lange termijn

Hoe langer een PTSS duurt, hoe erger de PTSS. Hoe chronischer en complexer, hoe erger de signalen.

Een militair is gewend om te gaan met druk en hij heeft geleerd hieronder te presteren. Het uithoudingsvermogen, ontspannen en reageren op situaties is groot en sterk aanwezig. Zijn niet schrikachtig of bang om situaties aan te gaan en weten in de grootste situatie een oplossing te bedenken. Elke dag beroven 22 veteranen met PTSS in Amerika zichzelf van het leven.

De strijd tegen de PTSS en de signalen op de lange termijn verliest u, de signalen zijn erger en worden alleen maar erger. Hier valt niet meer tegenop te vechten. Met een chronische of complexe of een combinatie PTSS is de kans nihil om er weer vanaf te komen. Het doel is dan om het leefbaar te maken en te houden, de personen zullen er dagelijks veel last van hebben en moeten dagelijks vele oefeningen doen.

Wat zijn de signalen van een PTSS op de lange termijn?

Bij een langdurige chronische PTSS gaat het allang niet meer over het trauma waar uw PTSS mee begon, over die 1 nare gebeurtenis. Er zijn veel dingen bij gekomen, zo gaat het lichamelijk steeds minder, word vaak het sociaal leven minder en word u minder serieus genomen. Dagelijks takelt u, langzaam aan steeds verder af. Het is een dagelijks gevecht tegen de signalen. Met PTSS bent u dagelijks bezig met het vinden van de rust en zorgen dat de signalen zo min mogelijk zijn, hierdoor is er geen tijd voor andere dingen. Doordat de PTSS nooit zal overgaan heeft u nog veel klachten, ook na een behandeling zullen er restklachten blijven. Na 3 jaar kan u met chronische en/of complexe PTSS  last krijgen van onderstaande signalen.

Regelmatig, vaker en langdurige depressief of suïcidaal problematiek. Negatief gestemd, praten, denken.

Het leven word blijvend in het verleden, een goede toekomst zit er vaak niet in. Door dat de gedachten vaak negatief zijn, en zeker in het begin nog met het trauma te maken hebben, maalt u dagelijks over negatieve gedachten. Hierdoor word steeds meer depressief, omdat er weinig positieve dingen in uw hoofd komt. Door het herhalen bij hulpverlening, de diagnoses en het bespreken van uw problematiek, gaat u meer negatief denken en hierdoor ook negatief praten. Hierdoor houd u uw meer vast aan de signalen die steeds worden gezegd. Door de omgang van de maatschappij, de gedachten en problematiek, worden personen vaker en langdurig depressief. Door te blijven denken over het trauma en problematiek en geen oplossing te kunnen vinden, word u suïcidaal.

Blijvende malende gedachten, overdenken, piekeren, herbeleven van alles. Grotere kans op psychoses en hallucinaties, verward gedrag

De blijvende malende gedachten gaan over het dagelijks leven, uw problematiek en vaak nare gebeurtenissen. De gehele dag bent u bezig met de gedachten om onder controle te krijgen, deze komen de gehele dag op. Overdenken/ piekeren, de gehele dag al de gedachten, dit gebeurt herhalend op een dag. Het zijn allerlei gedachten, niet perse trauma gericht. De herbelevingen veranderen van het trauma in dagelijkse aller daagse zaken die u steeds opnieuw beleeft en ervaart. Zoals een gesprek bij de rechtbank kunt u weken later nog precies terug halen en beleven. Mensen denken dat u verward gedag vertoont of verward bent, maar dit is uw volle hoofd waar u op dat moment geen weg mee weet.Noteer deze gedachten in het herbelevingsschema en bg schema en probeer het afleidingsschema.

Concentratie en geheugen problematiek.

De gedachten zijn meer op de voorgrond ipv dat u een gesprek kunt voeren. Vaker dan 2x per week iets vergeten of gesprekken niet kan terug halen duid op geheugenproblematiek. Daarnaast krijgt u vaak een verminderd tijdbesef, hoe lang duurt een uur of ik heb net bezig maar bent al uren verder. Het is daarom belangrijk om dagelijks het geheugen en concentratie te trainen, door bijvoorbeeld spelletjes te doen, te blijven lezen en begrijpend te lezen of door puzzels te maken. Daarnaast is het aan te raden om een PTSS dagboek bij te houden voor al uw gedachten, om deze van u af te schrijven.

Het hoofd is te vol om u hoofd bij het boek te houden en het lezen word uitgesteld. Door de vele gedachten, vol hoofd, stress, neemt het hoofd minder op. Door dat het steeds niet lukt, stopt u met lezen of gaat u steeds minder lezen. Hierdoor word het probleem groter. Lezen – stop door vermoeidheid, te moe om te lezen – grotere achteruitgang – niet meer kunnen lezen.

Dagelijks extra alert, waakzaam,

Hierdoor krijgt u meer onrust en stress ervaart. Meer angst en paniek door het niet weten wat er gaat gebeuren. Hierdoor krijgt u een chronische extra alertheid en chronische stress en onrust. Prikkels blijvend bij ieder ding, bij elk geluid of geur word u geprikkeld, dus iedere keer schrik u, heeft u stress of heeft u angst. Noteer dagelijks uw angsten in het angst schema of maak gebruik van het bg schema.

Blijvende stress

De stress zal niet meer verdwijnen en is blijvend, de gehele dag 24 uur 7 dagen per week 365 dagen in het jaar. De stress word alleen maar meer, vaker en langer, hierdoor moet u steeds iets nieuws bedenken om een leefbaar niveau te halen en dit duurt dan langer voor u bij het niveau bent. Ogen dicht voelt beter dan ogen open, Ogen dicht geeft rust, ogen open onrust. Door de gedachten en uw stress word u steeds meer prikkelbaar en overgevoelig, hier gaat u elke dag tot toppunt of erover heen. Hierdoor heeft u meer last van stemmingswisselingen. Hierdoor kunnen buien sneller opkomen zoals boos. Dagelijks uren lang zuchten omdat u hoofd te veel heeft. Door het zuchten ontspant u en worden de gedachten minder. Door de dagelijkse stress krijgt u het sneller benauwd en/of kort ademig. Vult dagelijks het stressschema in.

Vastzittende en stijve spieren, aangetast zenuwstelsel

Door de stress gaan spieren vastzitten, wat tot erge pijn kan lijden. De stress zit in het gehele lichaam van uw kleine teen tot uw hoofd, er is geen ontkomen aan. Door de stress, angst en paniek is de kans zeer groot op hartklachten. Vaak pijn onder in de rug als tussen de schouders. De schouder trekken naar elkaar toe en geeft een stekende pijn. Steeds erger wordende stekende hoofdpijn. Bij lichte stress alleen gewone hoofdpijn, bij langdurige stress word de hoofdpijn meer een migraine iedere dag. Vul dagelijks het trigger schema in en neem voldoende ontspanning.

Het vermijden van plaatsen en personen

Door te veel stress of prikkels worden plaatsen vermeden. Door prikkels op te lopen, is de kans groot dat u een bui oploopt, om dit te voorkomen, gaat u niet naar deze plaatsen, u wilt tenslotte niet de gehele dag overprikkeld zijn. Door weinig naasten en/of hulp komt u in een sociaal isolement. Naasten hebben vaak weinig begrip voor de situatie, vaak zeurt u over de problematiek of er is geen interesse van de naasten om u te helpen.

Verminderd zelfvertrouwen of achterdocht

De gedachten neem de overhand en hierdoor veranderd u stemming en uw gevoel u raakt onzeker over uw zelf. Doordat er er erg negatief word gedacht over PTSS verminderd u zelfvertrouwen. Door de weinige kansen die u nog heeft. Ik kan het toch niet goed doen, ik kan het niet, ik ben te ziek. Vul dagelijks het bg schema in.

Geen vertrouwen meer in de maatschappij

Door niet geholpen worden bij uw problematiek of niet begrepen worden. Door het niet juist stellen van andere problematiek. Doordat de maatschappij het niet accepteert. Door kleine kans op werk, komt er een afstand van de maatschappij. Bedrijven veroordelen u op de gestelde diagnose, maar weten vaak niet wat het inhoud. Dagelijks functioneren gaat achter uit, zowel lichamelijk als geestelijk. Geen zin meer dingen aan te pakken. Te moe iets te doen, te veel gedachten of te veel stress en prikkels.

Slapen:

Door de vele herhalende gedachten en het piekeren is het lastiger te slapen en hierdoor ontstaan slaapproblematiek en een slaap te kort. Chronische vermoeidheid, gehele dag moe, niet uitgerust opstaan, uit geput. Gaan slapen met hoofdpijn is opstaan met hoofdpijn, slapen met hartklachten is opstaan met hartklachten. Een steeds groter wordend slaap te kort, slaapproblemen, hierdoor meer gevoeliger.

Voeding:

Door de stress is eten en op gewicht blijven een groot probleem, waardoor de kans op ziek worden groot is. Blijvend overgewicht of ondergewicht.  Grotere kans op achteruitgang in het immuunsysteem, de kans op bijvoorbeeld vaker griep/griepverschijnselen of chronische verkoudheid, is goot.

Stress en bloeddruk

Stress is slecht voor het hart, door te veel stress kunt op lange termijn last krijgen van uw hart. Door een hoog cholesterol gehalte neemt de kans op grotere problematiek extra toe.

Daarom is het des te meer belangrijk om goed op uw cholesterolgehalte te letten. In België heeft 8 op 10 personen last van een verhoogd bloedcholesterolgehalte.  Een te veel hiervan zorgt voor vernauwing van de bloedvaten en hierdoor heeft u sneller de kans op hartproblematiek.

Een hoge bloeddruk is een van grootste oorzaken van hartinfarcten en andere hartfalen, hersenberoertes, nier en oog beschadigingen. Doordat mensen met PTSS vaak last hebben van hun hoofd, lopen ze kleine beschadigingen daarop, waardoor de kans op een groter probleem in de hersenen aanwezig is. De symptomen zijn hoofdpijn, oorsuizingen, gezichtsproblemen, vermoeidheid of neusbloedingen.

Hoe houd u dit in balans?

Maak gebruik van het voedingsschema.

  1. zorg ervoor dat u op gewicht bent, volgens de juiste bmi.
  2. gebruik zo min mogelijk zou en koop producten die weinig zout bevatten. Vervang bijvoorbeeld zakjes kruiden door verse kruiden.
  3. let op met hoeveel vet u per dag binnen krijgt
  4. eet dagelijks 2 stuks fruit en 200 gram groente.
  5. beperk uw alcoholgebruik
  6. drink dagelijks maximaal 3 koppen koffie
  7. zorg voor dagelijks voldoende beweging, 1/2 uur per dag actieve beweging.

Voedingsmiddelen die zeer veel zout bevatten: charcuterie, gerookte vis, olijven, aperitiefkoekjes, pinda’s, vis of vlees in blik, bereide sauzen, bouillonblokjes, instantsoepen uit blik, bereide schotels, sommige soorten mineraalwater.

Profielfoto van PTSS online coach

Over PTSS online coach

Als PTSS expert heb ik, bijna 10 jaar ervaring op het gebied van problematiek rond om psychische en stressgerelateerde klachten. Thema's die aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, herkennen en het omgaan met emoties, triggers en gevoelens, gedachtepatronen, vertrouwen en wantrouwen, omgaan met diagnose en naasten en schuld en schuldenproblematiek. Door u klachten beter te begrijpen, krijgt u er meer grip op. Leren accepteren en veranderen komt ook regelmatige aan de orde. Hiervan leert u technieken en om bepaalde klachten te verminderen of er beter mee om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries en flashbacks, stemmingswisselingen Daarnaast geef ik als ontspanningscoach handige tips en adviezen om simpel met korte oefeningen te ontspannen. Als stresscoach geef ik u advies bij het in balans brengen en houden van uw stress. De PTSS coach kan u ondersteunen bij autisme, ADHD, hoogsensitiviteit, burn-out, bordeliner, PTSS door middel van de groep stresscoach kunt u, uw vragen stellen en chatten of u kunt een dm sturen.

Geef een reactie