Mineralen

Mineralen zijn net als de vitaminen stoffen die chemische reacties in het lichaam uit te laten voeren. Mineralen zorgen voor het herstel van lichaamscellen. Ze komen uit een dode natuur: water en aarde. Ze worden door planten opgenomen uit aarde en water. Door dieren uit planten en water.

Calcium :

Komt voor in: Komt met name voor in zuivel en in groenten, aardappelen en brood.

Voor: Belangrijk voor sterke botten, gebit, functioneren van spieren, bloedstolling, celgroei en hormoonstofwisseling. Opname van calcium door voldoende Vit D.

Tekort: botten broos worden en kan een groot calcium tekort leiden tot osteoporose, oftewel botontkalking. Soms vergeetachtigheid, spierkrampen of –zwakte en hartritmestoornissen.

Natrium :

Komt voor in: Komt van natura bijna overal in voor en wordt ook aan veel producten toegevoegd als onderdeel van keukenzout ( natriumchloride ).

Voor:  Het zorgt voor een evenwicht in de vochthuishouding, voor het samentrekken van de spieren en regelt samen met kalium de bloeddruk. Trekt vocht uit de cellen. Volume in de bloedvaten wordt meer dus een verhoogde druk in de vaten

Tekort: verminderde communicatie tussen de spieren en de hersenen, duizeligheid tot gevolg. Cognitieve processen in de hersenen worden verstoord , waardoor een persoon gaat brabbelen. In ernstige gevallen kan de verminderde spiercontrole zelfs de longen of het hart beïnvloeden, waardoor de ademhaling of de hartslag tot stilstand komt .

Kalium :

Komt voor in: Kalium zit vooral in groente en fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk en noten .

Voor: Tomaten en bananen zijn rijk aan kalium. Zorgt voor het samentrekken van de spieren en regelt samen met natrium de bloeddruk. Kalium trekt vocht de cellen in. Volume in de bloedvaten wordt minder dus verminderde druk in de vaten. kalium houd u stress in balans

Tekort: vermoeidheid, lusteloosheid en verminderde eetlust;, spierzwakte, kramp in armspieren of beenspieren, soms zelfs verlammingsverschijnselen; tintelingen of gevoelloosheid; misselijkheid en braken; buikkrampen, opgeblazen gevoel; obstipatie; en (in ernstige gevallen) hartritmestoornissen.

IJzer :

Komt voor in: Komt vooral voor in dierlijke producten, verder in groenten ( broccoli, sperziebonen, bladgroenten, aard en volkorenbrood. IJzer, omega3 uit zalm, tonijn, makreel, amandelen, walnoten, aardbeien, frambozen en lijnzaadolie,

Voor: IJzer vormt een bestanddeel van de rode bloedcellen. Zorgt voor een goede concentratie en stimuleerd de hersenen. Deze hebben een belangrijke functie bij het transport van zuurstof en is van belang bij de stofwisseling. We kennen heemijzer uit dierlijke producten en non – heemijzer uit plantaardige producten. Heem nemen we makkelijker op.

Tekort: Onregelmatige hartslag, Bleke huid:, Algemene moeheid, Angstige gevoelens, Problemen met de schildklier, Haaruitval:

Magnesium :

Komt voor in: Zit in graanproducten, groente, zuivel, vlees, noten, zaden, bananen, bonen.

Voor: Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Het is ook belangrijk bij de stofwisseling.

Tekort: Ooglidtrillingen, Wakker schrikken omdat je denkt dat je valt, Futloosheid, Vermoeidheid, PMS, Spierkramen, Hoofdpijn, Migraine, Angsten, Fobieën, Nervositeit, Snel geïrriteerd zijn, Prikkelbaar, Verstijfde spieren, Uitputtingsverschijnselen, Onrust, Moeite met concentratie, Moeite om op woorden te komen, Duizeligheid, Te hoge of te lage bloeddruk, Constipatie, Overgevoeligheid voor lawaai en fel licht, Tics, Rugpijn, Hartritmestoornissen/Hartkloppingen, Maagkrampen, Oorsuizen, Spastische darm, Hyperventilatie,. Allergie, Regelmatig de hik hebben.

Zink:

Komt voor in: Zink komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen

Voor: Zink is een spoorelement dat betrokken is bij de stofwisseling. Belangrijk bij opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, en een goede werking van het afweer-/immuunsysteem.

Tekort: witte vlekjes op uw nagels, huidproblemen als acne, een langzame genezing van wondjes en constante verkoudheden

Producten

  • Banaan hebben stoffen die u alertheid, concentratie en motivatie stimuleren.
  • Citrusvruchten en rode paprika bevatten vitamine C en dit is stress verminderd
  • Eieren zijn rijk aan vitamine, mineralen en choline dat het geheugen stimuleert
  • Knoflook heeft een beschermende functie, door de hoge concentratie aan antioxidanten, in de knoflook.
  • Koolraap B3, C
  • Pastinaak B6, B11, kalium
  • Prei A, jodium
  • Raapstelen B2, B3, B11, E, A, calcium, ijzer, koper
  • Radijs C
  • Rammenas B1, C, kalium, calcium
  • Rode biet Kalium, zink
  • Rode kool  B1, B6, C
  • Rozemarijn/munt vers is voor grotere concentratie en alertheid
  • Spinazie B2, B6, B11, E, A, kalium, magnesium, ijzer, zin
  • Wortel A, jodium

 

Geplaatst in M