Nacht – dag ritme

Wat is het verschil tussen een dag-nacht ritme en nacht-dag ritme?

Een goed dag en nacht ritme is erg belangrijk voor een gezonde balans van uw leefstijl. In een goed ritme slaapt u gemiddeld 8 uur per nacht en staat u tegen 7.00 uur op. Bij een nacht-dag ritme is de persoon de zelfde tijden wakker in de nacht, maar krijgt hierdoor wel slaapproblematiek.

Hoe krijgt iemand een nacht dag ritme?

De persoon is van de dag in een nachtritme terecht gekomen door een paar nachten door te halen en overdag te slapen, hierdoor leeft de persoon meer ‘s nachts dan overdag. Het begin vaak met eerst 1 nacht per week overslaan en dit worden er steeds dagen in de week en voor de persoon het door echt heeft, is de persoon er aan gewent.

Persoon staan op om 14.00 uur en gaan slapen rond 5 uur in de ochtend. Door te leven in de nacht ervaart de persoon meer rust en ontspanning als overdag. De trigger bij personen die ‘s nachts is vaak dat de persoon erg geprikkeld word, door de vele geluiden en geuren van de dag of door dat de persoon zich in de steek gelaten voelt.

Bij een nacht dagritme krijgt u meestal tegen 1 uur het gevoel te gaan slapen en gaat overdenken om te slapen, maar de persoon is net wakker, tegen 3 of 4 uur een dip, dan bedenkt u zich, dat u wilt gaan slapen, maar uw gedachten houden u wakker of u bent nog bezig met iets, meestal gaat u dan wat drinken en eten en voor u het weet is het al weer licht en begint de volgende morgen.

Door het trigger schema bij te houden, kunt u de dag problematiek oplossen. Er zijn problemen op de dag, die nog niet of niet opgelost kunnen worden, door dat u hier steeds aan denkt en er zo mee bezig bent, wil u er voor weg lopen, maar dit kan niet dus u kies voor een nacht dagritme waar het rustig is.

Wat zijn de signalen?

  • Moeheid.
  • Concentratie- en geheugenproblemen.
  • Verminderd denk- en prestatievermogen.
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid.
  • Hoofdpijn.
  • Problemen op psychisch, professioneel en sociaal gebied.
  • Maagdarmproblemen.
  • Cardiovasculaire problemen.

Wat zijn de gevolgen van een nacht-dag ritme?

Het heeft invloed op uw biologische klok, de hersenen werken door daglicht, als het donker is zorgt de stof melatonine dat iemand slaperig word, overdag word dit door daglicht geremd. door dat de persoon dit te weinig heeft ontstaan er problemen in de hersenen en slaap waak ritme problematiek. Daarnaast kunt u er concentratie problemen en geheugen problemen ervan krijgen.

De persoon vermijd zo om overdag te leven, dit kan grote risico’s met zich meebrengen. Doordat de persoon meestal laat wakker is en de meeste contacten dan aan het werk zijn en daarna tijd voor zich zelf hebben in gepland zijn er minder contactmomenten, waardoor de persoon een grotere kans heeft op sociaal isolement. Wanneer er word aangebeld is het vaak snel ach die laat me slapen, bij het rinkelen van de telefoon, ja laat maar gaan ze bellen bellen wel terug. De persoon voelt zich eenzaam/ alleen voelen of juist oppermachtig de hele wereld is nu van mij.

Dag-nacht ritme aanleren

Het is belangrijk een duidelijke slaapstructuur te hebben en een goed dag en nacht ritme te hebben.

  • Kies een vaste tijd om te gaan slapen, bijvoorbeeld na nieuwsuur en sta op een vaste tijd op.
  • Open bij het opstaan direct de gordijnen, hoe meer daglicht hoe beter. Wanneer u overdag even gaat rusten, houd de gordijnen open
  • Houd het ‘s nachts stil, zet u telefoon, tv en/of computer uit. Zorg ervoor dat niemand u nachtrust kan verstoren.
  • Probeer zoveel mogelijk gedachten van uw af te schrijven dit zorgt voor ontspanning.

Het aanleren van een slaapritme is een kwestie van het weer terug draaien, door een nacht over te slaan bent u de volgende dag moe, al u die dag niet gaat slapen, slaapt u in de nacht wel. Wanneer dit weer een week doet word het weer gewoon om in de nacht te slapen.

Zorg voor voldoende beweging en activiteiten overdag,plan deze in met de dag planner en het afleidingsschema, zodat uw lichaam ook echt moe is, hier valt u makkelijker in slaap. Als u nog niet slaperig genoeg bent kunt u yoga oefeningen doen die uw lichaam tot de rust brengen om te slapen.

Maak u bewust van het uren dat u slaapt, door het invullen van het slaapschema en uw tijden op te schrijven maakt u zich bewust dat niet op de juiste slaapt, wanneer u dit inzicht heeft, kunt u het weer veranderen in een goed ritme.

 

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie