praten tegen mij zelf plan

Stap 1 Wat is de reden dat u tegen zich zelf praat? Hoe lang doet u dit al? Wanneer vond u het lastig om er mee om te gaan?

Stap 2 Hoe vaak praat u tegen u zelf en wat is het effect hiervan? Word u er rustiger van of kunt het probleem dan beter aan? Houd voor een week bij hoe vaak het voorkomt en wat de situatie ervoor was? Had u toen veel stress of onrust? Is er iets gebeurt?

Stap 3 Waar gaan uw gesprekken over? Zijn het herbelevingen of om problemen te uiten? Schrijf in het dagboek de momenten en situaties probeer er leer momenten van te maken door te kijken wanneer het goed ging en wanneer minder.

Stap 4 Vraag hulp bij het uitstellen van uw gedrag. Bijvoorbeeld door gesprekken met psycholoog om dit gedrag aan te pakken. Wat kunt u anders doen wanneer u merk dat u tegen u zelf aan het praten bent? Maak een lijstje met activiteiten die u afleiding geven, zodat u minder met u gedachten bezig bent.

Stap 5 probeer zo min mogelijk het gedrag te uiten. Let op de signalen van momenten dat het gebeurt. Wees deze voor en zeg iets in u zelf om het te stoppen. Vaak hoe meer stress hoe meer gedachten hoe meer u in u zelf gaat praten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.