LinkedIn profiel

Op Linkedin worden meer serieuzere zaken geplaatst en hierdoor is het overzicht in uw tijdlijn een stuk korter, maar meer op uw vakgebied gericht en relevante informatie. Alleen op linkedin zijn er zoveel bedrijven actief, het zou vreemd zijn als u daar tijdens uw sollicitatie geen gebruik van zou maken. Wanneer u gaat solliciteren is dit dus de uitgelezen plek om uw cv te plaatsen en is het onmisbaar in uw sollicitatieprocedure.

Hoe maak ik een optimaal LinkedIn profiel?

Zoals bij uw cv op papier is bij Linkedin ook de volgorde belangrijk plaats opleidingen, werkervaring in de volgorde van heden naar verleden. Een goed profiel is kort, duidelijk opgeschreven. Het schrijven van lange teksten is overbodig en een werkgever neemt toch de tijd niet dit door te lezen. Zorg ervoor dat in uw profiel minimaal een aantal zoekwoorden zijn opgenomen. Deze zoekwoorden zijn de kerwoorden van uw profiel, hiermee vergroot u de kans om gevonden te worden, tussen de miljoen profielen die Linkedin heeft. Let hierbij op dat de spelling goed is.

Het profiel

Bedenk u goed wat u met uw profiel wilt bereiken en hoe uw profiel bij een ander overkomt.

  1. Vraag een 3de er naar te kijken en eventueel aan te passen. Het profiel is het visitekaartje van uzelf. Zorg er dat uw profiel informatief is en dat er een goede profielfoto en goede, duidelijke cv op uw profiel staat. Waar een profielfoto aan moet voldoen kunt u lezen in het artikel profielfoto (volg de link).
  2. Het profiel begint u met een korte inleiding, benoem hierin uw beroep met een korte zin van maximaal 140 woorden wat uw beroep ik houd. Houd het zo kort en krachtig mogelijk.
  3. Sla foto’s die niks met uw sollicitatie te maken hebben niet op, op Linkedin, hiervoor zijn genoeg andere sociaal media. Gebruik Linkedin alleen voor uw sollicitaties
  4. Opleidingen Zet bij uw opleidingen altijd een link naar de opleidingsinstantie. Op de website van de opleiding staat vaak het aantal jaren dat de opleiding actief is dit zegt veel over de opleiding en het niveau van de opleiding.
  5. Vaardigheden Maak een selectie van uw vaardigheden. Zet de belangrijkste in de top vaardigheden en de andere in de gewone vaardigheden. Zorg ervoor dat de top vaardigheden aansluiten bij de vacatures en de functie die u zoekt. Benoem de antwoorden op Wat waren uw verantwoordelijkheden bij het bedrijf en omschrijf deze.
  6. Ervaringen Neem in ervaringen een stukje op als Goede doelen die ik belangrijk vindt. Hier wordt gelijk duidelijk wat voor persoon u bent.
  7. Publicaties Heeft u een artikel geschreven of een eigen blog vermeld hier de relevante publicatie. Overweeg om over uw vakgebiedte gaan bloggen of te vloggen. Dit laat zien dat u up-to-date bent op uw vakgebied. De blogposten of video’s kunt u ook plaatsen op uw profiel.
  8. Achtergond informatie De achtergrond informatie is het eerste wat daarna word gelezen, zorg ervoor dat u in een aantal punten iets meer verteld over u zelf. Een werkgever neemt, net als bij een sollicitatiebrief niet lang de tijd uw profiel te bekijken, dit is vaak maar 6 seconde. (Curriculum vitae).
  9. Aanbevelingen Zorg voor een aantal aanbevelingen, deze kunnen zijn van oude werkgevers of van een vereniging
  10. Contact gegevens Vergeet niet duidelijk uw contact gegevens te vermelden op uw profiel. Zet minimaal uw emailadres en een 06 nummer neer, wilt u uw 06 niet online, overweeg voor een sollicitatie telefoon, een mobiel met pre paid kaart.
  11. Hoe omgaan met LinkedIn zonder er al te veel tijd aan te spenderen? Plan vaste momenten in in de week dat u met Linkedin bezig gaat. Het heeft geen dagen achter uw computer te zitten en blijven solliciteren. Deze sollicitaties zijn dan vaak niet gemotiveerd geschreven en hebben daardoor niet het gewenste effect. Zorg voor wat ontspanning en neem voor een paar dagen afstand van uw sollicitaties. Dit zorgt ervoor dat de volgende sollicitatie die u gaat doen wel gemotiveerd is en de kans vergroot op een gesprek.

Het profiel is het visitekaartje van u.

Hoe wilt u overkomen bij uw nieuwe werkgever? Het online solliciteren is toch net iets meer werk dan het simpel aan maken van een profiel.

  1. Let als bij het maken van een cv, sollicitatiebrief en een motivatie brief is het ook dat u hier niet zomaar mee klaar bent. Het duidelijk opschrijven en het zorgen dat uw profiel er goed uitziet kost nu eenmaal tijd. neem deze tijd er ook voor, dit als uiteindelijk lonen.
  2. Een online profiel is hetzelfde als een cv op papier als deze slordig is en niet juist ingedeeld word het bij voorbaat niet gelezen, dan heeft u dus al het werk voor niks gedaan. Voor een goed resultaat is het belangrijk dat uw profiel en een website/blog op uw eigen naam staat, zonder cijfers erachter en volledige naam. Dit komt voor een werkgever betrouwbaar over.
  3. Zorg er voor dat u ook goed gevonden word in een cv databank, door zoekwoorden van uw functie te gebruiken, dit vergroot de kans wanneer een werkgever gaat zoeken, uw naam kent hij niet, maar hij zoekt op functie.
  4. Zorg ervoor dat uw profiel altijd up-to-date is, met de meest recente ervaringen, cursussen of workshops. Dit laat zien dat u gemotiveerd bent en dat u graag op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op uw vakgebied. Besteed elke week even u rijd aan het bijwerken van uw profiel. Voor elk profiel dat u heeft geld dat u altijd moet zorgen een recente, originele, nette foto en een nette tijdlijn. Hoe langer een profiel foto online staat hoe meer uw foto zal worden herkend. Solliciteren met een profielfoto met een gewoon plaatje zal niet goed overkomen en geen indruk maken.
Geplaatst in L