PTSS en depressie plan

stap 5 Plan

  1. van hulpverleners om te leren omgaan met de depressie en de PTSS. Vraag hulp bij de psycholoog om de PTSS en depressie te bespreken en te zoeken naar een juiste behandeling wel of niet met medicatie. Vaak word eerst EMDR voorgeschreven voor het verminderen van de trauma’s. Dit kan verlichting brengen bij het depressief voelen. Hierbij een klik met de psycholoog belangrijk om uw meer op uw gemak te voelen, waardoor u meer open kan praten. Emdr is een zware therapie waar u na een sessie last van kan hebben door middel van gedachten of nachtmerries.
  2. Hoe depressief bent u? Hoe vaak voelt u zich somber? Houd een dagboek bij met de schema’s om een beter inzicht te krijgen in de depressie en wat de oorzaak hiervan is. Hoe beter het inzicht hoe makkelijker u het kunt aanpakken en deels kunt voorkomen.
  3. Heeft u al eens eerder een depressie gehad? Hoe ging u er toen mee om? Wat heeft u toen gedaan? Wat zou u kunnen verbeteren? Leer van vorige momenten om het eerder te erkennen en een betere aanpak te maken.De nachtrust word bij een PTSS vaak verstoord door nachtmerries, herbelevingen of piekeren. Bij een depressie is dit vaak pikeren en overdenken van problemen. Zorg voor voldoende nachtrust. Beweeg actief zodat u stress minder is waardoor u beter kunt slapen. Houd in een dagboek bij hoeveel uur u geslapen heeft en wat de reden was dat u minder sliep. Schrijf ook de dagen van goed slapen op, wat heeft u die dag anders gedaan?