Overprikkeling voorkomen bij Sinterklaas

Voor kinderen die hooggevoelig zijn, autisme of adhd hebben kan Sinterklaas zorgen voor veel prikkels en kunnen zij sneller overprikkeld raken. Voor deze kinderen is het belangrijk een duidelijke structuur aan te houden.

Voor dat pakjesavond begint is duidelijkheid erg belangrijk, zodat uw kind weet wat net mag verwachten en wat er van uw kind word verwacht. Hierbij is het belangrijk om de volgende punten met uw kind te bespreken en zijn of haar mening hierin mee te nemen, het is tenslotte een kinderfeestje.

Voor sommige kinderen kan het makkelijk zijn en beter te begrijpen als u een soort van draaiboek maakt met pictogrammen, zodat ze aan de hand van de afbeeldingen duidelijk kunnen zien wat er gaat gebeuren.

De start van de Sinterklaas periode

  1. Begin met het maken van een verlanglijstje na het eerste sinterklaas journaal. Dit is ongeveer 3 weken van te voren. Begin dan ook pas te vertellen over Sinterklaas, het journaal is een goede richtlijn als start van het seizoen.
  2. Kies 1 vast programma uit wat uw kind mag kijken. Vele zenders hebben hun eigen verhaallijn en dit kan verwarrend werken voor uw kinderen.
  3. Houd u zoveel mogelijk vast aan de normale vaste structuur zoals u bent gewent
  4. Wees duidelijk wat uw kind mag verwachten van de viering en het er na toe leven.
  5. Bekijk Sinterklaas vanuit de ogen van uw kind. Wat kan uw kind aan? Wat vind u kind leuk? Hoeveel spanning kan het aan? Wat is ervoor nodig om hier een leuke dag van te maken?
  6. Wat gaat u doen met Sinterklaas? Lootjes trekken, Cadeautjes kopen, Gedichten schrijven, Surprises maken, Een Sinterklaasspel spelen? Op welke dag of avond gaat u Sinterklaas vieren? Met wie het gevierd wordt (alleen het gezin of met familie/vrienden?) Waar het gevierd wordt (thuis of bij iemand anders?) Hoe laat pakjesavond begint (voor of na het eten, om hoe laat precies?) Waar iedereen zit tijdens pakjesavond (het geeft een veilig gevoel om een eigen, vaste plek te hebben). Schrijf zoveel mogelijk van de activiteiten op de kalender.

De Sinterklaas aftelkalender tot pakjesavond

  1. Maak samen met uw kind een aftelkalender met de dagen van het zetten van de schoen, pakjesavond, waar ze Sinterklaas gaan vieren. Dit geeft duidelijkheid aan uw kind, laat uw kind zelf de dagen af kruisen.
  2. Maak met uw kind duidelijke afspraken wanneer het de schoen mag zetten en hoe vaak geef dit aan op de kalender. Geef hierbij duidelijk aan dat er niet elke keer iets in de schoen zal zitten.

De intocht

  1. De intocht kan veel extra spanning en/of stress met zich meebrengen. Het is druk en veel muziek. Wanneer uw kind veel last hiervan heeft kunt u besluiten alleen de intocht te kijken op tv. Zo is er minder spanning en heeft uw kind er toch iets van meegekregen.
  2. Beperk het aantal intochten dat u gaat kijken tot 1. Sinterklaas komt aan in de stad of dorp, op het winkelcentrum enzovoort.

Het verlanglijstje

  1. Maak afspraken met uw kind hoeveel cadeautjes het mag uitzoeken en opschrijven
  2. Plan een dag in om het lijstje te maken en geef dit aan op de kalender
  3. Leg zoveel mogelijk de speelgoed folders tot die tijd weg
  4. In de winkels is vaak veel muziek van Sinterklaas en is het erg druk, vermijd met uw kind de winkels, winkel de tijd er voor wat minder zodat het minder mee krijgt van de drukte en de stress.
  5. Ga u met uw kind naar de winkels kan het zijn dat uw kind meer gaat vragen om de cadeautjes van het lijstje.

Overprikkeld

  1. Bedenk een plan wat u kunt doen als het voor uw kind te veel is. Wat mag uw kind doen als het overprikkeld raakt of is? Is er een aparte ruimte waar het even weer tot zich zelf kan komen?
  2. Maak hierover afspraken en leg deze duidelijk aan uw kind uit zodat het zelf actie onderneemt op het moment.
  3. Leer uw kind enkele ademhalingsoefeningen en oefen dit in de tijd voor pakjesavond, hierdoor leert u uw kind een manier aan van het omgaan met stress en spanningen en uw kind kan dit toepassen bij overprikkeling op pakjesavond en de tijd erna.

Sinterklaas op of bij …..

  1. Sinterklaas komt op school en op sportclubs, geef hierbij duidelijk aan de leiding of leerkracht aan dat uw kind snel overprikkeld kan raken van de drukte en de spanning en vooral wat ze dan kunnen doen en hoe ze dit bij uw kind kunnen herkennen
  2. Beperk het aantal momenten van een viering, aan de hand wat uw kind aan kan. Hoe meer vieringen hoe meer prikkels, hoe groter de kans dat uw kind overprikkeld is die dag en voor pakjesavond.
  3. Beperk het aantal personen die mee doen aan de viering zoveel uw kind aankan en dat het leuk en gezellig blijft. Zoals bijvoorbeeld een gehele familie kan al extra druk zijn zonder dat er Sinterklaas word gevierd, hierdoor kan het een opstapeling worden van spanningen
  4. Neem wat speelgoed mee zodat uw kind een beetje afleiding heeft tijdens het wachten.

Pakjesavond thuis

  1. Op de dag zelf loopt de spanning uiteraard op. Door er niet te veel aandacht aan te besteden en u vast te houden aan de structuur kunt u dit beperken. Ga deze dag wat vaker even naar buiten om even uit te leven.
  2. Bedenk een vaste manier van het vieren van pakjesavond die elk jaar hetzelfde is. De kinderen leren hoe het gaat en dit geeft minder spanning.
  3. Maak een dobbelsteen met dingen die uw kind mag doen. Bijvoorbeeld 1 cadeautje voor zichzelf, of iets te drinken inschenken. De dobbelsteen bepaald de structuur van de avond.
  4. Wees van te voren duidelijk wat u kind wel en niet mag. Maak regels met uw kind zoals bijvoorbeeld eerst alle cadeautjes en daarna spelen.
  5. Geef uw kind of kinderen om de beurt een taak, maak hiervan een overzichtje zodat uw kind weet wanneer het zijn beurt is voor een taak.

Leer van Sinterklaas

  1. Hoe is het verlopen? Wat ging er goed? Wat zou volgend jaar naders aanpakken en hoe kunt u dit aanpakken?
  2. Wat vond uw kind het leukste aan Sinterklaas? Is het verlanglijstje uitgekomen? Welk cadeautje vond hij/zij het leukste? Bespreek de gehele periode nog een keertje na en geef uw kind de ruimte om te vertellen wat hij leuk vond en wat minder.

Heeft u dagelijks of zeer regelmatig stress en wilt u dit graag verbeteren? De stresscoach kan u helpen om met minder stress door het leven te gaan met enkele simpele stappen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.