Meditatieoefening voor de slaap

Wat is het?

Yoga oefening voor wanneer u niet kunt slapen of u loopt te piekeren. Door de oefening komt u in een diepe rust.

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Ga liggen op de bank of bed, neem uw mp3, zet onderstaande video op en sluit u ogen. Concentreer u op de ademhaling en haal diep adem, voel de spanning in uw lichaam. Wanneer u uit blaast voelt u meer ontspanning, blijf u concentreren op uw ademhaling en adem in en uit in een rustig tempo.
  2. Adem diep in en houd dit even vast en adem uit. Herhaal dit 3x. Bedenkt u dat u op vakantie bent op een mooi en zonnig eiland.
  3. Breng u gedachten naar u voeten. Zorg dat u geconcentreerd met u gedachten daar bent. Leg u voeten een beetje naar buiten, de zijkant raakt de grond. Wanneer u voeten zwaar aan voelen gaat u met u gedachten naar de benen.
  4. Leg u focus op bij u knieën en knieholte, brengt daarna u focus naar uw rug, voel de zwaarte van u rug en benen. Breng daarna de focus naar u buik en armen en voel de energie wegstromen. Daarna naar de nek en hoofd.
  5. Ga terug met u gedachten naar uw voeten en voel alle tenen en tel ze ook. Bedenk dat u uw benen, enkel, knie en dijbeen masseert. Door dit voelt u drukpunten op deze plekken. Ga met u gedachten weer terug naar uw tenen. Zorg dat alle spieren in uw tenen, benen relax zijn. En ga met uw gedachten naar uw rug naar buik naar nek naar hoofd.
  6. In de oefening zult u merken dat u gedachten vaak afdwalen, maar besteed hier geen aandacht aan, en leg u focus weer terug bij u ademhaling. Zorg dat deze weer in balans is en ga door met de oefening.

Tips:

  • Oefen dagelijks met de ademhalingsoefeningen om deze oefening makkelijker te kunnen uitvoeren.
  • Neem de tijd om de oefening uit te voeren. Zet een wekker als u de volgende dag vroeg op moet of korter de tijd heeft. Wanneer u halverwege de oefening stopt kan het zijn dat u zich vermoeider voelt dan voor de oefening en dit gevoel blijft vaak een tijdje hangen. Wanneer u de geheel oefening volgt staat u uitgerust op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.