ptss chronische plan

5 plan

  1. Let goed op de signalen die u heeft. pak ze op tijd aan en wacht niet te lang. Houd hiervoor een dagboek bij met de signalen schema om te bepalen of signalen verergeren. Vul hiervoor het schema ptss in en deze mee naar de behandelaar. Maak de signalen bespreekbaar en geef de ernst aan in het schema. Maak er een tabel van zodat het duidelijker is.
  2. Begin met het aanleren van yoga of ademhalingsoefeningen en beweeg dagelijks minimaal 30 minuten actief door te wandelen of te fietsen. Hierdoor verminderd u pijnklachten en voorkomt u dat spieren gaan vastzitten. Door de ademhalingsoefeningen kunt u leren makkelijker te slapen en meer rust te vinden, dit is belangrijk voor het herstel van het lichaam om de volgende stress aan te kunnen.
  3. Probeer zoveel mogelijk een vast ritme vast te houden. Hoe meer ritme u heeft hoe minder schommelingen er zijn. Met een PTSS is dit heel lastig maar werk hiermee met schema’s en een dagboek om de balans zoveel mogelijk te behouden. Vraag om een stabilisatiecursus die u de basis kan leren. Wanneer heeft u het meest last van de schommelingen? Wat kunt u aan deze situaties veranderen?
  4. Wat kunt u doen om u minder prikkelbaar te voelen en geluiden of geuren te negeren? Hoeveel last heeft u hier vandaag van gehad en in een week, maand? Wat kunt u gaan doen om meer actief te zijn of de klachten te verminderen? Waar heeft u het meeste last? Wat is de oorzaak van het verergeren van de signalen? Maak een activiteitenlijst met 10 punten die u kunt gaan doen als de klachten verergeren.
  5. Volg een cursus of workshop over omgaan met …. en ontmoet lotgenoten. Vraag hulp bij het leren omgaan met de signalen bij de huisarts of ggz. Laat u PTSS behandelen, de therapie is zwaar maar de chronische klachten zijn erger.