Mijn nichtje heeft suïcidale gedachten

Wat is het?

Suïcidale gedachten zijn gedachten die vaak gaan over het niet meer willen leven en wanneer deze aan houden het maken van een plan. Op deze gedachten bestaat nog veel taboe. Het praten over dit onderwerp is voor veel personen zwaar en moeilijk. Voor een ander persoon waar het goed gaat kan het ook heel vreemd overkomen dat een ander persoon dit wil, het is onbegrijpelijk.

De dood hoort bij het leven. Het is niet een onderwerp waar direct over word gepraat, maar toch is wel heel belangrijk. Door het te blijven zien als een taboe, hebben personen met deze gedachten het extra zwaar. Ze kunnen het eigenlijk niet bespreken met een andere, omdat iedereen het een naar onderwerp vind en er vaak van weg loopt of het onderwerp vermijd.

Voor u vriendin kan het erg vervelend en naar zijn deze gedachten te hebben. Ze voelt zich niet goed, heeft een vol hoofd en wil vaak niet veel ondernemen. Vaak is een persoon met deze gedachten depressief en negatief in gedacht of woorden.

Wanneer de gedachten niet besproken kunnen/mogen worden. Blijven de gedachten in het hoofd van de persoon. De persoon gaat piekeren over de gedachten en verergerd hiermee de gedachten. Door langer over de gedachten te denken of piekeren is de kans op actie zeer groot.

De persoon is continue bezig met afwegen wil ik wel niet. Reden voor het ene en reden voor ander. Hierdoor kan het erg verwarrend worden. Hoe meer twijfel en hoe meer piekeren, hoe meer de persoon depressief word en hoe minder keuze de persoon kan maken. Hierdoor is de kans groot dat het dagelijkse functioneren achteruit gaat. Hoe meer de depressie aanwezig is en hoe meer twijfel en hoe meer piekeren, zonder ondersteuning, hoe groter de kans.

De signalen van deze gedachten:

  • Praten over wanhoop, hulpeloosheid en leegheid
  • Sociale isolatie, vermijden van contacten en plaatsen
  • Gedragsverandering veel stress, onrust
  • Stemmingswisselingen, futloos, gedragsverandering,
  • Depressief, negatieve gedachten, gevoel, somber
  • Meer gaan gebruik van alcohol, drugs, of roekeloos gaan rijden
  • Verlies van een relatie, baan, huis of overlijden
  • Verminderde eetlust en uiterlijke verzorging

Wie loopt een verhoogd risico?

  • Iemand met een eerdere zelfmoordpoging
  • Nabestaande van iemand die zelfmoord heeft gepleegd
  • Psychische of een psychiatrische ziekte

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Luistert oor = Het is heel belangrijk dat personen die dicht bij de persoon staan het begrijpen en willen luisteren hoe vaak het onderwerp ook besproken word. Elke keer dat uw vriendin erover begint, is er een extra probleem en is het vorige nog niet verwerkt en zit ze er erg mee. Het is vervelend het vaak te bespreken maar het is hoe u ermee omgaat, hoe zwaar het is. Probeer een belang tussen nu wel en nu even niet.
    1. Vertel dat u zich zorgen maakt en laat dit ook duidelijk merken. Het alleen zeggen en geen actie geeft teleurstelling en minder vertrouwen. Laat weten dat u iets wilt betekenen en vraag wat u kunt doen, wat maakt haar een tikkeltje vrolijker?
    2. Het leven is wél leuk, uw vriendin vind het leven niet leuk, deze zin zorgt ervoor dat u vriendin alle dingen gaat bedenken wat er allemaal niet leuk is. Het leuke en leuke dingen bedenken is heel lastig.
    3. dat mag je echt nooit doen. Deze zin laat uw vriendin bedenken waarom ze dit wel wilt en vergroot de kans op het maken van een plan.
  2. GGZ = Ga met uw vriendin naar de huisarts en vraag een verwijsbrief voor de GGZ. Dan kan uw vriendin leren omgaan met de gedachten en werken aan verandering.
  3. Dagboek =  dagboek informatie voor de huisarts. Wanneer heeft u vriendin het meest last van deze gedachten? Wat is allemaal gebeurt? Waar liggen de problemen? Het dagboek is voor meer inzicht voor u, uw vriendin en hulpverleners. Daarnaast kan uw vriendin het gebruiken om de gedachten van zich af te schrijven. Maak gebruik van 5g schema en 4b schema.
  4. Nood = Maak een lijst met nummers van contactpersonen die uw vriendin kan bellen als het minder goed gaat. Dit kunnen vrienden zijn of de crisisdienst van ggz. Probeer samen een crisisnoodplan te maken, met doelen en acties, en deze uit te voeren.
  5. 113 = Neem contact op met 0900-0113. Mensen met suïcidale gedachten en hun naasten kunnen hier 24/7 anoniem gebruik van maken. Daarnaast kan uw vriendin ook in therapie via telefoon, chat of mail met een vaste psycholoog.
  6. Veiligheid = zorg dat de omgeving veilig is voor de persoon. Verwijder zoveel mogelijk de voorwerpen waar de persoon iets mee zo kunnen. Zorg wel dat de persoon zich nog wel op zijn gemak voelt.
  7. Bespreekbaar = Voor een persoon met deze gedachten is de wereld zwart en de persoon ziet geen andere uitweg. Probeer met uw vriendin de mogelijkheden te bekijken die er wel zijn. Benader het zoveel mogelijk positief. Houd de gedachten wel bespreekbaar omdat uw vriendin zich begrepen voelt en dat ze ook begrepen word. Door over de gedachten te praten en het bespreekbaar te houden verwerkt u een deel van het probleem en nemen de gedachten na een tijdje af. Dat de gedachten er zijn wil niet zeggen dat er ook een echt plan is.
    1. Vraag of iemand een zelfmoordplan heeft en hoe dat plan eruitziet, dus wanneer wat, waar
      en hoe. Check of het plan uitvoerbaar is. Let op als een persoon geen plan heeft kan het hierdoor juist een plan gaan bedenken of aanzetten tot het bedenken van een plan. Een plan schrijft een persoon meestal niet op, dat zit in het hoofd.
  8. Doelen = Probeer doelen te stellen volgende week gaan we bijvoorbeeld naar het strand op zondag. Maar elke week een nieuw uitje of doel. Zo word er aan vooruit gang gewerkt en komt de persoon toch met regelmaat buiten. Personen met deze gedachten zitten heel de dag te piekeren en vergeten hierdoor de tijd en/of hebben geen zin nog iets te ondernemen. Blijf het zoveel mogelijk te stimuleren.
    1. Als de gedachten opkomen is het handig een activiteitenlijstje hebben. Als de gedachten aanwezig zijn dan kan ik … doen en dan worden ze minder als dat niet werkt dan ga ik … doen.
  9. Gedachten = De gedachten kunnen alleen veranderen door veel positiviteit. Als de gedachten even minder zijn wil het niet zeggen dat de persoon deze gedachten niet terug krijgt. Een persoon valt vaak terug bij elke tegenslag. Hoe meer tegenslagen zonder oplossingen hoe vaker en hoe erger de dwang is om ook echt iets te doen. De problematiek die er is moet eerst worden aangepakt, hierdoor valt er een last van de schouders. Daarna is het belangrijk om weer het zelfvertrouwen op te bouwen en weer het leven op te pakken.
    1. Leer om de gedachten los te laten en er niet te veel in mee te gaan. Hoe langer uw vriendin in de gedachten zit hoe erger de gedachten word. Als het begint met  de gedachten dit gaat niet goed en dit zit tegen tot de gedachten van een plan. De gedachten loslaten kan door zinnen te verzetten, op te schrijven, over praten, sporten, frisse lucht en nog vele meer optie.
  10. Terugval = Een terugval is heel normaal, wees hierop voorbereid. Let op signalen van uw vriendin die kunnen aangeven dat de gedachten in de maak zijn of dat ze er zijn. Bijvoorbeeld meer onrust, negatieve praten, minder eten, meer slapen. Neem deze situatie en maak voor uzelf een analyse wat is er gebeurt, hoe reageerde ze, wat waren triggers of signalen? Bekijk het gehele moment terug en probeer er zoveel mogelijk van te leren.
  11. Ontspanning = Leer zoveel mogelijk te ontspannen en zoveel mogelijk van deze momenten te nemen. Hoe meer ontspanning hoe minder de gedachten aanwezig zijn. Bijvoorbeeld door dagelijks 30 minuten sleep meditatie of door te luisteren naar ontspanningsmuziek.

Het verwachte resultaat:

u heeft meer inzicht in de gedachten van uw vriendin en uw weet hier op een goede manier mee om te gaan.

Tips:

  • Vergeet u zelf niet, denk goed aan u zelf. De gedachten kunnen zwaar zijn voor andere, schrijf deze van u af, sport ze eruit, u kunt niet meer doen als er voor de persoon er zijn.

Waarschuwingen:

  • Zoek direct hulp en ondersteuning en laat u samen helpen en ondersteunen bij dit proces. Het lang proces zijn met nog vele tegenslagen. Hoe langer de gedachten van uw vriendin aan houden, hoe groter de kans dat u lichamelijke of psychische klachten krijgt. Met goede begeleiding kunt u dit verminderen.
  • Is er direct gevaar neem dan direct contact op met GGZ crisisdienst of politie die u verder kunnen vertellen wat u moet doen.

 

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.