Mede cliënten

1 Wat is het?

In de eerste dagen van een opname is een persoon niet zich zelf. Er is veel gebeurt in de dagen voor de opname. Er is een crisis, een rechtszaak, opname, in eens met 24 andere personen, allemaal lastige momenten die nog verwerkt moeten worden. na een paar dagen op de afdeling vind een persoon zijn rust op de afdeling en veranderd vaak het gedrag.

Iedereen op de afdeling op zowel HC als IC heeft zijn eigen problematiek en en eigen gewoonte. Dit kan soms zorgen voor escalaties of frustraties. Veelal word er gepraat uit emoties of gevoel en is het niet zo bedoelt of heeft het geen betrekking op u.

Het gedrag van een persoon komt vaak voort uit de psychische problematiek van de persoon, die hier geen weg in weet te vinden. Ook door medicatie kan het gedrag veranderen naast snel prikkelbaar of snel in emoties of juist erg afwezig.

Nieuwe personen

Hoe meer wissels in de week hoe meer onrust en stress op de afdeling. Op een IC of HC komen regelmatig nieuwe personen en vertrekken andere. In een week kunnen dit er 7 of meer zijn. Er word vaak gewisseld omdat het crisisafdelingen zijn, als de crisis voorbij is vertrek de persoon naar huis of een andere afdeling. Iedereen reageert er op en het is afwachten hoe de nieuwe in de groep vallen en hoe hun gedrag is.

Wanneer er nieuwe personen op de afdeling komen is het altijd onrustig. Zowel op de dag als ze komen als de eerste ochtend. Vaak hebben ze hun eigen gewoonte en die zijn niet passend op een afdeling. De personen proberen uit tot hoe ver ze kunnen gaan, of hebben hun gedrag niet onder controle. Hierdoor word het moeilijker de rust weer terug te vinden.

2 Herkennen

  • Omdat het HC of Ic afdeling is kan er elk moment van de dag iets gebeuren zomaar uit het niets. Op de afdelingen is het vaker stressvol en onrustig door de vele wissels op de afdeling. hierdoor lopen ook vaker de emoties hoog op. Wanneer emoties te hoog oplopen is het schreeuwen, ruzie of word er gegooid met spullen. Voor de begeleiding is dit onmogelijk te voorkomen.
  • Het is goed dat de problemen van de persoon kenbaar worden gemaakt maar als je dagelijks in de woonkamer zit word het op een geven moment te veel en lastig mee om te gaan. Op de kamer zitten is niet goed voor het herstel proces en de kamer is bedoeld om te slapen, thuis zou dat ook niet zijn.

4 Gevolg

  • Op een afdeling komt overprikkeling vaak voor. Op de afdeling zijn er steeds gesprekken over problemen. De problemen zijn vaak zwaar van stof, vooral als iemand een levensverhaal verteld. Vaak blijft het hangen en is het lastig een plek te geven. Het ontlopen van deze gesprekken is lastig omdat deze zowel in de woonkamer als op de binnenplaats als in de gang zijn. De gehele dag hoor je de problemen van een andere en daar naast nog de eigen problemen. Doordat er weinig te doen is op de afdeling, worden gesprekken vaker gehoord en beleeft. Hierdoor zijn er weinig mogelijkheden de zinnen te verzetten.
  • De deuren kunnen op een afdeling harder dicht gaan, omdat de klink van de deur niet geheel naar beneden kan. Hierdoor is het als je naar buiten gaat niet mogelijk de deur zachtjes te sluiten. Dit is een veiligheidsmaatregel zodat mensen zich niet kunnen opsluiten. Hoe meer personen wakker zijn, hoe onrustiger het word. De ene wil muziek, de andere tv en een ander praten en alles gaat door elkaar. Hierdoor word het snel onrustig.

5 Plan

Gedrag

Stap 1 Maak contacten met de personen. Door alleen te zijn is een opname zwaar lastig en moeilijk. Vind u weg om met de medebewoners overweg te kunnen.

  • Zie het als een plek met veel ervaringsdeskundige om u heen, ze kennen de problemen en weten hoe u zich voelt.
  • Ga samen even buiten de afdeling een wandeling maken en motiveer elkaar door de lastige tijd heen.

Stap 2 Maak de punten van frustratie bespreekbaar met de persoon eventueel met hulp van de begeleiders. Alleen door het bespreekbaar te maken kan het veranderen.

  • Wat vind u niet leuk wat er is gezegd? Hoe zou de persoon dit anders kunnen doen? Hoe zou u het graag willen dat de persoon met u omgaat?
  • Maak een plan hoe u met het lastige gedrag van een persoon omgaat. Wat gaat u doen als een persoon zo doet?

Stap 3 Trek u niet te veel aan wat andere zeggen of vertellen. Loop weg als emoties of gevoelens te hoog oplopen of als u zich gefrustreerd gaat voelen.

  • Krop nare gebeurtenissen niet te veel op en maak ze bespreekbaar.
  • U zit er voor u zelf om te werken aan herstel, door bezig te zijn met hoe andere over u denken komt u niet toe an herstel.

Stap 4 Observeer personen hun gedrag en uitingen en negeer mensen met wie u geen contact wilt. Vaak zegt het eerste gevoel bij een persoon genoeg. Door enige dagen te observeren weet u welke personen bij u passen en met wie u wilt omgaan.

Stap 5 Merk u dat er frustraties zijn, ga naar een andere plek. Wacht niet af want vaak gebeurt er dan ook iets. Roep hulp in van de begeleiding als u het niet vertrouwd. Kom later weer terug.

Problemen

Stap 1 Zet de problemen van andere zoveel mogelijk van u af door het op te schrijven of het bespreekbaar te maken. Door het van u af te schrijven verwerkt u al een deel van het probleem, waardoor u het makkelijker kunt loslaten.

  • Maak het bespreekbaar met de verpleging en behandelaar dat u hier veel last van ervaart en hoe u hiermee kunt omgaan. Door ermee te blijven lopen vergroot u het nare gevoel van de problemen van andere.
  • Vraag aan medebewoners hoe hun hiermee omgaan, zijn kunnen u tips geven.
  • Vraag eventueel medicatie als lorazepam voor de stress of onrust die het geeft. Geef hierbij duidelijk aan dat het komt door de vele problemen die besproken worden.

Stap 2 Trek problemen van andere u niet niet te veel aan, hierdoor gaat u zich zelf slechter voelen. Denk aan u zelf en uw eigen herstel en ga doen waar u zich goed bij voelt. U kunt het probleem niet oplossen voor de persoon. Blijf er niet te lang bij stil staan.

  • Vraag u zelf af wat ging er vandaag goed? Wat heb ik goed gedaan? Blijf positief denken. Maak kleine stapjes.

Stap 3 Bedenk u eigen activiteiten om de problemen te negeren en met uw eigen activiteit bezig te zijn. Probeer zoveel mogelijk de gesprekken te ontlopen door op tijd in een andere ruimte te gaan zitten.

Stap 4 Maak gebruik van de vrijheden, ga regelmatig een 1/2 uurtje van de afdeling om bij te komen. Ga bij voorkeur een wandeling maken, frisse lucht doet vaak goed en veranderd uw gedachten, waardoor u op de afdeling weer meer aan kunt.

Stap 5 Word het zwaar, probeer uw rust te houden met ademhalingsoefeningen en yoga. Zoek een rustige plek op de afdeling en kom hier even bij.

  • zet muziek op om de gesprekken niet te horen. Houd er rekening mee dat dit ook u stemming negatief kan beïnvloeden. Tijdelijk overstemmen met muziek voor maximaal 1 uur en dan 2 uur geen muziek.

Stap 6 bedenk u eigen crisisplan. Wanneer word het u te veel? Waar merkt u dit aan? Wat kunt u doen om het te verminderen? Wat heeft u hiervoor nodig? Maak het plan en signalen bespreekbaar met de verpleging en behandelaar.

Rust

  • Wat kunt u doen om zelf de rust te hebben en te houden? Maak een plan voor moeilijke momenten. Begin met een ademhalingsoefening of yoga om uw dag als nog een rustige start te geven. Zodra u naar buiten mag en kan ga even een 1/2 uurtje wandelen of een boodschap doen om even bij te komen.
  • Probeer zoveel mogelijk de muziek te ontlopen. Door ergens anders te gaan zitten of naar buiten te gaan. Zet zelf een koptelefoon op om de muziek niet te hoeven horen. Laat uw stemming niet beïnvloeden. Doordat u op deze manier bent opgestaan, heeft u al stress of onrust aan het begin van de dag. Probeer prikkels zoveel mogelijk te vermijden door rust te zoeken op uw kamer.
  • Maak het bespreekbaar met de nachtdienst en vraag of ze er iets aan kunnen doen. Vraag de persoon de muziek zachter te zetten omdat het ochtend is en gebruik van een koptelefoon te maken, om de rust op de afdeling te bewaren.
  • Vraag medebewoners naar hun mening over de muziek meestal geeft dit een extra inzicht voor de persoon van de muziek, dat deze wel erg hard staat

E-GGZ

E-GGZ

Welkom op het profiel van GGZ. GGZ staat voor geestelijke gezondheidszorg. Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en al het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar ik over schrijf zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.