Nachtmerries

1. Wat is het?

Nachtmerries kunnen filmpje zijn van dingen die u heeft beleefd als een gebeurtenis of iets wat misschien zou kunnen gaan gebeuren. Vaak krijgen personen nachtmerrie als ze erg druk zijn in het hoofd, veel stress ervaren rond om bijvoorbeeld toetsen of examen of naar een nare gebeurtenis. Deze gebeurtenissen zijn nog niet verwerkt op een dag en zijn dan extra aanwezig in de slaap. Bij terug kerende nachtmerries krijgt u vaker en herhaaldelijk hetzelfde filmpje te zien.

2 herkennen

  1. Probeer u zoveel mogelijk van een nachtmerrie te herinneren. Hoe begint de nachtmerrie? Wat gebeurt er in? Wat is het verhaal? Als u herkenningspunten heeft in de herhaaldelijke nachtmerrie weet u dat u een nachtmerrie heeft.
  2. Heeft u triggers die u herinneren aan de nachtmerrie bij bijvoorbeeld een begrafenis of geweld? Noteer in het trigger schema te triggers die u merkt als u terug kijkt op de afgelopen nachtmerries. Hoe vaak komen dezelfde signalen terug en hoe kunt u deze signalen veranderen?
  3. Hoe word u ‘s ochtends wakker? Hoe veel last ervaart u overdag van de nachtmerrie? Gaat u dagelijks functioneren hierdoor achteruit? Bent u vaak moe of gaat u overdag slapen? Maak een overzicht om meer zicht te krijgen op andere signalen en het voorkomen van slaapproblematiek.

Slapeloosheid of ’s-nachts vaak wakker worden. Hevig dromen en nachtmerries.

  • De persoon heeft vaak last van nachtmerries en slaapt hierdoor slecht. Het uitleggen van de nachtmerries die vaak zijn van het trauma en de angst die er achter zit word vaak niet begrepen. De nachtmerries worden vaak beleeft als een herbeleving van het trauma. De persoon kan dan anders reageren als u gewent bent van de persoon. Hierdoor heeft de persoon ook vaak last van stemmingswisselingen, die tot boosheid/agressie kunnen lijden, dan zou het gevaarlijk kunnen worden. Als de persoon weer rust vind, herinnerd ie zich vaak weinig van de situatie. Dit verschild veel per persoon hoe goed de persoon om kan gaan met de PTSS.
  • De nachtmerries zijn vaak een soort van herbelevingen, waardoor de persoon de nare gebeurtenis in zijn slaap opnieuw beleeft. Hierdoor kan er een angst ontstaan om te gaan slapen, om dit niet te hoeven beleven. De angst om niet te willen gaan slapen, zorg weer voor extra stress en piekergedachten. Hierdoor is de kans groter dat de persoon veel moeite heeft met het inslapen, dit zijn de triggers voor het slapen gaan.
  • Van de nachtmerries kunnen personen in angst of bangheid opstaan en hebben dan enkele uren nodig om bij te komen en al nog de dag te starten. Soms is het starten van de dag niet mogelijk omdat het gevoel of herinneringen blijven.
    Door het piekeren en malende gedachten kan het zijn dat het hoofd niet de rust vind om te gaan slapen. De gedachten gaan vaak over nare dingen die zijn gebeurt in het verleden of problemen die niet opgelost zijn. Bij personen met een PTSS kom dit zowel voor overdag als ‘s nachts. De gedachten zijn zeer moeilijk te stoppen en hierdoor is het inslapen en door slapen lastig
  • Personen met een PTSS zijn altijd alert op de omgeving en horen de kleinste geluiden. Deze geluiden kunnen triggeren en de nachtrust verstoren. Het kan ook angst oproepen of een herbeleving starten.
  • Wanneer een persoon moeite heeft met slapen heeft de persoon overdag meer last van de PTSS. De persoon is nog meer prikkelbaar of heeft nog meer stress. Ook herbelevingen en gedachten zijn nog lastiger te stoppen. Waardoor er na 1 nacht minder goed slapen er de volgende dag meer problematiek is.
  • Door het verminderd slapen kunnen er ook lichamelijke klachten optreden zoals migraine of hartklachten vaak het gevolg van de extra stress bovenop de verminderde nachtrust.
  • Een persoon met PTSS heeft het nodig gemotiveerd te worden. Een persoon met PTSS heeft vaak weinig zin om iets te ondernemen, dit komt vaak door negatieve gedachten. De gedachten kunnen gehele dagen zeer actief zijn en de persoon kan hier somber van worden of depressief. De kans op een depressie is bij iemand met een PTSS groot. Het is daarom belangrijk dat de persoon een duidelijk regelmaat heeft in activiteiten en deze ook echt doet. Wanneer dit weg valt, gaat de persoon meer piekeren en trekt zich meer terug. Voorkom het vermijden van plekken of personen. Plan vaste momenten in een week dat u samen iets gaat doen.
  • Het piekeren houd de persoon vaak uit de nachtrust, waardoor te persoon te weinig slaapt en nog meer gaat piekeren. De gedachten worden vaak in stand gehouden door er steeds weer opnieuw over te beginnen of er aan herinnerd te worden, hierdoor kan het voorkomen dat een persoon het 6x heeft overdacht voordat het rust geeft. Met het piekeren word gezocht naar een oplossing, maar de gedachten nemen de persoon mee en hierdoor kan hij een 1/2 dag zitten te piekeren, zonder oplossing.

4 gevolgen

De gevolgen van een nachtmerrie kunnen zijn dat u overdag veel meer stress, angst of paniek ervaart dan anders. Door overdag meer te piekeren slaapt u ‘s avond minder goed of niet. Hierdoor blijven de hersenen actief en kunnen niet de rust vinden, de kans is groot dat u dan die nacht een nachtmerrie krijgt. Hoe rustiger u hoofd en lichaam hoe betere en rustigere nachtrust.

Nachtmerries kunnen psychische schade geven. Bij regelmatig een terugkerende nachtmerrie kunt u een trauma overhouden van de nachtmerrie, om deze te behandelen heeft u dan traumatherapie nodig. Zijn de nachtmerrie 2-3x per week neem dan contact op met uw huisarts.

Vermoeidheid klachten

  • Hoe complexer de PTSS en hoe meer trauma u heeft hoe lastig het vaak is om te slapen. Complex is vaak lastig te behandelen en is het belangrijk om een manier te vinden er mee om te gaan. Vaak heeft deze persoon een combinatie van complex en meervoudige PTSS.
  • De vermoeidheidsklachten hebben vaak te maken met het niet of slecht slapen door bijvoorbeeld veel piekeren of nachtmerries. Vaak is het dat personen met een PTSS ‘s nachts slapen maar als ze opstaan nog erg vermoeid zijn, als of ze een nacht niet geslapen hebben. Dit heeft vaak te maken met de onrust in de slaap. Door veel te draaien en te voelen slaapt de persoon minder vast en krijgt hierdoor minder rust.

Slapeloosheid of ’s-nachts vaak wakker worden.

  • Hevig dromen en nachtmerries. Door de vele herhalende gedachten en het piekeren is het lastiger te slapen en hierdoor ontstaan slaapproblematiek en een slaap te kort. Chronische vermoeidheid, gehele dag moe, niet uitgerust opstaan, uit geput. Gaan slapen met hoofdpijn is opstaan met hoofdpijn, slapen met hartklachten is opstaan met hartklachten. Een steeds groter wordend slaap te kort, slaapproblemen, hierdoor meer gevoeliger.
  • Blijft niet te lang lopen met vermoeidheidsklachten, onderzoek de klachten en pak ze aan voor u chronisch vermoeid bent. Door chronisch vermoeid te zijn is het lastig om dingen te gaan ondernemen. Er zijn veel dagen dat het minder gaat en enkele dagen goed. De kans op werk neemt af.
  • slaaptekort en slaapproblematiek die op andere gebieden ook gevolgen veroorzaakt. Wacht niet te lang met het zoeken naar hulp. Heeft u enige tijd niet goed geslapen, vraag gelijk hulp en wacht niet tot u een groot slaapprobleem heeft of een slaaptekort.
  • angststoornis door de nachtmerries Vermijd zoveel negatieve dingen of gesprekken. De persoon is hier erg gevoelig voor, iets negatiefs kan bij de persoon enkele dagen in het hoofd blijven draaien, dit roep vaak negatieve herinneringen op. Zo krijgt u een opstapeling van negativiteit en hierdoor is de kans groot op een aanval.

5 plan

  • Slaapproblematiek bespreekbaar maken bij de huisarts of psycholoog. Vraag eventueel inslaap medicatie. Alle slaapmedicatie is verslavend, neem alleen de medicatie als u ook echt niet kunt slapen. Door dagelijks gebruik kunt u op korte termijn net meer slapen zonder medicatie.
  • hoe vaak heeft u nachtmerries? Waar gaan ze over? Hoe word u wakker? Hoe ervaart u de dag? Houd een dagboek bij met de signalen die u opvallen over de nachtrust en maak deze bespreekbaar. Door het bij te houden krijgt u meer inzicht in de problematiek.
  • Wat kunt u doen aan de angst of bangheid in de nacht na een herbeleving of nachtmerries? Wat kan u helpen? Hoe vind u weer de rust? Wat heeft u daarvoor nodig? Bedenk een plan wat u kunt gaan doen bijvoorbeeld: crisisdienst bellen? Yoga starten? tv kijken? herhaal dit plan regelmatig zodat u het zich eigen maakt Hoeveel uur slaapt u op een dag? Ligt u vaak wakker? Heeft u last van nachtmerries?
  • Lig u wakker van een herbeleving of omdat u zich zorgen maakt over uw gezondheid? Hoe vaak  komt dit voor? Maak een overzicht met punten waar u ‘s nachts wakker van ligt, wat is de reden hiervan en hoe vaak komt dezelfde reden voor. Schrijf dit in de nacht op en bespreek dit meet een slaapcoach, uw huisarts of GGZ. Probeer overdag wat extra te slapen als u niet voldoende heeft geslapen in de nacht.
  • PTSS is een diagnose waar de persoon meer moet rusten dan normaal. Ondanks dat u zich erg moe voelt op een dag is het belangrijk om in beweging te blijven Sta ‘s ochtend gewoon op en probeer een dag gewoon de dingen te doen die u normaal doet. Als u in de middag gaat slapen  is de kans groot dat u ‘s nachts slecht slaapt. Probeer dagelijks een stukje te gaan wandelen fietsen of te gaan sporten, actief bezig te zijn. Let goed op de voeding en eet zoveel mogelijk gezond.
  • Houd het piekeren u wakker, probeer de gedachten te veranderen met muziek of door het doen van een yoga oefening. Door in u zelf mee te zingen kunt u de gedachten loslaten en valt u in slaap. Zeg tegen uw zelf stop het is genoeg, ik denk er niet meer over. Probeer aan leuke dingen te denken zoals een vakantie of een feest. Vraag eventueel slaapmedicatie bij uw behandelaar.

Het verminderen van nachtmerries

  1. Doe 15 minuten voor het slapen gaan aan yoga en ademhalingsoefeningen, zo is uw lichaam is rust en kunt u makkelijker in slaap vallen. Door de rust in uw hoofd en de gedachten die uit staan, komen nachtmerries minder makkelijk voor.
  2. Heeft u regelmatig nachtmerries en hebben bovenstaande stappenplan niet geholpen vraag dan advies bij de huisarts en laat u doorverwijzen naar GGZ wacht hier niet te lang mee omdat nachtmerries voor grote slaapproblematiek kunnen zorgen.

Het verwerken van een nachtmerrie

  1. Wat is het ergste deel van de nachtmerrie? Wat maakt dit deel zo erg? Wat denkt u dat dit te maken heeft met een gebeurtenis? Schrijf dit op in het dagboek.
  2. Hoe vaak komen de nachtmerries voor? hoelang heeft u ze? Hoe vaak zijn deze herhaaldelijk? Houd het slaapschema bij en vul de 5 g schema in om meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid en ernst van de nachtmerries.
  3. Maak een stappenplan waaraan u weet dat u een nachtmerrie heeft, aan de hand u meer bij de laatste stap bent hoe erger de nachtmerrie. Zo kunt u voor u zelf 100% zeker zijn dat het ook zo is en hierdoor makkelijker en sneller handelen.
  4. Heeft u veel angst, paniek of stress na de nachtmerrie, dan kunt u het bijbehorende schema bijhouden voor enige tijd om de meer inzicht te krijgen in de stress
  5. Probeer zo min mogelijk aan de gebeurtenis te herinneren, na verloop van tijd merkt u dat u er steeds minder over na denkt. Laat het moment zo veel mogelijk los.

Waarschuwingen:

Nachtmerries kunnen trauma’s worden en hierdoor krijgt u er overdag meer last van. Vraag uw huisarts om raad en advies wat u kunt doen.

Geplaatst in N