ochtendstress

1 Wat is het?

Een goede start van de dag, zonder gehaast en gemopper, zorgt ervoor dat de rest van de dag ook beter verloopt. Hierdoor komt uw kind relaxter aan op school of kinderdagverblijf en ook u begint fijner aan de rest van de dag. Het proberen waard!

2 Herkennen

Praat en luister naar wat uw kind zegt. Door goed te luisteren naar uw kind weet u vaak al dat uw kind ergens mee zit. Heb interesse wat uw kind u wilt vertellen. Door dit onderwerp bespreekbaar te maken, zal u kind zich hierover minder vaak zorgen maken.

3 Behandeling

  • Kinderen die niet willen opstaan omdat ze nog zo lekker liggen en als ze opstaan heel boos zijn en dat alles 10x langzamer gaat. Zet geen televisie aan in de ochtend bij het opstaan maar de radio. Zet u kind ‘s ochtends niet direct achter de televisie. Dit zorgt ervoor dat u kind in een slaap of ruststand komt en alleen daarop blijft geconcentreerd en de rest vergeet. Op het moment dat u ze iets vraagt te doen kunnen ze erg boos worden of hebben geen zin. een alternatief voor de televisie zet een gezellig muziek je op u kind krijgt energie en alles gaat bijna 2x zo snel.
  • Structuur, ritme, regelmaat zij 3 belangrijke woorden om stress bij een kind te verminderen. Wees consequent in het dagritme. Door uw gezin een vast ritme aan te leren wanneer u gaat slapen zal het sneller inslapen en minder stress ervaren van het naar bed gaan. Door alles iedere keer op dezelfde volgorde te doen weet u kind en u wat van hem en u word verwacht en waar het aan toe is. Hoe meer u zich aan het ritme houd hoe minder stress uw kind en u hier ervaart. Maak een klein doel wat u gaat behalen deze week, om de stress te verminderen ga ik deze week ….

4 Gevolg

Stress bij kinderen zorgt voor stressgevoeligheid als volwassene.

5 Plan

  1. Als het niet volgens afspraak verloopt ga dan niet preken of mopperen. Leg uw kind uit waar het niet goed gaat en wat er wel word verwacht. Maak hierbij gebruik van de ik-boodschappen. Probeer om uw goede humeur te bewaren. Zorg dat u contact met uw kind maakt als u uw kind iets wilt zeggen en vermijd om van afstand naar uw kind te roepen. Dat nemen ze heel snel over namelijk.
  2. Beloon gezin op dagen dat het stress heeft en dat het hier goed mee is omgegaan. Focus u op de vooruitgang van uw kind en uzelf en op de punten waar het goed gaat. Mocht het niet goed gaan vertel wat er niet goed ging en geef opbouwende kritiek waar u verder mee kan. Herken dat u kind nog moet leren om te gaan met fouten en niet in 1x weet hoe om te gaan met de stress. Door u zelf te belonen op een dag dat het goed ging, kunt u weer meer zelfvertrouwen krijgen. Maak een wekelijkse beloning en houd het wel bij die 1x per week om bijvoorbeeld emotie eten te voorkomen.
  3. Heeft u een dag planning? Is het voor u en uw kinderen duidelijk welke structuur, ritme en regelmaat er is? Maakt u gebruik van een plan bord en pictogrammen? Heeft u een overzicht voor u kinderen wanneer ze hun sportspullen moet meenemen naar school? Een ochtend zonder stress hangt samen met op tijd op staan en een goede planning van wat er moet gebeuren. Wanneer u tijd te kort heeft, is simpel eerder op staan of de planning aanpassen alles om minder ochtendstress en rustig naar school of werk te gaan. Zorg ervoor dat elke ochtend hetzelfde begint met een vaste routine. Maak hierbij gebruik van een kalender of pictogrammen. Een kleurenklok kan uw kind helpen om de geplande taken op tijd klaar te hebben.
  4. Een dag vrij of een vakantiedag is een goede dag om extra rust te nemen, om weer even bij te tanken. Zorg ervoor dat een vrije dag een echte vrije dag is waarin niks moet en alles mag. Zorg ervoor dat u zo min mogelijk stress ervaart op deze dag. Schrijf uw vrije dagen op een kalender voor u zelf zodat u zich kunt voorbereiden op deze dag en voor uw gezinsleden zodat ze weten dat u een vrije dag heeft. Wanneer u dicht tegen burn-out zit is deze dag niet voldoende om bij te komen. De persoon heeft wel vrij en kan rust nemen, maar door de werkdruk en de stress is het lastig ook de echte rust te vinden.

Planning

  1. Een ochtendplanning die samen is gemaakt werkt vaak beter dan een persoon dit heeft gedaan. Een plan kunt u ‘s avond maken voor de ochtend. Bepaal samen een logische volgorde voor de ochtendtaken, wie gaat wat doen. Houd hierbij rekening met elkaars wensen. Samen met u kind evalueert uw de avond hoe de ochtend is verlopen en wat hij/zij graag veranderd zou zien. Maak duidelijk afspraken wat u kind mag doen wanneer hij/zij klaar is, bijvoorbeeld mag het tv gaan kijken of spelen op de iphone? Vergeet niet om uw kind een compliment te geven. Vooral als ze een poging doen om te helpen of iets zelf gaan doen. Dit zorgt ervoor dat uw kinderen het leuk gaan vinden en dat ze het vaker gaan doen.
  2. Schrijf op een kalender wanneer de gym dagen van uw kind zijn. De avond voor de gymles kan uw kind zijn gym spullen zelf in zijn tas doen en klaar leggen. Door uw kind al de verantwoordelijkheid te geven voor zijn gym spullen, leert uw kind om op te letten op de dagen van de gym, dat alles klaar ligt voor de dag erna. Laat uw kinderen zelf hun broodtrommel en bekers in hun tas doen en verantwoordelijk hiervoor te zijn dat dit ook mee naar school gaat.

Slapen

  1. Maakt gebruik van het slaapschema, voor een goed en duidelijk overzicht van het aantal uren dat u slaap en wat u wakker hield. Waarom was u te laat vandaag? Bent u op tijd opgestaan? Heeft u alles klaar gezet en de wekker gezet voor u en uw kind? Wilt u graag dat uw kind dat uw kind op tijd opstaat en op tijd op school is? Heeft u dit goed in gepland?
  2. Zorg ervoor dat u en uw kind op tijd gaan slapen voor minimaal 8 uur zodat u uitrust de volgende ochtend kan opstaan. Zorg ervoor dat er geen televisie, computer, radio, mobieltjes inde slaapkamer aanwezig zijn, dit verstoord de slaaprust en hierdoor komt u minder goed in slaap. Doe zoveel mogelijk de avond ervoor, dit voorkomt een discussie in de ochtend. In de avond heeft u uw meer tijd om iets uit te zoeken dan in de ochtend. De kleding klaar leggen voor de volgende dag. In de avond kan er nog gekozen worden welke kleding er word aangetrokken of laat uw kind kiezen uit 2 of 3 setjes. In de avond heeft u tijd voor een discussie, deze tijd heeft u niet in de ochtend. een andere mogelijkheid is om
  3. Zet een wekker, vanaf de eerste dag naar de kinderopvang of peuterspeelzaal. Zo leert u kind direct op te staan wanneer de wekker gaat. Wanneer u in deze fase dit u kind aanleert zal het alleen maar makkelijker zijn als uw kind naar de basisschool gaat of later bij het werken. Een kind leert een ritme erg snel. Sta zelf een kwartier eerder op dat het ontbijt al klaar staat. Een kwartier langer slapen dus. Wat kost het kwartier langer slapen? Stress, ergernis, energie een grote kans dat u kinderen te laat zijn op school en dat u te laat bent op uw werk.
  4. Als u gezin stress heeft dan heeft u de keuze er tegen vechten of er voor weglopen. Beide zijn eigenlijk geen optie. Wanneer u tegen de stress vecht word de stress alleen maar erger, wanneer u ervoor wegloopt, komt het op een later moment een paar keer erger terug. Leer uw kind en uzelf de zinnen te verzetten, door de stress te laten gaan, door bijvoorbeeld te gaan sporten of om een blokje om te gaan. Leer uw gezin aan het afleiding schema te gebruiken.
  5. Het is voor kinderen belangrijk een helder beeld te hebben van wat er van ze wordt verwacht gedurende de dag. Door dit op te schrijven op manier als hiernaast is het gelijk voor uw kind duidelijk wat hij/zij deze gaat gaat doen en wat de verwachtingen daarbij zijn.
  6. Heeft u kind een minder goed rapport? Besteed niet de veel aandacht aan de mindere cijfers maar juist aan de vakken die wel goed gaan en misschien beter zijn dan de vorige keer. Als nu veel gaan oefenen staat er straks op je volgende rapport daar vast ook een beter cijfer.

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.