paniekaanval herkennen

Waar krijgen personen last van?

De personen krijgen vaak last van lichamelijke klachten zoals:

  • Hartkloppingen
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid en het gevoel flauw te vallen
  • De dringende neiging om te vluchten
  • Pijn in de borst
  • Tintelingen in handen en/of benen
  • Benauwdheid en het gevoel te gaan stikken

Voor al bij de eerste keer of keren kan het erg angstig zijn wanneer een persoon een aanval heeft. Doordat de persoon het benauwd heeft en hartkloppingen of versneld kloppen van het hart kan het lijken dat er iets anders aan de hand is.

Een paniekaanval komt sneller voor wanneer een persoon

  • Stress heeft en vermoeid is. Door vermoeidheid en minder goed slapen door piekeren is de kans groter op stemmingswisselingen.
  • Erfelijkheid Een persoon kan het in de genen hebben dat het een vergrote kans heet op paniekaanvallen.
  • Voeding In bepaalde voedingsmiddelen zitten stoffen die een aanval kunnen vergroten zoals cafeïne versterkt het gevoel van angst.

Koude of warme rillingen en plotseling zweten.

Door een paniekaanval kan een persoon het erg heet krijgen en gaan zweten of het juist koud krijgen. Dit komt omdat de hartslag is veranderd en hierdoor het bloed anders stroomt door het lichaam. Vaak worden deze signalen niet herkend als een paniekaanval. Eerder zal er worden gedacht aan een opvlieger.

Ik sta te trillen of te beven

Bij angst en paniek komt het regelmatig voor dat spieren gaan trillen of beven. Dit komt door stress of spanning in het lichaam. Het trillen of beven verminderd vaak door de spieren te gaan bewegen, ga er niet op staan het kan zijn dat u door uw benen zakt. Bij een paniekaanval of bij stress is het normaal dat het lichaam gaat trillen.

Mijn mond is droog.

Bij een paniekaanval ademt een persoon vaker door de mond dan door de neus. Door langere tijd door de mond te ademen, word de mond sneller droog. De persoon heeft het vaker benauwd of sneller last van ademhalingsproblemen. Voor een persoon in een aanval kan een combinatie hiervan beangstigend werken.

Ik kan niet meer slikken.

Door de paniekaanval spannen alle spieren in het lichaam aan. Hierdoor verkrampen spieren en voelen ze zich zeer gespannen aan. Wanneer de spieren van de slokdarm en de borst, nek en rug zijn gespannen word het lastiger om te slikken. Het lijkt of er een brok in de keel zit en dat slikken niet gaat. Wanneer er te veel spanning is gaat de persoon hoesten en is het niet meer mogelijk door te slikken en kan het via de neus eruit komen. Heeft u dit gevoel, neem dan eerst een slok water voor u gaat eten of iets anders gaat drinken, hierdoor verdwijnt de spanning.

Ik heb maagpijn en kan weinig eten.

Bij paniek komt veel stress kijken, hoe meer stress en spanning een persoon heeft, hoe lastig het is om te eten, de maaltijden smaken minder lekker en de eetlust verminderd. Door regelmatige stress en paniek, kan het zijn dat er langere tijd minder goed word gegeten en dat u hierdoor veel afvalt. Maak voor u zelf een planning wat u minimaal moet eten op mindere dagen zodat u niet te veel afvalt.

De maagpijn komt vaak door het minder goed eten en het anders eten. De spanning in het lichaam zorg voor pijn in de buik. Blijft dit langer duren en trekt de pijn niet weg, ga voor de zekerheid langs een arts om andere problematiek uit te sluiten.

Ik ben misselijk en bang dat ik moet overgeven.

In een paniekaanval krijgt het hoofd veel spanning, daarom is hoofdpijn vaak een van de signalen bij een aanval. Door de drukte en gedachten in het hoofd, kunt u misselijk worden. Dit kan ook komen door de angst in het lichaam die uit als maag of buikpijn. De misselijkheid verdwijnt wanneer de angst of paniek afneemt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.