migraine herkennen

2 Herkennen

Hoe lang duurt een aanval?

Een aanval kan 1 uur duren of soms enkele uren tot dagen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren in uw dagelijkse leven en of u gevoeliger bent voor een aanval. Hoe meer rust en regelmaat hoe meer  u de kans verkleind. De aanval begint meestal een paar dagen eerder met gewone hoofdpijnen, die steeds erger worden. Het is een opbouwende fase, soms kan het zijn dat u van het ene op het andere moment een aanval krijgt en deze is dan moeilijk tot niet te stoppen, het is het uitzitten van de pijn en het verwerken van de pijn tot het is gezakt.

Na de aanval heeft u een herstelfase, dit kan enkele dagen duren voor u zich weer voelt als voor de aanval. Het lichaam moet zich weer herstellen en de balans terug vinden. Als u vaker een aanval heeft kan het zijn dat 1-2 dagen niet voldoende is om bij te komen en heeft u al een nieuwe aanval in deze dagen. Hierdoor kan de migraine chronisch worden.

Hoe ervaart iemand de migraine?

De hoofdpijn word vaak ervaren als een hele hevige druk in het hoofd, of de schedel naar buiten word geduwd. De pijnen zorgen ervoor dat het onmogelijk word te functioneren in het dagelijks leven en dat de persoon veel moet rusten in een rustige omgeving.

Het open doen van de gordijnen, geeft veel licht, het licht geeft steken in het hoofd, wat de hoofdpijn in stand houd en kan verergeren. Dit is als het donker is in huis en u zet de tv aan, even knijpt u uw ogen dicht omdat het licht te fel is. Mensen met een migraine hebben dit ook bij het daglicht.

Moeite met spreken en luisteren omdat de pijn zo hevig is en de concentratie en het geheugen afneemt is het zeer lastig te communiceren. Is de aanval gestopt dan trekt dit weer bij.

De signalen van migraine zijn:

Enkele uren tot dagen van tevoren kunt u last krijgen van:

  • vocht vasthouden of weinig plassen
  • verminderde eetlust of meer zin in snacken
  • regelmatiger hoofdpijn aan de voorkant van het hoofd met toenemende druk
  • loopneus of neusverkoudheid
  • overmatige aanmaak van speeksel
  • stemmingsveranderingen, stemmingswisselingen, prikkelbaar
  • meer piekeren, terug kerende gedachten, gedachten die als wind, storm, mistral, tornado, orkaan door het hoofd gaan.
  • Van hoofdpijn word u vaak niet misselijk, bij migraine is dit bijna altijd wel het geval.

Voortekenen die twee tot drie uur voor een aanval optreden zijn:

  • overgevoeligheid voor prikkels zoals licht, geluid en geur
  • het erg koud hebben of erg warm
  • geen eetlust, smaak van voeding is anders/minder lekker
  • opzoek naar rust, alles overhebben voor rust
  • moe voelen, weinig energie, tegelijk veel ideeën en van alles te gelijk willen
  • de plek van de migraine word gevoelig en begint met lichte nog te verdagen pijn.

Kort voor en tijdens de aanval ervaren patiënten vaak:

  • plotselinge extreme vermoeidheid of geeuwen. Als u gaat liggen kan het zijn dat u knock-out gaat van de hoofdpijn, het licht gaat letterlijk uit, na het slapen, staat u meestal nog erg vermoeid op alsof u nog niet heeft geslapen. Dit is aan de hand van hoe extreem de hoofdpijn is.
  • veranderingen in de ogen zoals wazig zien, zwarte vlekjes,
  • moeite met concentreren bijvoorbeeld het lezen van een tekst gaat niet of zeer moeilijk. Vaak is het begrijpen van de tekst niet mogelijk.
  • grote snelle veranderingen in de hartslag, vaak voel je het hart kloppen
  • extreem gevoelig voor geluiden, geuren, licht.
  • extreme emoties, gevoelens
  • misselijk, braken of diarree, als u eenmaal heeft gebraakt is de hoofdpijn vaak minder en is het gevoel vaak weg.
  • de plek van de migraine word meer en meer gevoelig en geeft meer pijn

Na de aanval ervaren patiënten meestal nog 1 a 2 dagen:

  • 2 dagen na verschijnselen, de klachten van de aanval in lichte vorm.
  • langzaam meer zin om te eten en dingen ondernemen
  • gevoelig voor geluid, geuren dit kan verminderen na enkele dagen maar kan ook blijft zijn.
  • gevoelig voor emoties en gevoelens de dag erna dit neemt langzaam af.
  • bij ernstige vorm is meestal de dag erna het zelfde als de dag van de aanval, maar omgedraaid. Start pijn die langzaam af neemt, de persoon kan weinig tot niks doen, in de avond gaat het dan vaak wat beter. De dag erna staat u dan beter op.

De signalen zijn niet voor ieder persoon hetzelfde. Probeer zoveel mogelijk te leren van een aanval zodat u steeds beter de signalen leert herkennen en erkennen en dat u weet hoe u moet handelen voor een aanval om een aanval zoveel mogelijk te voorkomen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.