Nare gebeurtenissen

In het leven horen nare gebeurtenissen, deze zijn som zeer ingrijpend net als de aanslagen. Slecht nieuws is slecht nieuws, dit valt niet makkelijk uitleggen in positieve woorden. Deze gebeurtenis zorgt ervoor dat u veel stress en onrust ervaart en dat dit vaak boven uw grens uit gaat, hierdoor kan het zijn dat uw dagelijks functioneren achteruit gaat. Soms heet een ingrijpende gebeurtenis ook wel een traumatische ervaring of wel trauma en kunt u een PTSS krijgen van deze gebeurtenissen.

Veel kinderen maken nare gebeurtenissen mee, zoals het scheiden van ouders, het overlijden of een ziektebed van naaste familie of verhuizen en afscheid nemen van het oude vertrouwde. Deze gebeurtenissen hebben een grote invloed op het dagelijkse leven van het kind. De kinderen leren op jonge leeftijd om te gaan met verlies en afscheid nemen, dit kan ervoor zorgen dat kinderen in deze leeftijd een jeugd trauma oplopen.

Kinderen krijgen veel mee van het geweld en aanslagen, door bijvoorbeeld het jeugdjournaal, het lezen van artikelen of via sociaal media. Op een bepaalde leeftijd is het niet meer mogelijk uw kind weg te houden van het nieuws. Op scholen word het onderwerp ook besproken in de klas. Door kinderen te lang te beschermen tegen dit soort nieuws leert uw kind niet met dit nieuws om te gaan en hoe het moet reageren op slecht nieuws.

De kinderen hebben recht op informatie, hoe moeilijk een onderwerp ook is. Het niet uitleggen van een gebeurtenis kan voor uw kind zorgen voor problematiek en het niet begrijpen van een situatie. Maar hoe pakt u dat nu concreet aan? Hoe praat u met uw kind over moeilijke dingen?

  • Voorbereiding Bereid het gesprek met uw kind zoveel mogelijk voor. Schrijf op wat u uw kind wilt gaan vertellen. Wat heeft u nodig om uw verhaal te verduidelijken? Bedenk wat u een moment in u leven dat u slecht nieuws te horen kreeg, maak hier een kort verhaal van hoe dit is gebeurt en hoe u dit heeft verwerkt. Dit kunt u gebruiken als praktijk voorbeeld voor uw kind. Dit laat zien dat het na verwerken ook weer beter kan gaan.
  • Het juiste moment. Plan een tijd in om het gesprek te voeren en neem de tijd om het gesprek te voeren. Een belangrijke gebeurtenis in het leven van uw kind heeft veel aandacht nodig om het juist te verwerken.
  • De juiste woordkeuze. Let op de woordkeuze die u gebruikt, gebruik zo min mogelijk woorden zoals aanslag, geweld, dood. Als u de woorden gebruikt geef dan een duidelijke uitleg wat de woorden inhouden, zodat uw kind de juiste betekenis kent achter het woord.
  • De manier waarop. Op welke toon verteld u het? Hoe is uw houding? Is het positief of negatief gestemd?
  • Hulpmiddelen gebruiken. Maak gebruik van non verbale communicatie middelen zoals pictogrammen of foto’s. Zoek voorbeelden van leerzame filmpje over de gebeurtenis. Ga opzoek naar app’s waar u kind door middel van een speeltje er achter kan komen wat bijvoorbeeld een persoon voelt die een diagnose heeft gekregen.
  • Wees alert, Let op de signalen van uw kind. Hoe reageert uw kind? Heeft uw kind lichamelijke klachten? Hoe gaat uw kind om met de situatie?

Gebeurtenissen aan de hand van het 5g schema.

Zo begint u:

Stap 1 Gedachten Komt het ook hier? Een kind moet de nare gebeurtenis net als een volwassen verwerken. Door de gebeurtenis te bespreken en uw kind het te laten op schrijven of tekenen kan uw kind de gebeurtenis al groten deel verwerken. Na de tekening of tekst kunt u het getekende stuk of tekst bespreken met uw kind en vragen stellen hoe uw kind zich eronder voelt. Het kan een tijd duren voor uw kind dit onder de knie heeft en er beter mee kan omgaan.

Doordat de situatie in de media komt, kan het voor u en uw kind lastig zijn om niet geprikkeld te worden door het nieuws. Door de media is de gebeurtenis in ieder journaal en in vele talkshow, hierdoor is het haast onmogelijk het te ontkomen, daarom heeft het ook grote invloed op het lichaam . Door het steeds weer de gebeurtenis in het journaal te zien, word het steeds opnieuw opgerakeld, hierdoor krijgt het niet de tijd om het te verwerken en kan dit ervoor zorgen dat de beelden versterkt binnen komen met meer emoties. Het is belangrijk in de gaten houden hoe uw kind reageert op het nieuws en wat er veranderd in gedachten emoties en gevoelens.

Stap 2 Gevoel Door de gebeurtenis ervaren kinderen veel stress of kunnen bang, angstig worden. Doordat kinderen een grote fantasie hebben kunnen ze zich goed inleven in de situatie die ze zie. Hierdoor kan het zijn voor uw kind of uw kind daar op dit moment is. Basisschool kinderen horen vaak veel op school en kijken het journaal, hierdoor weten ze veel van een gebeurtenis. Deze kinderen vinden het vaak nog lastig om dit goed te plaatsen. Pubers kunnen hier een betere inschatting van maken. Bedenk dat de overweldigende gevoelens op den duur verminderen.

In de verwerkingsfase is het belangrijk inlevingsvermogen te tonen. Dit kunt u doen door actief te luisteren naar uw kind, het kort samen te vatten voor uw kind en de emoties en gevoelens die u ziet te benoemen. Laat uw kind merken dat u de gevoelens herkend en dat u deze graag bespreekbaar wilt maken, zodat uw kind het gevoel krijgt dat u met uw kind meeleeft.

Stap 3 Gedrag Door de nare gebeurtenis kunnen kinderen onrustig gedrag laten zien, ze weten zich geen houding te geven of weten niet om te gaan met de situatie. Het is erg belangrijk dat het onderwerp goed en duidelijk bespreekbaar word gemaakt, om een trauma te voorkomen. Kinderen die een nare gebeurtenis hebben gezien zijn hierdoor vaak erg emotioneel. Kinderen reageren niet allemaal hetzelfde naar een gebeurtenis, het ene kind word rustig en trek zich terug en het andere kind word snel boos en heeft last van opvliegers.  Door het verwerken van de gebeurtenis krijgt u kind vaker nare dromen of kan een gedragsverandering voorkomen.  Voor ouders is het belangrijk om extra alert te zijn op de signalen die u kind geeft en om hier met begrip en steun op te reageren.

  • Reageert zeer beheerst en onaangedaan
  • Gelooft het niet en kan het niet bevatten, weet zich moeilijk te uiten;
  • Is verward en huilt; is onrustig, weet het even niet meer, veel emoties
  • Is ontredderd en reageert in paniek of angst
  • Is verdoofd en gaat stil in een hoekje zitten en zoekt steeds vaker een plek om te rusten en trek zich vaker terug
  • Is boos en wordt agressief, krijgt last van stemmingswisselingen
  • Doet zich stoer voor en maakt grappen.

stap 4 Gebeurtenis Een aanslag. Doden en gewonden. Verschrikkelijke beelden. Het omgaan met deze beelden en nieuws is een opgaven voor zowel het kind als de ouder. Wanneer de ouder het nieuws een plek kan geven is het makkelijk voor het kind om dit ook te doen. Hoe rustiger u onder de situatie blijft, hoe rustiger uw kind is.

Stap 5 Gevolg Angst kan bij zich op verschillende manieren uiten: buikpijn, bedplassen, heel teruggetrokken gedrag of juist heel druk gedrag. Een kind kan veel stress en onrust ervaren en hierdoor minder goed functioneren in het dagelijks leven. Een kind kan een trauma oplopen van de gebeurtenis omdat het erg schokkend is, wanneer er te weinig aandacht is voor de emoties en gevoelens.

  • Concentratie geheugen problematiek
  • Verminderde eetlust, door de gebeurtenis en gedrag, gevoelens en emoties.
  • Emotionele blokkades kunnen voorkomen, die zijn voelbaar via nare gevoelens en allerlei angsten. Emotionele blokkades veroorzaken beperkende overtuigingen en destructief gedrag.
  • Lichamelijke klachten hoofdpijn en buikpijn
  • Piekeren en malende gedachten en kan op een dip.
  • Schuldgevoel Jonge kinderen kunnen zich zelf de schuld geven van de gebeurtenis
  • Slaapproblematiek, inslapen, doorslapen, nachtmerries
  • Stemmingwisselingen die vaker en extremer voorkomen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.