Nachtmerries

Wat is het?

Nachtmerries kunnen filmpje zijn van dingen die u heeft beleefd als een gebeurtenis of iets wat misschien zou kunnen gaan gebeuren. Vaak krijgen personen nachtmerrie als ze erg druk zijn in het hoofd, veel stress ervaren rond om bijvoorbeeld toetsen of examen of naar een nare gebeurtenis. Deze gebeurtenissen zijn nog niet verwerkt op een dag en zijn dan extra aanwezig in de slaap. Bij terug kerende nachtmerries krijgt u vaker en herhaaldelijk hetzelfde filmpje te zien.

De gevolgen van een nachtmerrie kunnen zijn dat u overdag veel meer stress, angst of paniek ervaart dan anders. Door overdag meer te piekeren slaapt u ‘s avond minder goed of niet. Hierdoor blijven de hersenen actief en kunnen niet de rust vinden, de kans is groot dat u dan die nacht een nachtmerrie krijgt. Hoe rustiger u hoofd en lichaam hoe betere en rustigere nachtrust.

Nachtmerries kunnen psychische schade geven. Bij regelmatig een terugkerende nachtmerrie kunt u een trauma overhouden van de nachtmerrie, om deze te behandelen heeft u dan traumatherapie nodig. Zijn de nachtmerrie 2-3x per week neem dan contact op met uw huisarts.

Zo begint u:

Het herkennen van een nachtmerrie

  1. Probeer u zoveel mogelijk van een nachtmerrie te herinneren. Hoe begint de nachtmerrie? Wat gebeurt er in? Wat is het verhaal? Als u herkenningspunten heeft in de herhaaldelijke nachtmerrie weet u dat u een nachtmerrie heeft.
  2. Heeft u triggers die u herinneren aan de nachtmerrie bij bijvoorbeeld een begrafenis of geweld? Noteer in het trigger schema te triggers die u merkt als u terug kijkt op de afgelopen nachtmerries. Hoe vaak komen dezelfde signalen terug en hoe kunt u deze signalen veranderen?
  3. Hoe word u ‘s ochtends wakker? Hoe veel last ervaart u overdag van de nachtmerrie? Gaat u dagelijks functioneren hierdoor achteruit? Bent u vaak moe of gaat u overdag slapen? Maak een overzicht om meer zicht te krijgen op andere signalen en het voorkomen van slaapproblematiek.

Het verminderen van nachtmerries

  1. Doe 15 minuten voor het slapen gaan aan yoga en ademhalingsoefeningen, zo is uw lichaam is rust en kunt u makkelijker in slaap vallen. Door de rust in uw hoofd en de gedachten die uit staan, komen nachtmerries minder makkelijk voor.
  2. Heeft u regelmatig nachtmerries en hebben bovenstaande stappenplan niet geholpen vraag dan advies bij de huisarts en laat u doorverwijzen naar GGZ wacht hier niet te lang mee omdat nachtmerries voor grote slaapproblematiek kunnen zorgen.

Het verwerken van een nachtmerrie

  1. Wat is het ergste deel van de nachtmerrie? Wat maakt dit deel zo erg? Wat denkt u dat dit te maken heeft met een gebeurtenis? Schrijf dit op in het dagboek.
  2. Hoe vaak komen de nachtmerries voor? hoelang heeft u ze? Hoe vaak zijn deze herhaaldelijk? Houd het slaapschema bij en vul de 5 g schema in om meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid en ernst van de nachtmerries.
  3. Maak een stappenplan waaraan u weet dat u een nachtmerrie heeft, aan de hand u meer bij de laatste stap bent hoe erger de nachtmerrie. Zo kunt u voor u zelf 100% zeker zijn dat het ook zo is en hierdoor makkelijker en sneller handelen.
  4. Heeft u veel angst, paniek of stress na de nachtmerrie, dan kunt u het bijbehorende schema bijhouden voor enige tijd om de meer inzicht te krijgen in de stress
  5. Probeer zo min mogelijk aan de gebeurtenis te herinneren, na verloop van tijd merkt u dat u er steeds minder over na denkt. Laat het moment zo veel mogelijk los.

Waarschuwingen:

Nachtmerries kunnen trauma’s worden en hierdoor krijgt u er overdag meer last van. Vraag uw huisarts om raad en advies wat u kunt doen.