Ochtendstress

Iedereen kent het wel: ochtendstress. Kinderen die niet uit bed willen komen, treuzelen bij het ontbijt, broodtrommels klaarmaken, tassen inpakken. Elke ochtend is het weer kunst en vliegwerk om de kinderen op tijd op school te krijgen en zelf tijdig op je werk te verschijnen. De ochtendspits kan zeer stressvol zijn. Hoe doen al die ouders dat toch? Iedereen ’s ochtends op tijd de deur uit krijgen, het kan een hele opgave zijn. De ochtend wordt dan ook door veel ouders ervaren als een van de stressvolste momenten van de dag. En dat is jammer, want natuurlijk wil iedere ouder het liefste de dag rustig en ontspannen beginnen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Een goede start van de dag, zonder gehaast en gemopper, zorgt ervoor dat de rest van de dag ook beter verloopt. Hierdoor komt uw kind relaxter aan op school of kinderdagverblijf en ook u begint fijner aan de rest van de dag. Het proberen waard!

Kinderen die niet willen opstaan omdat ze nog zo lekker liggen en als ze opstaan heel boos zijn en dat alles 10x langzamer gaat. Zet geen televisie aan in de ochtend bij het opstaan maar de radio. Zet u kind ‘s ochtends niet direct achter de televisie. Dit zorgt ervoor dat u kind in een slaap of ruststand komt en alleen daarop blijft geconcentreerd en de rest vergeet. Op het moment dat u ze iets vraagt te doen kunnen ze erg boos worden of hebben geen zin. een alternatief voor de televisie zet een gezellig muziek je op u kind krijgt energie en alles gaat bijna 2x zo snel.

Als het niet volgens afspraak verloopt ga dan niet preken of mopperen. Leg uw kind uit waar het niet goed gaat en wat er wel word verwacht. Maak hierbij gebruik van de ik-boodschappen. Probeer om uw goede humeur te bewaren. Zorg dat u contact met uw kind maakt als u uw kind iets wilt zeggen en vermijd om van afstand naar uw kind te roepen. Dat nemen ze heel snel over namelijk.

Stap 2 Het maken van een doel

Waarom was u te laat vandaag? Bent u op tijd opgestaan? Heeft u alles klaar gezet en de wekker gezet voor u en uw kind? Wilt u graag dat uw kind dat uw kind op tijd opstaat en op tijd op school is? Heeft u dit goed in gepland?

Zorg ervoor dat u en uw kind op tijd gaan slapen voor minimaal 8 uur zodat u uitrust de volgende ochtend kan opstaan. Zorg ervoor dat er geen televisie, computer, radio, mobieltjes inde slaapkamer aanwezig zijn, dit verstoord de slaaprust en hierdoor komt u minder goed in slaap.

Doe zoveel mogelijk de avond ervoor, dit voorkomt een discussie in de ochtend. In de avond heeft u uw meer tijd om iets uit te zoeken dan in de ochtend. De kleding klaar leggen voor de volgende dag. In de avond kan er nog gekozen worden welke kleding er word aangetrokken of laat uw kind kiezen uit 2 of 3 setjes. In de avond heeft u tijd voor een discussie, deze tijd heeft u niet in de ochtend. een andere mogelijkheid is om

Schrijf op een kalender wanneer de gym dagen van uw kind zijn. De avond voor de gymles kan uw kind zijn gym spullen zelf in zijn tas doen en klaar leggen. Door uw kind al de verantwoordelijkheid te geven voor zijn gym spullen, leert uw kind om op te letten op de dagen van de gym, dat alles klaar ligt voor de dag erna. Laat uw kinderen zelf hun broodtrommel en bekers in hun tas doen en verantwoordelijk hiervoor te zijn dat dit ook mee naar school gaat.

Zet een wekker, vanaf de eerste dag naar de kinderopvang of peuterspeelzaal. Zo leert u kind direct op te staan wanneer de wekker gaat. Wanneer u in deze fase dit u kind aanleert zal het alleen maar makkelijker zijn als uw kind naar de basisschool gaat of later bij het werken. Een kind leert een ritme erg snel. Sta zelf een kwartier eerder op dat het ontbijt al klaar staat. Een kwartier langer slapen dus.  Wat kost het kwartier langer slapen? Stress, ergernis, energie een grote kans dat u kinderen te laat zijn op school en dat u te laat bent op uw werk.

Stap 3 Plan maken

Heeft u een dag planning? Is het voor u en uw kinderen duidelijk welke structuur, ritme en regelmaat er is? Maakt u gebruik van een plan bord en pictogrammen? Heeft u een overzicht voor u kinderen wanneer ze hun sportspullen moet meenemen naar school?

Een ochtend zonder stress hangt samen met op tijd op staan en een goede planning van wat er moet gebeuren. Wanneer u tijd te kort heeft, is simpel eerder op staan of de planning aanpassen  alles om minder ochtendstress en rustig naar school of werk te gaan. Zorg ervoor dat elke ochtend hetzelfde begint met een vaste routine.  Maak hierbij gebruik van een kalender of pictogrammen. Een kleurenklok kan uw kind helpen om de geplande taken op tijd klaar te hebben.

ScreenHunter_10 Aug. 29 20.23Plannen van uw beschikbare tijd en werk. We hebben gedurende de week veel dingen te doen. Probeer met een weekschema grip te krijgen op de dag Hoe vaster de routines, hoe efficienter u kunt werken. Iets wat steeds op hetzelfde tijdstip terug kan komen, hoe automatiseren u het kunt doen.

ScreenHunter_11 Aug. 29 20.23Dagprogramma

Het is voor kinderen belangrijk een helder beeld te hebben van wat er van ze wordt verwacht gedurende de dag. Door dit op te schrijven op manier als hiernaast is het gelijk voor uw kind duidelijk wat hij/zij deze gaat gaat doen en wat de verwachtingen daarbij zijn.

Een ochtendplanning die samen is gemaakt werkt vaak beter dan een persoon dit heeft gedaan. Een  plan kunt u ‘s avond maken voor de ochtend. Bepaal samen een logische volgorde voor de ochtendtaken, wie gaat wat doen. Houd hierbij rekening met elkaars wensen. Samen met u kind evalueert uw de avond hoe de ochtend is verlopen en wat hij/zij graag veranderd zou zien.  Maak duidelijk afspraken wat u kind mag doen wanneer hij/zij klaar is, bijvoorbeeld mag het tv gaan kijken of spelen op de iphone? Vergeet niet om uw kind een compliment te geven. Vooral als ze een poging doen om te helpen of iets zelf gaan doen. Dit zorgt ervoor dat uw kinderen het leuk gaan vinden en dat ze het vaker gaan doen.

Houd uw stress en die van uw kind onder controle door het stressschema en het afleidingsschema in te vullen. Door uw kind af te leiden komt u kind weer uit de boze bui, voor u is het goed afleiding te zoeken om uw stress niet verder te alten oplopen. Om de stress op een dag bij te houden kunt u de piek momenten vinden en de oorzaak van de stress en deze aanpakken.

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie