Mensen kijken me na omdat ik een diagnose heb.

Als ik buiten loop heb ik altijd het idee dat mensen mij aankijken en weten dat ik diverse diagnoses heb. Het lijkt of alles op mijn voorhoofd geschreven staat, zo voel ik mijn ook. Mensen trekken gekke gezichten als ik voorbij loop.

Wat is het?

Zeker als u een eerste diagnose krijgt lijkt het of het op uw voorhoofd staat. Dit komt omdat het een psychische diagnose is en dit veelal een taboe is in de wereld. Alles is nog nieuw en het is een stempel die iets uitlegt over uw leven of gedrag. Hoe vaker u een diagnose krijgt hoe meer last u heeft van dat de hele wereld dit weet. Alleen door acceptatie en gewenning aan de diagnose en hierover te praten kan het makkelijker maken. Het is erg lastig als u voor de eerste keer diagnoses heeft gekregen. Het is belangrijk om hiermee te leren omgaan. Personen buiten weten niks van uw diagnoses en de meeste personen kent u niet. Van de buitenkant is er niks anders aan u te zien.

Alleen uw gedrag zo kunnen wijzen op een diagnose. Bijvoorbeeld u word heel nerveus of onrustig, u klapt dicht of u heeft ineens druk gedrag. Omdat u zich anders voelt en de diagnose vaak hoor en het erover heeft lijkt het of heel de wereld het weet dat u een bepaalde diagnose heeft. Het lijkt of mensen u vaker aankijken als eerder maar dit is niet echt het geval.

Het heeft veel al te maken hoe u overkomt in de buitenwereld. Ondanks een diagnose heeft uw normaal te verwachten gedrag en dat geeft aan aan de buitenwereld dat u niet anders bent.

Een diagnose veranderd u niet het is alleen een stempel die aangeeft wat het probleem is en voor hulpverleners welke hulp u nodig heeft. Door een diagnose te stellen komt er meer duidelijkheid.

Zo begint u:

Stap 1 Wie weten dat u een diagnose heeft? Wat weten ze van uw diagnose? Dit geeft aan dat er niet veel mensen weten van uw diagnose. Het is maar een gedachten dat veel mensen dit weten. Door het stellen van een diagnose blijft u nog steeds de persoon die u was en hoe u was, hier veranderd niks aan.

Stap 2 Bouw meer zelfvertrouwen op, door te gaan sporten of door yoga. Door meer vertrouwen in uw zelf en in mogelijkheden die er zijn kunt u beter de diagnose aan en het verwerken ervan. Vraag hierbij hulp van naasten of uw hulpverlener om om te gaan met uw diagnose.

Stap 3 Mensen kijken u nog steeds even veel aan, doordat u er meer op bent gaan letten toen u een diagnose kreeg, lijkt het of het vaak gebeurt en of iedereen iets aan uw kan zien. Probeer de gedachten los te laten, door het van uw af te schrijven en het bespreekbaar te maken. Negeer blikken van andere door er zelf minder op te letten. Het lijk of er meer mensen kijken maar dit komt vaak omdat u mensen aankijkt. Blijf bezig met wat u aan het doen bent en laat u niet afleiden.

Stap 4 Probeer uw gevoel en emoties te onderdrukken door ademhalingsoefeningen of yoga. Als u zelf ervan overtuigd bent dat het een gevoel is of een gedachten kunt u het aanpakken en het gevoel veranderen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld over het nakijken.

Tips:

  • Blijf altijd u zelf en laat uw gedrag of emoties niet afhangen van de diagnose.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.