Piekeren

Wat is het?

Piekergedachten zijn gedachten die niet verwerkt zijn en die door het hoofd blijven spoken. Het kan zijn dat u ze niet kunt afsluiten omdat het nog niet is verwerk maar het kan ook dat regelzaken niet of moeilijk te regelen zijn.  Piekergedachten zijn erg vervelend wanneer u iets aan het doen bent of gaat doen. Het is er lastig om deze gedachten los te laten, dit komt u hier al enige tijd hierover nadenkt. Hoe langer u piekert, hoe meer last u krijg van lichamelijke klachten.

Het gene wat u wakker houd zijn de gedachten die u nog niet heeft verwerkt lange tijd geleden of op de dag zelf. Hoe meer u mee gaat in de gedachten, hoe moeilijker het is om rust te vinden. Hoe rustiger u hoofd is, hoe makkelijker u daarna in slaap valt.

Tips:

  • hoe meer structuur, hoe minder piekergedachten
  • Hoe meer actieve beweging en actie hoe rustiger het ‘s avond is. Beweeg zo veel mogelijk en eet zo veel mogelijk gezonde voeding en zorg voor voldoende uren slaap.
  • Hoe meer overzicht u heeft achter de achterliggende problematiek, hoe het makkelijker het is om het aan te pakken.

Waarschuwingen:

  • Vind een manier om van uw piekergedachten af te komen of te verminderen. Te veel piekeren kan lijden tot slaapproblematiek en zorgt voor een verminderde eetlust. Vraag hulp voor ondersteuning.
  • Houden de gedachten te lang aan en beïnvloeden zij u dagelijks leven en heeft u een verminderde nachtrust dan is het raadzaam langs een huisarts te gaan.