Moet ik het vertellen dat ik mezelf snij?

Ik ben 15 en ik snij me zelf al enige tijd. Ik weet dat het niet goed is en daarom wil ik er mee stoppen, maar dit is erg lastig en lukt niet. Ik heb het verteld aan mijn beste vriendin, maar zij kan er weinig mee doen. Mijn ouders en de leerlingenbegeleider zijn niet op de hoogte. Zij willen dat ik extra hulp krijg en dat ik op faalangsttraining ga. Maar ik ben nu bang als ik dat zeg dat ik mezelf snij dat me ouders worden gebeld en dat ik extra hulp krijg.

Wat is het?

Het is goed dat u begrijp dat snijden niet de oplossing is en dat u er mee wilt stoppen. Dit gaat vaak niet zo makkelijk en hoe langer u dit doet hoe moeilijker het is om te stoppen. Mensen vertonen dit gedrag niet vanzelf, hier ligt vaak heel wat achter voordat een mens zich zelf gaat beschadigen. Het is erg goed dat u het bespreekbaar maakt met een vriendin, maar dit geeft ook grote zorgen voor uw vriendin.

Op dit moment verzwijgt u dit voor uw ouders en leerlingen begeleider omdat u geen extra hulp wilt. Zo maakt u er een taboe van voor u zelf.  Van uw ouders kunt u steun en hulp krijgen als u het meld of bespreekbaar maakt. Door het een taboe te laten loopt u met een groot probleem rond, zonder dat u een oplossing vind. Dit probleem kunt u niet alleen oplossen, hiervoor is hulp nodig.

Vaak heeft snijden te maken met veel negatieve gedachten of uw hoofd die vol zit. Door dit te doen lijkt het of de druk even van de ketel is. Maar naar verloop van tijd komt de druk in uw hoofd weer terug en worden gedachten erger. De faalangst kan een gevolg zijn van dat u hoofd vol zit met gedachten en dat u zich hierdoor niet kan concentreren op uw werk. Alleen hulp bij faalangst zal u niet helpen beter in uw vel te zitten en om niet meer te snijden.

Het snijden in het lichaam kan erg gevaarlijk zijn, zeker als u dit vaker doet. Het geeft grote littekens op de huid. Het snijden in de huid is verslavend. Elke keer wilt u een bepaal gevoel of wilt u dat gedachten verdwijnen. Doordat het verslavend is is het niet zo makkelijk ermee te stoppen.

Zo begint u:

Stap 1 Waarom snijd u uw zelf? Wat geeft het voor gevoel? Om echt te willen stoppen moet het voor u duidelijk zijn waarom u het doet, wanneer u het doet. Als u de signalen ervoor kunt erkennen kunt u er iets anders voor in de plaats zetten.

Stap 2 Snijden is vaak een uiting van emoties of gedrag op een moment dat u het even niet meer weet of geen oplossing meer ziet. Probeer de hoofdoorzaak te vinden. Probeer emotie beter onder controle te krijgen bijvoorbeeld door een (vecht) sport of doe een cursus zelfbeheersing.

Stap 3 Heeft u hulp bij de huisarts gevraagd? Deze heeft een geheimhoudingsplicht en mag geen informatie doorgeven aan uw ouders. Daarnaast kan u worden doorverwezen naar de GGZ, het gene wat u omschrijft heeft veel te maken met een borderliner. Door gesprekken en hulp te vragen kunt u dit onder controle krijgen.

Stap 4 Heeft u al eens alternatieven bedacht voor het snijden? Als ik dat wil dan ga ik … doen. Bijvoorbeeld het schieten van een elastiekje tegen de arm of een ijsklontje. Het gaat vaak omdat het even pijn doet. Daarnaast kunt u activiteiten bedenken zoals naar buiten of yoga als u het voelt opkomen. Maak gebruik van het crisisnoodplan, die u in 4 stappen kan helpen om gedachten te verminderen, waardoor u kans groter is dat u zich niet gaat snijden.

Stap 5 Hoelang wilt u het nog een taboe laten zijn? Waarom wilt u niet dat uw ouders het weten? Maak het bespreekbaar met uw ouders, dit probleem kunt u op uw leeftijd, nog niet alleen aan. Vraag u ouders om steun. Leg goed uit waarom u dit doet zodat er gericht naar de juiste hulp kan worden gezocht.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een goed beeld van wat u kunt gaan doen om het te stoppen. Probeer meerdere opties.

Tips:

  • Ga op zoek naar lotgenootgroepen of forums over borderliner en hoe mensen omgaan met snijden en hoe ze dit hebben aangepakt. Stel vragen aan deze mensen, zij kunnen uit ervaring vertellen hoe het is om te stoppen.

Waarschuwingen:

  • Maak u het probleem niet bespreekbaar bij een arts, dan zal er niks veranderen. Alleen met goede hulp kunt u het probleem aanpakken.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.