Meditatie

Het is belangrijk dat u na de oefening uzelf afvraagt “Wat voelde u? Waar voelde u de adem? Wat doet dat met u?” Door deze ervaringen te herkennen, leert u zich bewust te worden van wat bewust ademen teweegbrengt in het lichaam. Wanneer u zich bewust bent van wat het teweegbrengt, dan kunt u het ook gaan gebruiken in moeilijke situaties. De meditatie kunt u uitbreiden en de adem naar de verschillende lichaamsdelen brengen.

Oefening Ga met een gestrekte rug zitten. Span de gezichtsspieren aan, alsof u heel boos bent, klem hierbij uw kaken op elkaar en voel de spanning in uw gezicht. Houd dit tel 21,22,23,24,25 vast en laat los. Span de armen aan en maakt een vuist, voel de spanning in de spieren en de vuist, zodat uw knokkels wit worden. Houd dit tel 21,22,23,24,25 vast en laat los. Span de buik en billen aan, door druk op de billen te zetten. Houd dit tel 21,22,23,24,25 vast en laat los. Span de benen aan, door uw gedachten naar uw voeten te brengen. Houd dit tel 21,22,23,24,25 vast en laat los.

Oefening Bij deze yoga oefening leert u om evenwicht te bewaren, de borstkas te openen en de longen ruimte te geven.

  1. Ga op uw knieën zitten, leg uw hoofd op de grond en uw armen aan de zijkant.
  2. Beweeg uw hoofd steeds heel langzaam omhoog, tot u armen gestrekt zijn.
  3. Ga rechtop zitten, op u knieën en op uw voeten. De armen hangen naast het lichaam.
  4. Buig uw armen voor u borst met de polsen tegen elkaar.
  5. Breng uw armen naar boven en laat uw handen slap hangen.
  6. Steek uw armen in de lucht. Ga op een been staan en duw uw op uw tenen.
  7. Ga op twee benen staan, strek uw lichaam langzaam  helemaal uit.
  8. Nu staat u met beide voeten stevig op de grond, de voeten voelen vast te zitten aan de grond.

Oefening

  1. Ga staan en zet uw beide voeten naast elkaar. Strek uw armen helemaal uit en naar de toppen van uw vinger. Leg hiervoor uw hoofd wat naar achter.
  2. Breng u armen naar beneden en beweeg u lichaam mee naar beneden. Zet u handen op de grond met gestrekte armen en houd uw onderbenen recht.
  3. Zet u voeten naar achter en leun op uw armen. Het lichaam is nu een rechte lijn en uw steunt op uw armen.
  4. Til u hoofd op en maak u rug hol, breng uw buik naar de grond, breng u schouders naar achteren. Adem diep in houd dit even vast en blaas uit.
  5. Ga weer op handen en voeten staan en duw uw billen ophoog en maak u recht, zodat uw armen en rug een rechte lijn zijn. Houd u hoof tussen uw armen. Strek uw benen
  6. Buig door uw knieën en zet u handen op de grond, u zit nu hetzelfde al bij 2, houd uw hoofd omhoog en kijk recht vooruit en laat de spanning los. Herhaal dit een aantal keer.
  7. Ga staan op uw voeten buig uw hoofd naar voren. Adem in. Adem uit als u langzaam helemaal rechtop staat.
  8. Breng u armen in de lucht en strek u lichaam helemaal uit.

Oefening Leg uw voeten op uw bovenbenen gekruist en ga rechtop zitten met rechte rug, leg uw handen op uw knieën en sluit u ogen. Haal diep adem en adem krachtig door de neus uit. Zet uw handen met lichte druk tegen elkaar met de vinger naar boven. De ellebogen zijn gelijk met uw schouders. Houd dit 5 seconde vast en u voelt de spanning naar uw handen gaan.

Draai uw handen met de vingers naar het lichaam en houd dit 5 seconde vast. Breng uw armen naar boven, helemaal uitgestrekt, met u vingers naar uw hoofd houd dit 5 sceonde vast. Waai de handpalmen op tot de middelvingers elkaar raken. Draai op uw vingertoppen de handen tegen elkaar uw armen zijn nu gestrekt met de vinger naar boven boven u hoofd. Strek u rug, adem in vasthouden en uitademen. Buig u armen zodat de handpalmen op uw hoofd komen en weer terug herhaal dit 3x en eindig met gestrekte armen.

Draai de handen uit elkaar zodat uw handen een horizontale lijn vormen met de handpalm naar boven gericht. Maak een zwaaiende beweging tot u armen en en schouders een lijn zijn, handpalm naar boven. Draai uw handen om en maak een scheppende beweging en zet uw handen tegen elkaar voor het lichaam, bid houding. Haal diep adem en blaas krachtig uit

De ontspanningscoach leert u in simpele stappen makkelijk en snel u rust te vinden en te houden.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.