afleiding en heeft u minder last van pieker gedachten. Of volg een cursus om gedachten los te laten, er zijn ook praatgroepen bij GGZ.

Stap 4 Maak een crisisnoodplan wat u kan helpen als u een deel van de nacht wakker ligt door uw gedachten. Deze kunt u toepassen in 4 stappen en zo vind u dan weer de rust. Maak activiteiten overzicht van dingen die u kunt gaan doen als u merkt dat u te veel loopt te piekeren, bijvoorbeeld het doen van boodschappen of een wandeling. Als u dit iedere keer doet wanneer u er veel last van heeft, word het gewoon om zo te reageren en zullen de klachten verminderen.

Stap 5 Zie uw gedachten als een molen, die u in gedachten gaat stop zetten. Hoe meer u de wieken stopt hoe minder gedachten er in uw hoofd zijn. Dit kunt u doen door actief te luisteren naar muziek, zonder mee te zingen. Hiermee stopt u uw hoofd met nadenken.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld over het piekeren bij een PTSS

Tips:

  • Vind een manier hoe u makkelijker zaken kunt loslaten. Het is voor iedereen anders.
  • Slaap eventueel met muziek aan.

Waarschuwingen:

  • Te veel piekeren kan lijden tot een depressie

 

 

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

1 thought on “PTSS en piekeren”

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.