phishing mail

Uit diverse onderzoeken blijkt dat 3/4 van de Nederlandse bevolking geen phishing mail kan herkennen. In onderstaand artikel leggen we uit hoe u de phishing kunt herkennen en wat het precies inhoud.

Phishing definitie

Phishing is het versturen van spammails of een andere manier via het internet. Met het doel zoveel mogelijk vertrouwelijke informatie van u te krijgen en om deze gegevens te misbruiken door bijvoorbeeld geld over te boeken of goederen aan te schaffen. Dit is een manier van internetfraude.

Wat is spear phishing?

Phishing mails worden per duizenden tegelijk verstuurd dit in tegen stelling tot spear phishing. Deze worden gestuurd naar specifieke groepen en organisaties met doen intellectueel eigendom, financiële gegevens, handelsgeheimen of militaire geheimen en andere vertrouwelijke gegevens te stelen.

Wat zijn de kenmerken van een phishing mail? Hoe kan ik een Phishing mails herkennen?

In de mail van Postnl word aangeven dat er een pakketjes is bezorgd bij uw buren. Het logo en de opmaakt van de mail zien er hetzelfde uit als in de mail die u normaal van postnl ontvang. Het logo en de plaatsing zijn exact hetzelfde. Het zou gewoon een echte mail kunnen zijn van postnl. Het enige waaruit blijkt dat dit spam is de link naar de Track en Trace code werkt niet en het email adres postnl verstuurd de mails niet via @outlook.com .

1. Aanhef

Mails lijken van het bedrijf zelf te komen, met het herkenbare logo en worden steeds beter, zo er staan steeds minder taalfouten.  De mails worden verstuurd het een aanhef van Geachte klant’ of ‘Beste heer/mevrouw’.  Steeds vaker komt het ook voor dat ze uw naam gebruiken waardoor het meer persoonlijker lijkt. Wanneer u  een mail ontvangt waar u iets moet downloaden, de banken en bedrijven sturen deze niet, open dat dan niet.

2. Wat word er gevraagd in een Phishing mail?

In een Phishing mails wordt vaak gevraagd om persoonlijke informatie, zoals uw bankrekeningnummer, uw sofinummer, of gewoon uw naam en geboortedatum en om wachtwoorden of creditcardgegevens. Als u een bestand toegestuurd krijgt van uw bank of van een bedrijf, open en download dat dan niet. Bedrijven en banken vragen u deze gegevens niet via de mail. De oplichters doen hun best om zo geloofwaardig mogelijk over te komen om maar zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Vaak verwijzen ze door naar een pagina waar uw gegevens worden gevraagd om deze gegevens door te verkopen.

3. Hoe is het email adres is geschreven?

Een e-mailadres eindigend op @abnambro.nl. Hierdoor lijkt het of u een mail van uw bank heeft gekregen maar er is een letter B tussen geplaatst. In het ander voorbeeld belastingaangifte@belastingdienst.nl is het echter moeilijk om te achterhalen, maar ook dit is een Phishing mailadres. Let op : De bank, belastingdienst en andere bedrijven sturen u geen mails over persoonlijke informatie zoals uw pinpas of pincode, wachtwoorden of het verlenen van een rekening.

4. De linken in de Phishing mails

Tegenwoordig is zowel lijkt de url als website waar u naar toe word geleid bijna niet te onderscheiden van de echte website, dit maakt het herkennen van een Phishing mails lastig. Controleer altijd de link door en met uw muis op de link te gaan staan en links onderin staat de url. Een foute link of knop herkennen door met uw cursor op de link te staan, zonder erop te klikken, verschijnt de link linksonder in beeld. Zo ziet u naar welke website u echt word verwezen. Het niet verstandig te klikken op de link, de kans is groot dat er een virus op uw computer word geplaatst.

Op de hoogte blijven

  • Om op de hoogte te blijven van de laatste nieuw binnengekomen Phishing mails volg Radar of op Twitter.
  • Via de website fraudehelpdesk.nl. Hier kunt u ook uw eigen mail doorgeven om andere te waarschuwen.
Geplaatst in P