Overstemmen

1 Wat is het?

Bij personen die hooggevoelig zijn, kunnen geluiden harder binnen komen dan bij andere personen. Door de geluiden kan een persoon steeds worden geprikkeld en hierdoor overprikkeld raken. Voor mensen die overprikkeld zijn is het vaak lastig zich af te sluiten voor geluiden.

Om de geluiden niet meer te horen kan een persoon er voor kiezen de geluiden te dempen met een geluiddempende koptelefoon of door de geluiden te overstemmen. Het kan zijn dat een geluiddempende koptelefoon niet voldoende werk. Om van de overprikkeling af te komen moeten de geluiden overstemd worden, zodat ze minder aanwezig zijn.

Overstemmen is het nog harder geluid dat over het geluid van de prikkel komt. Bijvoorbeeld het opzetten van muziek op vol volume om buitenspelende kinderen niet te horen. Het overstemmen kan helpen bij het veranderen van gedachten, gevoelens of emoties.

2 herkennen

  • Bij overprikkeling worden mensen door een trigger te veel geprikkeld, vaak geeft dit lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of steken in de buik. Het kan ook zijn dat een persoon onrustig word of dat het extra veel stres ervaart en hierdoor boos of stil word. Bij iedere persoon uit zich dit anders. De hoofdpijn kunt u vergelijken met een wind storm, mistral, tornado en orkaan. Wind is laag, orkaan is een migraine of erger. Hoe langer de trigger aanhoud hoe meer last er van hoe meer overprikkeld.
  • Door het gebruik van een koptelefoon word het geluid gefilterd en komt het minder hard binnen, hierdoor worden u minder snel overprikkeld en kunt u zich beter concentreren op werkzaamheden. Door het stappenplan heeft u een duidelijk beeld hoe u kunt omgaan met de overprikkeling en het gebruik van overstemmen
  • Gewone koptelefoons zijn niet gemaakt voor het dempen van het geluid, vaak sluiten deze minder goed aan, waardoor het geluid niet word gedempt. Een gewone koptelefoon heeft geen dempend effect. Een koptelefoon die het geluid dempt worden veel in de bouw of op scholen gebruikt. De koptelefoon word vaak gebruikt bij kinderen die snel overprikkeld zijn of voor kinderen die concentratieproblematiek hebben. De koptelefoon is verkrijgbaar voor kinderen van 1-12 jaar.

3 behandeling

  • Om u af te sluiten van de omgeving kunt u ook gebruik maken van een geluiddempende koptelefoon, deze dempt het geluid of bij de beter versies is het buitengeluid niet hoorbaar.
  • Vraag op school of bij andere ouders naar de ervaringen en/of uw kind de koptelefoon een keer mag uitproberen, zodat u zeker weet dat u de juiste keuze maakt. Bedenk samen een manier wat u kind kan doen als alternatief bij de signalen van beginnende overprikkeling.
  • Wanneer mag de koptelefoon op en voor hoe lang? Door het vaak gebruik van de koptelefoon kan uw ook wennen aan het minder geluid om u heen, waardoor het steeds lastiger word om zonder koptelefoon te doen. Zoek hierin een balans. Maak samen afspraken hierover. Probeer de tijd dat de koptelefoon op is zo kort mogelijk te houden en probeer het zo nu en dan even uit te stellen, zodat u kan leren met de prikkels overweg te kunnen.

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen?

  1. De piepschuim rand op de kappen, van hoe steviger materiaal en hoe dikker de laag hoe beter het afsluit en hoe beter het geluid dempt.
  2. Decibel filtering: word deze voor op school gebruik kan uw er een nemen met een lagere filtering. Bent u snel overprikkeld en wilt u stilte dan is een hoge filtering aan te raken. Hoe beter de kappen over het oor vallen hoe beter bescherming.
  3. De band van de koptelefoon is vaak verschillend, zorg bij aanschaf dat dit een niet te brede band heeft, dit kunt u opmeten met een gewone koptelefoon en dat deze aan een stuk is. Deze gaan het langste mee.
  4. het draagcomfort:
    1. heeft u een bril, dan komen de poten van de bril tussen de band en het hoofd te zitten. dit kan zorgen voor een extra drukpunt. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte tussen zit.
    2. Er zijn oorkleppen en oordopjes. De kappen komen geheel over het oor en sluiten daarom beter af dan dopjes. De dopjes hebben het nadeel dat ze vaak gaan irriteren in het oor of dat ze  niet geheel passen, bij oorkleppen blijft de koptelefoon beter zitten.

4 gevolgen

  • Door regelmatig een koptelefoon op te zetten tegen de geluiden, zondert u zich af van de buitenwereld met kans dat u in een isolement terecht komt.
  • Zorg dat u niet te veel de koptelefoon opzet, hierdoor krijgt het meer last/stress/onrust van de omgeving als de koptelefoon niet op is.
  • Probeer de overprikkeling zo min mogelijk op te lossen door het geluid te overstemmen met muziek. De muziek staat op een hoog aantal decibel en kan oorsuizen veroorzaken, waar u er dan meer last van heeft.

5 plan

  1. Wanneer overstemd u het geluid en wanneer niet? Wat zijn de signalen voor af? Hoe kunt u deze aanpakken? Hoe vaak zet u de koptelefoon op? Maak een overzicht wanneer u gebruikt maakt van een koptelefoon, beperk de tijd zoveel mogelijk en maximaal 2 uur achter elkaar. Zet daarna de koptelefoon af en 2 uur later kunt u hem weer opzetten mocht het nodig zijn. Als u de koptelefoon af zet komt vaak het geluid de eerste paar minuten harder binnen, houd hiermee rekening.
  2. Wanneer bent u overprikkeld? Wat zijn de signalen vooraf? Waar u kunt deze aan herkennen? Hoe herkent u overprikkeling bij u zelf? Word u druk in het gedrag of juist erg rustig? Krijgt u een vol hoofd met veel gedachten? Probeer zoveel mogelijk signalen van overprikkeling te herkennen en op te schrijven. Maak er een schema van die u regelmatig bij houd zodat u de meest voorkomende momenten eruit haalt. Bijvoorbeeld als het erg druk is raken mensen snel overprikkeld. Vooraf maakt de persoon zich vaak nerveus of is zenuwachtig voor wat komen gaat. Door de opstapeling van de prikkels raakt de persoon overprikkeld.
  3. Wat is een alternatief? Wat kunt u nog meer doen dan overstemmen? Overstemmen met muziek is tijdelijk een goede mogelijkheid om even u rust te vinden. Op langere termijn kan dit gehoorschade opleveren. Wat kunt u nog meer doen om weer uw rust te vinden? Bijvoorbeeld door het doen van ademhalingsoefeningen of yoga. Bedenk voor u zelf 10 alternatieven die u regelmatig uitprobeert, maak er een lijstje van die u iedere keer in dezelfde volgorde afgaat. Hierdoor worden de alternatieven steeds makkelijker uit te voeren.
  4. Hoe is uw concentratie wanneer u overprikkeld begint te raken? Waaraan merkt u dit? Hoe kunt u de concentratie op peil houden? Door het gebruik van een geluiddempende koptelefoon filtert u de hardheid van de geluiden waardoor u zich makkelijker en langer kunt concentreren. Valt de concentratie weg? Zet de koptelefoon af > ga iets anders doen > kom er later op terug.

👤

E-GGZ & E-CGG Soebar
Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

🎖

De knop is er voor de lezers van de site en geven een beeld van welke informatie gezocht en goed bevonden word op de website. De knop is om de schrijver te bedanken voor het plaatsen van het artikel, omdat u het een goed artikel vond of het graag wilt delen met de mede lezers van de website. Het is de waardering voor een artikel, bijvoorbeeld voor het plaatsen van het artikel of om het artikel te schrijven voor de website. Voor de schrijver is het fijn om te weten dat het artikel goed is en nieuwe informatie bevat. Door een bedankje op het artikel weet de schrijver dat het artikel iemand heeft geholpen of dat de informatie goed en duidelijk is.

Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

@ggz

👥

Het doel van de website is de taboe van schulden problematiek en van psychische problematiek verkleinen en samen te zoeken naar een oplossing voor de problematiek. Personen, naasten en behandelaar zoveel mogelijk te informeren over de psychische problematiek en het bevorderen van de signalen te verminderen. Het voorkomen en oplossingsgericht werken aan schulden en budgetvoorlichting. Het stimuleren en bevorderen van de financiële zelfstandigheid, van een goede financiële gezondheid, van gezond omgaan met geld, van zelf het overzicht te hebben en de grip te houden over uw financiële zaken en uw administratie.



Artikelen: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Thema's: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Soebar.nl is een kenniscentrum en schrijft artikelen met adviezen en tips als informatief en educatief. De artikelen geven voorbeelden van diagnose, het herkennen en hoe u ermee om kunt gaan. De artikelen zijn geen vervanging voor een huisarts of hulpverlener.

©

Er rust copyright op de teksten, foto’s en andere afbeeldingen van de Soebar.nl ™ op deze website. De © Copyright is geldig voor de gehele website van soebar.nl™, vanaf 2009 tot 2018. Alle rechten zijn voorbehouden aan deze website. De website is beschermd tegen kopiëren. Voor de teksten geld dat er geen teksten mogen worden gebruikt en worden geplaatst op andere websites, ook niet met bron vermelding.

Alle artikelen, blogs, links, afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Soebar.nl ™ geeft geen toestemming voor het gebruik van haar logo door derden, zonder uitdrukkelijke toestemming. Foto’s en andere afbeeldingen op deze website mag u niet gebruiken.