Na 3 jaar burnout voor de 2e keer,wat kan ik het beste doen? Durf zelfs mijn familie niet te ontvangen.

Wat is het?

Voor de 2de keer een diagnose krijgen is een zware tegenvaller. Het is lang hopen op dat de diagnose weg blijft en u doet er alles aan het proberen te voorkomen en dan toch. Neem de eerste keer als een voorbeeld voor nu, door terug te kijken naar de positieve punten en de dingen die u anders zou willen vergemakkelijkt het accepteren van de diagnose.

Waarom wilt u de familie niet spreken?

Zoals u het omschrijft komt het over of u wegloopt voor de problematiek en voor het contact, kortom het gesprek aan te gaan over het onderwerp en de diagnose. Een 2de burn-out heeft u niet voor gekozen, dit is u overkomen en de kans na de 1ste keer blijft altijd aanwezig. De  eerste heeft u overwonnen en het is gelukt. Als u het toen kon kan u het deze keer ook als u de juiste behandeling en ondersteuning krijgt.

Als u even geen contact wilt kunt u dit beter aangeven. De familie weten dan dat ze u even met rust moeten laten. Het is logisch dat u even moet bijkomen van het opnieuw stellen van de diagnose en de consequenties hiervan. Even een moment rust kan uw even helpen, om het te accepteren voor uzelf. Maar let op dat het alleen of afzonderen niet te lang duurt duurt.

Wat u nodig heeft:

  • verhaal voor werkgever en ziek melden
  • verhaal voor de familie
  • afspraak met huisarts

Zo begint u:

  1. Het is belangrijk om het contact niet te mijden. De familie kan u nu juist ondersteunen en helpen en er voor u zijn om dit moeilijke moment door te komen en samen te werken aan herstel. Het kan helpen wanneer u dit verteld door middel van een brief of kaart. Het kan zijn dat het voelt als een zware teleurstelling en dat u het moeilijk daarom te vertellen omdat het voor een 2de keer is.
  2. Neem contact op met de huisarts en bespreek de burn-out klachten en wat u de vorige keer heeft gekregen aan behandeling en medicatie en in hoeverre dit geholpen heeft. Zo heeft u huisarts een direct overzicht van de problematiek en kunt u sneller worden doorverwezen en starten met medicatie.
  3. Neem contact met het bedrijf waar u werk en meld u ziek en doe wat u verder moet regelen bij ziekte. Leg uw werkgever uit dat u opnieuw de diagnose heeft en wat u eraan gaat doen om weer te herstellen. Zo kan u werkgever gelijk zien dat u gemotiveerd bent om snel te herstellen en weer aan de slag te gaan.
  4. Vind een balans tussen actief en ontspanning. Vind een manier die u rust kan geven, die u  dagelijks overal kan toepassen. Dit kan bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen door rust momenten in te bouwen nemen de klachten af. Door dit regelmatig op stress te doen krijgt u een controle over stress. Maar het is ook heel belangrijk om actief te gaan sporten. Door te veel rust kan het zijn dat de klachten verergen.
  5. Nu u ziek thuis bent is het lastig om een vaste structuur aan te houden. Probeer zoveel mogelijk een dagelijks ritme aan te houden en regelmatig naar buiten te gaan ook al heeft u weinig zin in. De buitenlucht brengt weer een nieuwe kijk op problematiek.  Vaak neemt dit na een paar weken af en gaat u steeds vaker zitten en als u gaat zitten gaat u steeds vaker piekeren. Om dit te voorkomen kunt u gebruik maken van een activiteiten lijst die u kunt toepassen bij pieker momenten om u uit het piekeren te halen.

Het verwachte resultaat:

Wanneer u het contact met familie weer heeft hersteld voelt dit als een opluchting en kunt u open spreken over de diagnose en om ze hulp vragen. Hierdoor gaat u zich beter voelen, dan het nu vermijden.

Tips:

  • Houd voor een 1 week de signalen bij in het dagboek en neem deze mee naar de huisarts.Deze kunt u gebruiken voor het bijhouden van de dagelijkse gang van zaken, hoe het gaat op een dag of het goed ging en wat er goed ging. Een stimulansschrift.

Waarschuwingen:

  • Voorkom het vermijden van personen door niet meer te willen of kunnen praten over problematiek met personen.

 

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.