Overstemmen

Wat is overstemmen?

Bij personen die hooggevoelig zijn, kunnen geluiden harder binnen komen dan bij andere personen. Door de geluiden kan een persoon steeds worden geprikkeld en hierdoor overprikkeld raken. Voor mensen die overprikkeld zijn is het vaak lastig zich af te sluiten voor geluiden.

Om de geluiden niet meer te horen kan een persoon er voor kiezen de geluiden te dempen met een geluiddempende koptelefoon of door de geluiden te overstemmen. Het kan zijn dat een geluiddempende koptelefoon niet voldoende werk. Om van de overprikkeling af te komen moeten de geluiden overstemd worden, zodat ze minder aanwezig zijn.

Overstemmen is het nog harder geluid dat over het geluid van de prikkel komt. Bijvoorbeeld het opzetten van muziek op vol volume om buitenspelende kinderen niet te horen. Het overstemmen kan helpen bij het veranderen van gedachten, gevoelens of emoties.

Zo begint u:

Stap 1 Wanneer overstemd u het geluid en wanneer niet? Wat zijn de signalen voor af? Hoe kunt u deze aanpakken? Hoe vaak zet u de koptelefoon op? Maak een overzicht wanneer u gebruikt maakt van een koptelefoon, beperk de tijd zoveel mogelijk en maximaal 2 uur achter elkaar. Zet daarna de koptelefoon af en 2 uur later kunt u hem weer opzetten mocht het nodig zijn. Als u de koptelefoon af zet komt vaak het geluid de eerste paar minuten harder binnen, houd hiermee rekening.

Stap 2 Wanneer bent u overprikkeld? Wat zijn de signalen vooraf? Waar u kunt deze aan herkennen? Hoe herkent u overprikkeling bij u zelf? Word u druk in het gedrag of juist erg rustig? Krijgt u een vol hoofd met veel gedachten? Probeer zoveel mogelijk signalen van overprikkeling te herkennen en op te schrijven. Maak er een schema van die u regelmatig bij houd zodat u de meest voorkomende momenten eruit haalt. Bijvoorbeeld als het erg druk is raken mensen snel overprikkeld. Vooraf maakt de persoon zich vaak nerveus of is zenuwachtig voor wat komen gaat. Door de opstapeling van de prikkels raakt de persoon overprikkeld.

Stap 3 Wat is een alternatief? Wat kunt u nog meer doen dan overstemmen? Overstemmen met muziek is tijdelijk een goede mogelijkheid om even u rust te vinden. Op langere termijn kan dit gehoorschade opleveren. Wat kunt u nog meer doen om weer uw rust te vinden? Bijvoorbeeld door het doen van ademhalingsoefeningen of yoga. Bedenk voor u zelf 10 alternatieven die u regelmatig uitprobeert, maak er een lijstje van die u iedere keer in dezelfde volgorde afgaat. Hierdoor worden de alternatieven steeds makkelijker uit te voeren.

Het verwachte resultaat:

Door het stappenplan heeft u een duidelijk beeld hoe u kunt omgaan met de overprikkeling en het gebruik van overstemmen.

Tips:

  • Om u af te sluiten van de omgeving kunt u ook gebruik maken van een geluiddempende koptelefoon, deze dempt het geluid of bij de beter versies is het buitengeluid niet hoorbaar.

Waarschuwingen:

  • Door regelmatig een koptelefoon op te zetten tegen de geluiden, zondert u zich af van de buitenwereld met kans dat u in een isolement terecht komt.

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

1 thought on “Overstemmen”

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.