Naasten

1 Wat is het?

De relatie veranderd vaak naar het stellen van de diagnose en het definitief vast stellen ervan. In voor en tegenspoed is er vaak niet bij. Het is een stempel een bevestiging voor een naasten. Vaak houden naasten vast aan overzichten met signalen of dingen die ze hebben gehoord. Een hulpverlener word vaak eerder geloofd dan als de persoon hetzelfde zegt.

Wanneer personen een diagnose krijgen kunnen naasten en/of familieleden niet reageren zoals u had verwacht of had gehoopt. Er zijn veel naasten die niet samen het probleem willen aanpakken. Helaas zijn er veel naasten die dit doen, al vroeg bij het stellen van de diagnose of wat later. In de psychische hulpverlening hebben de meeste persoon geen ondersteuning van naasten en/of familie en zijn daarom vaak aangewezen op het contact met hulpverleners. Terwijl deze doelgroep juiste de meeste ondersteuning nodig heeft.

Doordat naasten de taak niet op zich willen en/of kunnen nemen staat de persoon er alleen voor, wat het extra zwaar en afgewezen maakt. De persoon voelt zich dan minder belangrijk en word hierdoor somber en krijgt meer last van depressieve klachten. De persoon word meer onzeker en gaat minder snel nieuwe contacten aan, om niet weer afgewezen te worden.

Het is soms er lastig met psychische problematiek om het kenbaar te maken bij naasten en of vrienden. Zeker als u minder zelfvertrouwen heeft kan u dicht klappen en niet meer uw verhaal vertellen. Vaak wil een persoon zo ver mogelijk weg en alleen gelaten worden.

Soms kan het erg lastig zijn op de juiste woorden of uitdrukkingen te komen omdat er veel of te veel in u omgaat. U voelt zich een beetje zo en een beetje zus. Woorden geven aan signalen of psychische problematiek is lastig. Vaak bij mensen die u langer kent en u goed begrijpen word het makkelijker u te uiten en hulp te vragen.

2 Herkennen

  • Omdat het familie of naasten gaat vragen om hulp kan het erg lastig zijn om de gevoelens en emoties te uiten of om de vraag te stellen.Herken de signalen van het niet goed, meer stress, meer …. Weet wat het veroorzaakt.
  • Vragen stellen is nooit een goed moment. Vooral vragen over hulp of psychische problematiek waar een taboe op heerst.
  • Bereid u een gesprek of vraag goed voor.Kunnen uw naasten het eerder zien aankomen of zouden ze de signalen kunnen erkennen?

3 Behandeling

  • Vraag naasten me naar gesprekken , zodat het makkelijker word iets te vragen.Vergroot uw zelfvertrouwen, door het gesprek aan te gaan en te sporten

4 Gevolg

Door u niet geheel te kunnen uiten of door niet de hulp te vragen die u wel graag zou willen kropt u gevoelens en emoties op, dit kan stress veroorzaken en het gevoel ze doen dat toch ze zien dat toch…

Het contact verbreken

  • Het contact verbreken is niet iets wat een persoon zomaar met een naasten en dierbaar persoon doet. Dit gaat meestal om situatie die al jaren lang aan de gang zijn en alleen er slechter op zijn geworden, maar omdat het naasten zijn het contact blijft bestaan. De personen worden vaak aan de kant gezet door de naasten. Hier gaat vaak veel onenigheid aan vooraf. Voor de persoon is het beter het contact te verbreken om verder gezondheidsproblematiek te voorkomen. Maak het besluit en blijft bij u besluit, het kost de eerste tijd veel energie, regelmatig herinneringen, probeer zoveel mogelijk uw zinnen te verzetten, na enige tijd merkt u dat dit steeds makkelijker gaat en dat de gedachten meer naar de achtergrond verdwijnen..
  • Steek geen energie in mensen die u niet kunnen willen en/of gaan begrijpen. Als er weerstand is word deze naar mate tijd verstrijkt alleen maar groter. Er komen meer ruzie en conflicten. Door de persoon energie te blijven in een persoon die u niet wilt bij staan in een moeilijke en zware periode, kost het alleen meer energie, stress en zorgen. Hierdoor gaat u gezondheid achteruit in plaats van vooruit.

5 Plan

  1. Het is belangrijk een besluit te maken over wat u wilt met de relatie met de naasten. Hoe langer de situatie aanhoud hoe meer psychische en emotionele schade u oploopt. Vaak geeft het na enige tijd ook een gevoel van opluchting, als u bent bij gekomen van de situatie.  Stel u zelf de vraag hoe belangrijk is de persoon in mijn leven? De echte naasten leert u kennen bij problemen.
  2. Maak een lijst van personen Zet achter elke personen de goede en de slechte eigenschappen. Zet erbij welke punten u slecht vind van de persoon en u het meest mee raakt. Schrijf ook de positieve op als die er zijn. Zo heeft een duidelijk overzicht van de personen. Met wie uit het overzicht wilt u nog contact? Met wie zou u het beter kunnen stoppen? Wat is de reden van door gaan en welke van stoppen?  Heeft stoppen nadelen of voordelen? Wat levert u op als u het contact stop?
  3. Hoe is de communicatie met uw naasten? De manier van communicatie is erg belangrijk om verbetering aan te brengen in herstel. Wanneer een persoon altijd negatief word aangesproken word de persoon alleen negatiever. Bijvoorbeeld jij hebt een depressie, jij bent somber, jij stelt je aan, ach zeur niet zo, ja nu heb ik genoeg gehoord. Maak een overzicht van de communicatie waar het op stuk loopt, wat zou hieraan veranderd moeten worden? Is dit mogelijk? Wilt u daar de energie in steken? Wat levert het op?
  4. Hoeveel energie heeft u er al in gestoken om het anders te laten zijn? Om de relatie te verbeteren? Wat is het effect geweest? Is het waard nog iets anders te proberen? Maak een overzicht van de dingen die zijn gedaan om de relatie te verbeteren of die u kunt gaan doen om dit te verbeteren. Maak zo snel mogelijk een besluit om direct te beginnen met een verbetering of om het te stoppen. Hoe eerder u dit doet hoe sneller er een verandering komt.
  5. Als een persoon u niet wilt bij staan vraag u zelf dan af of deze persoon wel genoeg om uw geeft. Mensen kunt u nog zo motiveren en u kunt nog zoveel gesprekken voeren maar als de persoon zo blijft denken is er geen verandering mogelijk.

Naasten iets vragen

  • Schrijf het op wat u uw naasten wil zeggen. maak het bespreekbaar met iemand die u vertrouwd en waar u zich veilig bij voelt. Leg uit dat u het moeilijk vind hulp te vragen en dat u het heeft opgeschreven.Wat wilt u aan vrienden vertellen? Wat aan naasten? Wat mogen ze wel weten en wat liever niet? Maak een duidelijk plan wat u wie gaat vertellen of vragen.plan een gesprek om te vragen om hulp als het even kan wachten.
  • Plan het ergens in de natuur waar u rustig kunt praten. Hier voelt u zich vaker op uw gemak. Vraag de persoon om u te helpen.Wees direct en zeg dat het niet goed gaat, alleen door het bespreekbaar te maken kunnen anderen u helpen.bespreek op een rustig moment wat uw naasten voor u kunnen beteken in de hulp en ondersteuning zodat dit duidelijk is wat u kunt verwachten van uw naasten
  • Spreek een woord af of een bepaalde blik, als u dit zegt dat u naasten weten dat het crisis is of er een probleem aan de hand is. Hierdoor hoeft u verder niks te zeggen, maar zegt het voor u naasten genoeg om actie te ondernemen.
  • probeer het een aantal keren toch te doen, hoe vaker u het doet hoe makkelijker het word om bij uw vrienden en of naasten hulp te vragen. Omdat u deze personen kent hoeft u niet bang of angstig te zijn. Neem een diepe zucht en begin het gesprek. Let op de ademhaling, hoe rustiger hoe makkelijker het gesprek.
Geplaatst in N