Piekeren

Wat is het?

Piekergedachten zijn gedachten die niet verwerkt zijn en die door het hoofd blijven spoken. Het kan zijn dat u ze niet kunt afsluiten omdat het nog niet is verwerk maar het kan ook dat regelzaken niet of moeilijk te regelen zijn.  Piekergedachten zijn erg vervelend wanneer u iets aan het doen bent of gaat doen. Het is er lastig om deze gedachten los te laten, dit komt u hier al enige tijd hierover nadenkt. Hoe langer u piekert, hoe meer last u krijg van lichamelijke klachten.

Het gene wat u wakker houd zijn de gedachten die u nog niet heeft verwerkt lange tijd geleden of op de dag zelf. Hoe meer u mee gaat in de gedachten, hoe moeilijker het is om rust te vinden. Hoe rustiger u hoofd is, hoe makkelijker u daarna in slaap valt.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

Gedachten stopzetten

De gedachten stopzetten is nog niet zo makkelijk. Het belangrijk om inzicht te hebben wat u precies wakker houd. Er zijn verschillende manieren voor.

  1. Dagboek = Wat houd u bezig in de nacht? Waarover bent u aan het piekeren? Wat zorgt voor de gedachten of drukte in uw hoofd? Heeft u hiernaast ook andere problematiek? Schrijf pieker gedachten en de gedachten die zorgen voor de druk in het hoofd zoveel mogelijk op voor het slapen gaan. Dit geef direct een overzicht van de triggers die hiervoor zorgen, zodat u deze beter kunt herkennen en herkennen en kunt aanpakken. Houd voor een tijdje het 5 g schema bij en/of het 4 b schema.
  2. Negeren De gedachten kunt u negeren, door over iets leuks te denken. Door bijvoorbeeld te denken aan een leuke vakantie op het strand, veranderd u de ernst van de gedachten en kunt u de gedachten makkelijker negeren. Laat de gedachten zijn voor wat ze zijn laat ze opkomen en doe er verder niks mee. Hoe minder aandacht, hoe minder aanwezig.
  3. Gedacht veranderen = De gedachten kunt u uitzetten door bijvoorbeeld net als bij een baby te sssss. Wanneer u dit dit een aantal keer herhaald word u hoofd steeds rustiger. Voor het sssss kunt u ook een kort word nemen of een andere letter. Vaak heeft dit een snel effect omdat dit vaak al vanaf de geboorte gehoord word.
  4. Ontspanning = Met yoga kunt u leren om gedachten minder aanwezig te laten zijn door de ontspanning te zoeken en de gedachten te negeren. Begin met een gehele meditatie zoals slaapmeditatie of start ademhalingsoefeningen zodat u de ademhaling beter kan controleren en om u te leren concentreren op een ander punt dan uw hoofd.
  5. Overstemmen = Wanneer het slapen niet wil lukken of de gedachten niet stoppen, kunt u de gedachten overstemmen met muziek. Door actief te luisteren naar de muziek, verminderen de andere gedachten waardoor u het gevoel, emotie of gedachten verbeterd en ontspant.

Piekergedachten

  1. Neem zoveel mogelijk op van de plek waar u bent. Probeer u te focussen op de omgeving waar u bent en denk aan dingen die u heeft meegemaakt daar of gaat doen.
  2. De piekergedachten nemen de overhand, hoe langer u hierover blijft piekeren hoe erger het piekeren is hoe moeilijker het is om de gedachten te stoppen. Tijdens het lopen kunt u letten op de ademhaling zorg dat deze zo rustig mogelijk is, oefen dit dagelijks een aantal keer zodat u dit kunt toepassen.
  3. Wanneer piekert u? Waar gaat deze gedachten over? wat is de trigger hierachter? Maak een overzicht van uw piekeren door het bijhouden van de schema’s uit het dagboek. Door een overzicht te maken van uw gedachten, krijgt u meer inzicht in uw gedachten en kunt u ze beter aanpakken.
  4. Voor dat u begint met de activiteit kunt u een moment van ontspanning zoeken door bijvoorbeeld yoga, zodat u al meer ontspannen aan de activiteit begint. Of door de gedachten waarover u piekert op te schrijven en het af te sluiten.
  5. Maak voor uzelf het besluit dat u 1/2 uur de activiteit gaat doen en dit een rust moment is. Zorg dat het voor u duidelijk vast staat. Dit zorgt ervoor dat het steeds makkelijker word om de gedachten te vergeten en over de activiteit van te voren te fantaseren.
  6. Om gedachten te verminderen kunt u muziek opzetten die de gedachten overstemmen. Probeer dit een paar keer met koptelefoon en daarna 1 of 2 zonder en kijk hoe het gaat.

Het verwachte resultaat:

Meer inzicht in piekergedachten en wat u kunt doen om deze te verminderen. Een betere controle over de gedachten en u kunt de manieren toepassen zodat u een betere en langere nachtrust heeft.

Tips:

  • hoe meer structuur, hoe minder piekergedachten
  • Hoe meer actieve beweging en actie hoe rustiger het ‘s avond is. Beweeg zo veel mogelijk en eet zo veel mogelijk gezonde voeding en zorg voor voldoende uren slaap.
  • Hoe meer overzicht u heeft achter de achterliggende problematiek, hoe het makkelijker het is om het aan te pakken.

Waarschuwingen:

  • Vind een manier om van uw piekergedachten af te komen of te verminderen. Te veel piekeren kan lijden tot slaapproblematiek en zorgt voor een verminderde eetlust. Vraag hulp voor ondersteuning.
  • Houden de gedachten te lang aan en beïnvloeden zij u dagelijks leven en heeft u een verminderde nachtrust dan is het raadzaam langs een huisarts te gaan.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.