Plan adempauzes in

Wat zijn adempauzes?

Een goede ademhaling is er belangrijk voor een gezond leven. Hierbij speelt het inplannen van vaste momenten voor adempauzes een belangrijke rol. Door dit te plannen kunt u veel tijd besparen en voelt u zich de gehele dag beter en meer actief. Door op tijd een adempauze te houden, laat u zaken meer los, waardoor u meer ontspannen door de dag kan gaan.

Hoe kunt u dit plannen?

Maak een overzicht van momenten dat u rust gaat nemen, al is het 5 minuten voor het doen van een ademhalingsoefening. Hierdoor komt u ademhaling weer tot rust en kunt u weer vol energie verder. Plan deze tijden om de 3 a 4 uur. Hoe vaker u de oefeningen doet hoe makkelijker en sneller u de rust zult vinden. Niet voor iedereen werkt dezelfde oefening, het is even zoeken welke voor u het beste werkt.

De planning kunt u het beste maken op zondag voor een gehele week. Laat wat extra ruimte voor taken die erbij komen. Hoeveel stress heeft u de dag? Moet u uw planning aanpassen? Hoeveel tijd heeft u nodig om meer rust te krijgen? Houd bij de planning rekening met de dag en hoe deze verloopt.

Stel voor u zelf een lijst op met activiteiten die u helpen makkelijk en snel ontspanning geven. Hoeveel tijd heeft u per activiteit nodig? Zijn het activiteiten waarvoor u naar buiten moet of kunnen deze ook op uw werk? Maak een overzicht van beide optie. Stel een tijd vast hoeveel tijd u hiermee kwijt bent.

Plan dagelijks niet te veel in, zorg dat er ruimte is om te schuiven of dat gesprekken kunnen uitlopen. Neem voor afspraken altijd 10 minuten extra tijd op in uw planning. Zorg dat u het werkt afwisselt, door stressvolle en minder stress volle om en om in te plannen.

Word u werkt te veel, geef dit duidelijk aan dat u te veel stress ervaart van het werk of de hoeveelheid. Ga het gesprek aan met de leidinggevende en bekijk wat u kunt veranderen of kunt aanpassen. Zorg voor een vaste plek waar u zich even kunt terug trekken. Geef dit aan bij uw collega’s dat u even de tijd heeft om even de rust kan gaan zoeken zonder dat u gestoord word. Schrijf zo veel mogelijk de stress van uw af, door uw gedachten die u dwars zitten op te schrijven. Zorg dagelijks voor voldoende beweging.

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.