Nacht dag ritme

Het aanleren van een slaapritme van nacht-dag naar dag-nacht is een kwestie van het weer terug draaien, door een nacht over te slaan bent u de volgende dag moe, al u die dag niet gaat slapen, slaapt u in de nacht wel. Wanneer dit weer een week doet word het weer gewoon om in de nacht te slapen. Houd u slaapritme bij in het slaapschema. Maak u bewust van het uren dat u slaapt, door het invullen van het slaapschema en uw tijden op te schrijven maakt u zich bewust dat niet op de juiste slaapt, wanneer u dit inzicht heeft, kunt u het weer veranderen in een goed ritme.

Het is belangrijk een duidelijke slaapstructuur te hebben en een goed dag en nacht ritme te hebben. Kies een vaste tijd om te gaan slapen, bijvoorbeeld na nieuwsuur en sta op een vaste tijd op. Open bij het opstaan direct de gordijnen, hoe meer daglicht hoe beter. Wanneer u overdag even gaat rusten, houd de gordijnen open Houd het ‘s nachts stil, zet u telefoon, tv en/of computer uit. Zorg ervoor dat niemand u nachtrust kan verstoren. Probeer zoveel mogelijk gedachten van uw af te schrijven dit zorgt voor ontspanning.

Door het trigger schema bij te houden, kunt u de dag problematiek oplossen. Er zijn problemen op de dag, die nog niet of niet opgelost kunnen worden, door dat u hier steeds aan denkt en er zo mee bezig bent, wil u er voor weg lopen, maar dit kan niet dus u kies voor een nacht dagritme waar het rustig is.

Om uw nacht-dag ritme om te draaien is het nodig om uw zelf doelen te stellen als ik deze week overdag wakker ben dan … Als ik volgende week …. dagen over wakker ben dan beloon ik mij zelf met …. Ik ga na buiten en ga … doen voor de stress, angst, paniek. Ik wil een nieuwe start maken en daarom houd ik vanaf vandaag overzichten bij om goed zicht te houden op de triggers en problematiek.

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.